Annons

Kalibreringsutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej

Ska efter problem med mina utskrifter börja med att kalibrera min skärm och tänkte att det säkert är någon som har köpt någon variant av Spyder kalibreringsutrustning som efter kalibrering mestedels ligger. Kanske ser någon möjligheten till att låna ut den för en slant, på så sätt minskar inköpskostnaden för den som köpt den och den som "hyr" spar slantar.

Norrköping, Katrineholm eller Linköping med omnejd skulle funka.

Vänligen / Magnus
 

Mangepange

Aktiv medlem
Hej Magnus,
jag kan inte hjälpa dig...men jag kan ge dig lite mer information...

Skärmens återgivning är inte statisk. Den kan variera med tid, temperatur och säkert fler parameterar jag inte känner till...jag vet dessutom att elektronik slits av strömmen som passerar densamma.

Så med det sagt vill jag bara säga att du kommmer att med jämna (el. ojämna) mellanrum behöva kalibrera om skärmen...

Jag har min Spyder 3 elite inställd så att den påminner mig en gång i veckan för en snabb kalibreringskontroll - det kanske är för mycket eller för lite, jag vet inte men jag tänkte jag får börja någonstans...

Dessuttom så är det inte alla skärmar som har tillräckligt mycket inställningsmöjligheter för att kunna kalibreras, så var det med min förra skärm - en billig HP.

Men jag hoppas det löser sig för dig - det gör skillnad, jag lovar...
 

j2^

Aktiv medlem
Hej

Ska efter problem med mina utskrifter börja med att kalibrera min skärm och tänkte att det säkert är någon som har köpt någon variant av Spyder kalibreringsutrustning som efter kalibrering mestedels ligger. Kanske ser någon möjligheten till att låna ut den för en slant, på så sätt minskar inköpskostnaden för den som köpt den och den som "hyr" spar slantar.

Norrköping, Katrineholm eller Linköping med omnejd skulle funka.

Vänligen / Magnus

Skall man vara tråkig där så är det inte ens säkert att det är tillåtet att göra så.

När jag hade min enklaste Huey så noterade jag i licensanvtalen att man inte fick använda profiler på skärmar annat än den Huey'n var fysiskt ansluten till.
 

larsten

Aktiv medlem
Jag jobbade mycket med monitorer tidigare. CRTer varierad med tiden men också pga omgivning som störde. Man fick kalibrera om ofta.

Jag har lånat en kalibrator med jämna mellanrum för att kalibrera min fina HPskärm. Den ställer inte om sig alls. Jag tror att LCD är mindre känslig.

Var noga med att ladda ner proofing profiler för din skrivare eller från ditt lab (t.ex. Crimson) för att även säkra färgrymden ända ut på pappret.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Skärmkalibrering av laptop med Spyder 3 Elite

Hej Magnus,
jag kan inte hjälpa dig...men jag kan ge dig lite mer information...
Jag har nyss köpt en Spyder 3 Elite för kalibrering av mina skärmar -
Kan jag använda den för att kalibrera även min Laptop (DELL Inspiron 9400, högupplöst skärm 1200x1920) ??

Vore tacksam för tips.

Manualen till min laptop ger ingen vägledning för skärmkaibrering. Eftersom jag först kommer att kalibrera skärmen till min stationära dator ( HP2475w) vill jag också kolla kalibreringen på min laptop så att jag får samma färgåtergivnning vid bildvisning!

mvh
/B
 

j2^

Aktiv medlem
Du kan (om man skall vara petig) inte _kalibrera_ någon av dina skärmar, men du kan _profilera_ dem. (Vilket är vad de flesta menar).

Det är ingen skillnad på att göra det på en stationär och en bärbara. Du kommer dock att märka att du troligen inte kommer att kunna få samma resultat på båda, eftersom din 2475W är en Wide Gamut skärm, vilket inte din DELL är. (Därutöver så har de ju olika bakgrundbeslysning etc etc etc)

Dessutom har jag hört att Spyder 3 inte är så förtjust i "blanka" skärmar, vilket jag tror att du har på din DELL? (Källa: Säljare på Scandinavian Photo som jag så sent som i förrgår hörde säga till en kund att ColorMunki var ett bättre val är Spyder för Glossy-skärmar)
 
Senast ändrad:
ANNONS