Annons

Tillverkningsår och modell Voigtländer?

Produkter
(logga in för att koppla)

blj

Aktiv medlem
Äger en Voigtländer 6x9 Bälgkamera för 120film.Vikt 570gram
Objektiv Skopar 1:4,5 f = 10,5cm.Slutare Compur MBT-1sek-1/2-1/3-
1/5-1/10-1/25-1/50-1/100 och 1/250delssekund.Bl:4,5-25.Närgräns 1m.Avståndsinställning genom att bälgen/objektivet förflyttas på en släde i skala: 1-1,5m-2,7-4-8-oändlig.Kameror för bladfilm och glasplåtar brukar ha den här konstruktionen sällan rullfilmkameror har det.Hittar ingen information om tillverkninsår och modell ska testa den tiderna går bra.
Mina Bessa modeller 1 och 2 och Perkeo 1 finns det mycket information om.
 

Bilagor

blj

Aktiv medlem
Tack för informationen det stämmer nog att min är från 1927,den på bilden är en 1929 med lite modernare slutare.Allt verkar funka
får testa med film
 

J. Patric

Aktiv medlem
Serienumren för de aktuella åren, kolla objektivet:

1927: 279.710
1928: 365.562
1929: 537.388
1933: 671.174

Är lite osäker på om det är de första eller sista serienumren för varje år, men de ger i alla fall en bra fingervisning.

Jodå, det tillverkades många rullfilmskameror med frontstandarden på släde, med antingen spak- eller skruvreglage för fokuseringen. Kring 1930 började amatörmodellerna ofta ha frontlinsfokusering.
 

blj

Aktiv medlem
Intressant information.Objektiv nr : 328838 så då kan det vara en -27 eller - 28.Compurslutarnr = 258646 och själva kamerahuset nr = 57652 får tacka för inlägget.mvh/bo-lennart
 

J. Patric

Aktiv medlem
Numret på slutaren är det tyska patentnumret. DRP = Deutsche Reichspatent. Det står på alla Compurslutare av samma typ.

Har du testat den än? :)

Jag har testat några få voigtländerkameror med Skopar. Någon har varit knivskarp, medan andra sisådär. Vore roligt att se hur din presterar.

Gillar dina perkeotagna bilder. Jag blir sugen själv på en Perkeo. Har läst mycket gott om dem.
 

blj

Aktiv medlem
Jag har satt in en Kodak T Max 100 s/v film och tagit 6 bilder,så det är bara 2 kvar att fota lägger in bilderna om det blir någorlunda bra jag rengjorde linsen och bälgen invändig det var mycket damm.Perkeon gillar jag den presterar bra om inställningarna av mig görs korrekt,ska köpa en bättre ljusmätare.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Det låter spännande.

Jag har flera små fotoprojekt som hamnat i malpåse på grund av lathet. Jag skulle kunna bidraga med flera bilder till retrokameragruppen om jag bara ides. :-(
 

meldert

Aktiv medlem
Fint gammaldags stuk på bilderna

Det har sin charm att få bilder ur en gammal kamera. Dina exempel är fina för att vara tagna av en 80-åring. Fjärran från digital perfektion men charmigare.
 

blj

Aktiv medlem
Får fota en rulle till med Kodak Tri X 400

Ja det blir annorlunda stuk på bilderna med dom gamla objektiven.
Fick beställa nytt batteri till min Canon DSR och passade då på att köpa in Kodak Tri X 400 120film ska fota en rulle till men väntar tills snön är borta,råkade ladda 2st 6x9 kameror med film
en Certix och en Rollfix 1 så det blir efter jag fotat med dem.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Det har sin charm att få bilder ur en gammal kamera. Dina exempel är fina för att vara tagna av en 80-åring. Fjärran från digital perfektion men charmigare.
Grrrr, jag tycker tvärtom att film och äldre kameror, i samband med omsorg, kan ge större perfektion än digitala kameror. Längre gråskala, ofta mindre kromatisk aberration, bättre detaljåtergivning och inga utbrända högdagrar. Lite omständligare, men mer hantverk.
 
ANNONS