Annons

Arbetsordning retuschering

Produkter
(logga in för att koppla)

the_amateur

Aktiv medlem
Jag tycker det skulle vara intressant att veta hur ni proffs går till väga när ni ska fixa en studiofotograferad bild exempelvis för en reklamkampanj.

Fixar ni först till ljus färgjusteringar eller börjar ni först med rynkor, finnar, pormaskar och sånt? Bör man lägga på skärpefilter sist eller ska man helt strunt i dessa? Skulle vara spännande att få en liten inblick i er arbetsgång!

Berätta gärna hur ni jobbar. Tips om bra URL:er som tar upp detta tas tacksamt emot


mvh Daniel
 

iBoat

Aktiv medlem
Det är säkert lite olika. I studiofoto har man oftast bra koll på vitbalans och exponering redan från början, men om smärre åtgärder behövs gör jag det först. Nästa steg är att ta bort finnar och andra skavanker. Ibland behöver ögonen och munnen/tänder lite extra omsorg. Lokal skärpa läggs på ögon, mun, hår etc. Huden behandlas på ett sätt för sig (när det beställs). likaså förstärkning av vissa färger, t.ex. på accenter som modellen bär, liten gnutta extra rouge m.m.

Slutskärpning sker alltid för min del.
 

Mandalay

Aktiv medlem
Det är säkert lite olika. I studiofoto har man oftast bra koll på vitbalans och exponering redan från början, men om smärre åtgärder behövs gör jag det först. Nästa steg är att ta bort finnar och andra skavanker. Ibland behöver ögonen och munnen/tänder lite extra omsorg. Lokal skärpa läggs på ögon, mun, hår etc. Huden behandlas på ett sätt för sig (när det beställs). likaså förstärkning av vissa färger, t.ex. på accenter som modellen bär, liten gnutta extra rouge m.m.

Slutskärpning sker alltid för min del.
Säg att man har misslyckats med vitbalans och exponering, i vilken ordning fixar mani så fall det?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Inte alls, om man jobbar i studio. För det första finns det inget "misslyckande" med vitbalans i studioblixt-belysning, du ligger mellan 5150K och 5500K vilken blixttyp du än väljer. Detta är ju dessutom ALLTID första steget i framkallningen av raw-bilden - bilden existerar inte ens om du inte försett råkonverteringen med uppgifter om vitbalansen. Den är dessutom väldigt viktig för själva rå-konverteringen - sätter man den väldigt fel, och fixar det i efterhand (på en redan framkalld bild) så får du missfärgningar längs skarpa kanter i bilden.

Exponeringen är ju också en del av framkallningen från raw - samma sak här. Aningen har du gjort rätt, eller så har du ingen bild att jobba med.

Det man kan få göra på en halvglobal nivå är att jobba med "casts", eller "färgreflektion". Om modellen t.ex har en glansig jacka på sig, och materialet i jackan är metalliserande (dvs reflekterar ljus i form av ren färg) eller bara väldigt stark i färgen så kommer undersidan på hakan, och de hudytor som är riktade mot någon ljusbärande del av jackan ta färg av materialet.

Efter detta kör jag arbetssätt beroende på vad målet är - produktfotografering har vissa förutsättningar, och alla olika typer av modellfotografering har olika andra typer av förutsättningar...

Men jag brukar oftast arbeta i ordningen mer global förändring > lokal förändring > detaljarbete. Enda undantaget är hud, här körs detalj i stort sett alltid en omgång FÖRST innan man kör kedjan en gång till - för att enskilda blemor inte ska störa de större förändringarna.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag jobbar i denna ordning: (antagligen helt fel enl. många självutnämnda experter.. fast iofs är jag ju en sån själv, haha! :))

Öppnar raw-filen. Korrigerar vitbalans med gråpipett om det går, annars drar jag i reglagen tills det ser bra ut. Drar sedan ner "svärta/black" till noll. Igensvärtade skuggor innan jag ens börjat arbeta med bilden är ingen bra start. Fill-light på mellan 20 o 50, på vissa bilder funkar inte fill light, skuggorna blir negativa.. inget fint.
Kontrasten brukar jag sätt på typ mitten. Drar i exponering tills det ser lagom ut, kolla gärna histogrammet som ska ligga ungefär i mitten, beroende på hur mycket mörka resp ljusa partier det finns i bilden. Ställer in typ radie 0.9 och skärpan på 45. Sen väljer jag pensel-verktyget och ljusar upp /mörkar ner partier som behövs.. vilket det nästan alltid gör.

Därefter oppnar jag bilden i Photoshop som en 16-bitars tiff. Lägger en kontrastkurva så det bli lagom med kontrast. Ställer sedan svart o vitpunkt. Korrigerar färgerna i skuggor, mellandagrar och högdagrar - efter detta får jag ofta drar ner högdagrarna lite för de fräter lätt ut annars.

Lägger på högpass på en kopia av bakgrundslagret, ställer till blandningsläge "soft light/mjukt ljus" och sen högpass på Högsta. Därefter därefter drar jag ner procenten på mitt högpasslager till ca 20-40% beroende på vad som ser lagom ut.

Sen sparar jag bilden.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
... sen kommer det självklart till lite finputsning, ev klona bort finnar o sådär.. pjattning/efterbelysning på vissa partier osv.. -det är det som är det störstsa jobbet och det som får bilden att "poppa" ut. Det är något man får testa sig fram till och det tar några år att lära sig, så det är bara att sätta igång!
 

foto-lina

Avslutat medlemskap
... sen kommer det självklart till lite finputsning, ev klona bort finnar o sådär.. pjattning/efterbelysning på vissa partier osv.. -det är det som är det störstsa jobbet och det som får bilden att "poppa" ut. Det är något man får testa sig fram till och det tar några år att lära sig, så det är bara att sätta igång!
Hej
Testade det du skrev på några bilder och det blev riktigt bra :)

Men hur gör du med flammiga/ljus ojämna bakgrunder, eller du kanske aldrig får några :)

Jag vet inte om det är fel på mitt bakgrundspapper men man ser typ att den har varit ihop rullad, om du förstår hur jag menar.

Jag ska köpa en ny rulle snart, men skulle vilja veta hur ni proffs gör med bakgrunden, jag lyckas aldrig belysa den jämt.

Jag har testat med Healing Brush i Photoshop för att fixa till bakgrunderna , men det blir så där :-(

Kram Lina
 
ANNONS