Annons

Behöver hjälp med gamla backup skivor...

Produkter
(logga in för att koppla)

dj_evil

Aktiv medlem
Ja ville kopiera över gamla skivor som innehåller bilder från 2005-2007 och skivan bara dör i dvd läsaren. Har försökt kopiera över som iso/image fil men jämt dör i 70-80 %.

Vad kan jag göra? Vill verkligen ha filarna i skivan. Jag har fler skivor som har samma problem.

Hjälp snälla?
 

hvenafoto

Aktiv medlem
Ja ville kopiera över gamla skivor som innehåller bilder från 2005-2007 och skivan bara dör i dvd läsaren. Har försökt kopiera över som iso/image fil men jämt dör i 70-80 %.

Vad kan jag göra? Vill verkligen ha filarna i skivan. Jag har fler skivor som har samma problem.

Hjälp snälla?
Är det DVD rom brända skivor med bildfiler? testa att kopiera dem som filer från DVD till lokal disk och bränn därifrån till ny DVD och se om det fungerar.

För att lättare hjälpa dig är det bra om du skriver typ av dator du har, operativsystem, brännarprogram och brännare.
 

jonasforsgren

Aktiv medlem
Det kan spela otroligt stor roll i vilken CD/DVD spelare du använder. Prova på en annan dator.
Prova även med andra program. Prova DVD Decrypter. Det är en gammal arbetshäst som har fungerat hur bra som helst för mig under 5 år.

/Jonas
 

dj_evil

Aktiv medlem
Tack för alla svar först och främst och så svarar jag er:

mikael johansson
(hvenafoto) : Det är DVD R+, har försökt kopiera över som filer, går inte heller. Jag har Win vista 64 bitar, har provat med nero och image burn. Vad jag hade för brännare då kommer jag inte ihåg.


Åke Karlsson
(ÅkeK) : Skivan har inte använts sen jag har bränt den, så den är fin som orignal.

Och sen till alla, jag har provat på 7 olika datorer, det händer samma sak. Det snurrar sen dör dvd/cd läsaren.

Dock så ska jag prova med programmen som ni har rekommenderat, jag återkommer senare hur det har gått.
 

h.pettson

Aktiv medlem
Tack för alla svar först och främst och så svarar jag er:

mikael johansson
(hvenafoto) : Det är DVD R+, har försökt kopiera över som filer, går inte heller. Jag har Win vista 64 bitar, har provat med nero och image burn. Vad jag hade för brännare då kommer jag inte ihåg.


Åke Karlsson
(ÅkeK) : Skivan har inte använts sen jag har bränt den, så den är fin som orignal.

Och sen till alla, jag har provat på 7 olika datorer, det händer samma sak. Det snurrar sen dör dvd/cd läsaren.

Dock så ska jag prova med programmen som ni har rekommenderat, jag återkommer senare hur det har gått.
DVD R+ vart aldrig så spritt på PC/Win, så jag undrar om du testat på en Mac dator? Helst en som har en 2-3 år på nacken.
 

dj_evil

Aktiv medlem
Håkan, känner tyvärr till ingen som har mac. Det verkar va som skivan har skadats vid bränningen och inte mycket att göra. Dock har jag fått tillbaka ungefär 35 % av bilderna och det är ja glad för.

Tack alla för hjälpen
 

perstromgren

Aktiv medlem
Håkan, känner tyvärr till ingen som har mac. Det verkar va som skivan har skadats vid bränningen och inte mycket att göra. Dock har jag fått tillbaka ungefär 35 % av bilderna och det är ja glad för.

Tack alla för hjälpen
Trist för dig att inte få tillbaka allt.

Ditt olyckliga fall kan dock fungera som påminnelse till oss alla att använda program som efter kopieringen kontrollerar att alla filer är läsbara på backuppmediat.

Per.
 

Poker

Aktiv medlem
Ja ville kopiera över gamla skivor som innehåller bilder från 2005-2007 och skivan bara dör i dvd läsaren. Har försökt kopiera över som iso/image fil men jämt dör i 70-80 %.

Vad kan jag göra? Vill verkligen ha filarna i skivan. Jag har fler skivor som har samma problem.

Hjälp snälla?

En läsare läser inifrån och ut.
Har du ettiketter på skivan?
Har du skrivit med en tuschpenna?
Övrig åverkan på skivorna?
Har skivorna utsatts för värme, kyla, solljus.
Dessa faktorer kan påverka skivorna negativt.

det finns många aspekter att titta på.

Förvaring är mycket viktigt med andra ord.
 
ANNONS