Annons

Hur gör han?

Produkter
(logga in för att koppla)

J-Lind

Medlem
Har länge varit sjukt imponerad av den Australien-baserade svenska bröllopsfotografen Jonas Peterson (http://jonaspeterson.com/). Speciellt gillar jag den lite uttvättade färgskalan han får på sina bilder. Är ingen fena på Photoshop men har försökt laborera fram ett liknande resultat med kontrast och saturation utan att lyckas. Är det någon som har någon idé om hur man får till den effekten så skulle jag vara evigt tacksam för en knuff i rätt riktning.
 

iBoat

Aktiv medlem
Har länge varit sjukt imponerad av den Australien-baserade svenska bröllopsfotografen Jonas Peterson (http://jonaspeterson.com/). Speciellt gillar jag den lite uttvättade färgskalan han får på sina bilder. Är ingen fena på Photoshop men har försökt laborera fram ett liknande resultat med kontrast och saturation utan att lyckas. Är det någon som har någon idé om hur man får till den effekten så skulle jag vara evigt tacksam för en knuff i rätt riktning.
Verkligen fina bilder!
Lensbaby verkar vara en favorit hos fotografen. Svårt att veta vilka bilder du menar, men om det är de bleka svartvita bilderna så kanske det inte har så mycket med PS att göra (även om det går att göra). En massa blixtljus från två håll snett bakom modellen, plus en blixt rakt framifrån kan vara en set-up som kan fungera.
 

paco

Aktiv medlem
Det där är ingen Lensbaby, ser mer ut som riktig tiltoptik. En Lensbaby klarar inte ett helt rakt, skarpt fokusplan, från kant till kant. Den har en inbyggd sweetspot i glaset, så man får alltid fartränder runt den skarpa punkten. Det syns inga fartränder i nåt av hans bilder.

Exempelbild. Från vänsterkant, i höjd med vagnen, är det skarpt ända bort till vagnen. Det skulle aldrig min Composer klara. Antingen skulle någon av kanterna suddas ut, troligen båda och oskärpan skulle se ut som radial blur i PS.

Vissa av bilderna har han blandat med texturer och det ger också ett speciellt utseende.
 

iBoat

Aktiv medlem
Det där är ingen Lensbaby, ser mer ut som riktig tiltoptik. En Lensbaby klarar inte ett helt rakt, skarpt fokusplan, från kant till kant. Den har en inbyggd sweetspot i glaset, så man får alltid fartränder runt den skarpa punkten. Det syns inga fartränder i nåt av hans bilder.

Exempelbild. Från vänsterkant, i höjd med vagnen, är det skarpt ända bort till vagnen. Det skulle aldrig min Composer klara. Antingen skulle någon av kanterna suddas ut, troligen båda och oskärpan skulle se ut som radial blur i PS.

Vissa av bilderna har han blandat med texturer och det ger också ett speciellt utseende.
Du har säkert rätt. Jag har själv inte provat Lensbaby, och tog för givet att det var så, men om Lensbaby bara har en skarp punkt så måste det vara som du säger, Tilt/Shift. Oavsett är det snyggt! Men effekter ska användas sparsamt, annars blir det jobbigt :)
 

paco

Aktiv medlem
Med tanke på att hans priser startar på 3700 dollar, så har han ju alltid bra förutsättningar för spektakulära bröllop. Oftast så får ju inte fotografen kosta nåt, så man kan ju bara gissa vad budgeten för resten av bröllopet har varit. Måste vara grymt skoj att ha tagit sig dit, till den nivån.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Finns säkert hur många sätt som helst.
När jag gör sånt så använder jag ett av mina Presets i LR. Kan nog jaga fram vart jag fått den ifrån.
Denna preset är blir färgerna dock nästan FÖR utvattnade så jag skickar båda versionerna till CS3 där jag överlappar dom och fadar den mer mättade bilden till ca 50 %.
Ibland drar jag öven upp mättnaden först med ca 20 %. Funkar helt ok.

Vet inte riktigt om det är detta du vill uppnå, men det är så jag gjorde åt en kund iaf. Här är 2 exempel med före och efter versioner.

Lite större bilder http://img691.imageshack.us/gal.php?g=20090627mg4022.jpg

/Stefan
 

Bilagor

copywriter

Aktiv medlem
Roligt att ni gillar mina bilder. Jag gör inte så mycket med efterbehandlingen. Jag har knåpat ihop en PS-action som jag använder på alla mina bilder. Den desaturerar bilderna något, samtidigt som den adderar ett litet mått av cross processing. På bilden med den lilla flickan har jag använt en annan cross processing action ur en kollektion som heter Nik Color Efex Pro. Jag kommer inte ihåg exakt vilken av de 15 olika jag använde, men det går lätt att prova sig fram. Jag använde den ganska säkert på en opacitet om 40% eller så. Man kan ladda ner en prov-version av Color Efex Pro från företagets hemsida. Annars så är det ju som med allt annat; bra ljus och bra optik hjälper till. Jag plåtar nästan uteslutande med fasta objektiv. Och som någon noterat använder jag mig av ett 45mm tilt-shift objektiv ibland.

/Jonas
 

J-Lind

Medlem
Roligt att ni gillar mina bilder. Jag gör inte så mycket med efterbehandlingen. Jag har knåpat ihop en PS-action som jag använder på alla mina bilder. Den desaturerar bilderna något, samtidigt som den adderar ett litet mått av cross processing. På bilden med den lilla flickan har jag använt en annan cross processing action ur en kollektion som heter Nik Color Efex Pro. Jag kommer inte ihåg exakt vilken av de 15 olika jag använde, men det går lätt att prova sig fram. Jag använde den ganska säkert på en opacitet om 40% eller så. Man kan ladda ner en prov-version av Color Efex Pro från företagets hemsida. Annars så är det ju som med allt annat; bra ljus och bra optik hjälper till. Jag plåtar nästan uteslutande med fasta objektiv. Och som någon noterat använder jag mig av ett 45mm tilt-shift objektiv ibland.

/Jonas
Hej Jonas!

Tack för din respons och knuffarna i rätt riktning. När man visste var det lättare att åtminstone börja närma sig det resultat man var ute efter.

Och som jag sa ovanför, otroligt fina bilder. Kollar ofta in din sida och blir alltid lika glad när det finns nya verk att beskåda.
 
ANNONS