Annons

Digitalkamera kontra scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

lestahl

Ny medlem
Efter att min AF systemkamera har slutat leva så står jag nu i begrepp att göra en nyinvestering. Det ena alternativet är givetvis en ny systemkamera typ Dynax 7 eller så skall jag gå över till digital fotografering där jag funderar på en Minolta Dimage 7Hi (vill nämligen själv vrida på zoomen med mera).

Det man funderar på är ju givetvis vilken bildkvalitet man uppnår med en digital kamera av den klassen jag nämner jämfört med en hederlig analog kamera.

Ett alternativ är ju givetvis att scanna in sina diabilder för att få dom i digitalt format. Hur bra blir detta i förhållande till bilden från den digitala kameran? (Antag ett välexponerat dia och en bra filmscanner jämfört med en digitalkamera i 9000-kronors klassen)
 

Jerry Gladh

Avslutat medlemskap
D60

Har bara arbetat helt digitalt och har ingen erfarenhet av filmscanning.
Vanligtvis producerar jag aldrig mer än 32x45 cm på papper (Ricoh 6513) men ville göra en test i lite större format.

Körde nyligen ut en bild i 70x100cm format på mitt tryckeri och resultatet var enastående.
Personalen på tryckeriet var mycket imponerade.
Bilden rakt ut från Canon D60 max jpeg. Kunde nog fått det om möjligt ännu bättre om jag hade konverterat raw till tiff.

Extremt nöjd med resultatet.

Jerry

PS...hade en Minolta Dimage 7 tidigare som också gjorde förvånansvärt bra resultat i A3.
 

Damocles

Aktiv medlem
Du får mer ut av en analog med en bra scanner än en dimage 7. Därimot en 10D eller D100 är det andra saker med. Dimage 7 är ju som sagt begränsad i sitt linsval. Ett annat problem med att scanna är DAMM.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag råkar ju ha både en Dynax 7 och en Dimage 7Hi. Personligen så väljer jag lätt att jobba med min analoga kamera och sedan scanna neget.

Dammet är lite irreterade men inget problem. Lite tryckluft ordnar den saken.

Rent tekniskt så kan man konstatera att scanner ger högre upplösning än digitalkameran och då har min negscanner ändå några år på nacken. Då behöver vi inte diskutera hurvida det blir bra eller inte i en viss storlek.

Utöver det har Dimage ett antal nackdelar när man jobbar med den, enligt min åsikt. Se recension. Det mest irreterande just nu är att att minsta bländare på Dimage är 8-9.5 vilket är alldeles för stort soliga sommardagar och ibland även i studio.

Jag ångrar mitt köp av Dimage 7Hi och med den kunskap jag har idag skulle jag väntat och köpte en Nikon D100 eller Canon 10D. De fungerar i stora drag som en traditionell systemkamera, det gör inte Dimage 7Hi.

Mvh
Maverick
 
ANNONS