Annons

Voigtländer Prominent

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbfolk

Aktiv medlem
Jag har ärvt en Voigtländer Prominent efter min morbror. Den är kromad, bör vara från ca 1952 och har ett Ultron 1:2/50 mm objektiv i Synchro-Compur 1-1/500.
Den verkar lite speciell och känns väldigt gedigen. Jag vet inget om gamla kameror så jag skulle tycka det vore roligt att få veta lite mer om den. Någon som har något att berätta?
 

matlep

Aktiv medlem
Jag har ärvt en Voigtländer Prominent efter min morbror. Den är kromad, bör vara från ca 1952 och har ett Ultron 1:2/50 mm objektiv i Synchro-Compur 1-1/500.
Den verkar lite speciell och känns väldigt gedigen. Jag vet inget om gamla kameror så jag skulle tycka det vore roligt att få veta lite mer om den. Någon som har något att berätta?
Har själv ingen erfarenhet, men här kan du läsa mer om den kameran: http://www.retrography.com/prominent.htm
 

ojanson

Aktiv medlem
Har själv inget mer att tillägga om just Prominent än ovanstående.
Jag har själv en Vitomatic II, och kan bara instämma i att Voigtländer-kamerorna verkligen har en gedigen känsla.
 

Urr

Aktiv medlem
Voigtländer gjorde mycket fina kameror. Även optiken var mycket fin, ibland så bra att den överträffade Zeiss, som tog över företaget någon gång i skiftet mellan 50 och 60-tal. Prominent var deras toppmodell på femtiotalet. Kameran var visserligen billigare än Leica och Zeiss Contax, men var ändå dyr. Dyrare är Rolleicord och bara en hundralapp billigare än Rolleiflex. 695 kr kostade den med Nokton i Norrländska fotocentralens katalog 1956 som jag råkar ha hemma. Den var vid den tiden en kamera för avancerade amatörer och halvproffs ungefär som Zeiss Contaflex, Retina IIIc, Rolleicord m fl.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Tack för era svar! Jag har förstått att detta är en verklig kvalitetskamera. Å andra sidan känns de flesta kameror från den tiden gedigda jämfört med de kameror som tillverkas nu, även om de nya kan åstadkomma bra bilder.
Då gäller det bara att bestämma sig för om kameran ska ställas på hyllan eller säljas....
 

Urr

Aktiv medlem
Bra även att tomköra kameran på alla tider. Tyska centralslutare beckar lätt igen. De långa tiderna blir då sega. Självutlösaren brukar ofta kärva också. När det blivit så behövs rengöring.
 
ANNONS