Annons

Problem med LEICA M4

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorov

Ny medlem
Jag har efter min far en Leica M4 med ett problem. Den lilla spaken som man drar fram filmen med har fastnat. Den är liksom helt stum. Jag undrar om det är någon som känner igen det här felet, och om det finns någonstans dit man kan lämna kameran för reparation. Jag bor i Malmö. Kameran är förutom detta i fint skick, och det är synd att den bara ligger. Jag bifogar bilder, och på den ena kan man se var "spaken" tar emot. Notera också att bildräkneverket är på 43 eller någonting!

Tacksam för alla svar!
 

Bilagor

Göran Larsson

Aktiv medlem
Exakt så har alla mina gamla kameror uppfört sig när man har tagit alla bilder som får plats på filmen, dvs när det inte går att dra ut mer film ur filmkassetten. 43 bilder är nog lite för många för en vanlig 36-bilders film, men inte orealistisk om kassetten är laddad hemma från en stor filmrulle. Går det att spola tillbaks filmen?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Räkneverket räknar upp när du matar fram oavsett om du har film i kameran eller ej. Det nollställs först när du lossar bottenplattan.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Tänkte just föreslå det. Plocka av bottenplattan, öppna bakstycket och ta ut frammatningsrullen. Prova sedan att röra på armen.
 

viktorov

Ny medlem
Ookej. Jag öppnade just bakstycket, och där ser jag ända fram till gluggen. Det finns inte en sån "slutargardin" eller vad det heter, som man hittar på t.ex. en M2a (jag sitter och jämför mellan dessa två). Den verkar vara fast i öppet läge.

Jag är ledsen ifall min fototerminologi vacklar lite.

Nu måste jag hemifrån några timmar, men ser fram emot spännande svar och förslag.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Då har slutaren troligen fastnat i öppet läge. Vad händer om du vickar lite på frammatningen och trycker på avtryckaren några gånger? Är det något som rör sig?

Var försiktig bara, använd absolut inget våld. Om problemet inte ger med sig på det här sättet är nog ett verkstadsbesök enda lösningen. Tyvärr finns det inte många verkstäder i Sverige, Werner Schaden hos LP-Foto är den ende jag känner till som jobbar med Leica. Ring honom och beskriv problemet så får du säkert hjälp.

(Schönherrs borde också kunna hjälpa till men de har ingen egen verkstad vad jag vet.)
 

Urr

Aktiv medlem
Det finns en verkstad i Malmö. Kamerateknik tror jag att de heter. Har dock ingen personlig erfarenhet av dem. Leica är annars ofta svindyra att serva, om du ändå lämnar in den kan det vara läge att justera slutartiderna och det kan vara läge att fråga först innan du gör det för det brukar inte vara billigt... Två tusen skulle jag gissa på att en grundlig genomgång kan kosta.
 

arneri

Avslutat medlemskap
Är inte alls hemma på Leica, men visst står tidsratten på "B"? Vad händer ifall du vrider på tidsratten? Tänkte om Leica har låsning av avtrycket i B-läget.
Annars är det inte ovanligt med slutare som låser sig.
 
ANNONS