Annons

Ritbord, tips önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Bergman

Avslutat medlemskap
Hej.

Jag har tröttnat på att arbeta med musen i PS/Gimp och har fått upp ögonen för ritbord.

Ett kriterium som jag tror att jag har (har aldrig testat sådana här bord så jag vet inte rikigt) är att det skall uppdateras ganska omgående på skärmen. Kallades det uppdateringshastighet?? Drar man ett sträck över skärmen så skall det inte hoppa i omgångar om man säger så...

Hur som haver, VAD SKALL MAN TÄNKA PÅ?
Någon tillverkare som är att föredra?


Pengar = 1000 - 2000 kr.


Tack på förhand!

mvh Jonas
 

pellepiano

Aktiv medlem
Jagär väldigt nöjd med min Bamboo Wide A6 so jag haft över två år nu. Bra storlek för mig som är van vid små rörelser.
Skulle inte vilja gå tillbaks till mus. Använder brädan till allt.
 

Jonas Bergman

Avslutat medlemskap
Wow, snabba svar! Ni verkar vara ganska enhälliga.

Tack förlänken, Tord. Där fanns mycket nyttigt. Hur är de begagnade borden? Alltså slits grejerna snabbt så man bör skaffa en ny eller vad tycker ni?
 

Walski

Aktiv medlem
De slits inte så värst mycket alls, min Intuos3 som är flera år gammal är i så gott som nyskick, så jag skulle inte vara rädd för att köpa begagnad. Däremot så behöver du antagligen inte så stor platta till att redigera bilder, då i alla fall jag jobbar väldigt inzoomat med foton (jag bara förutsätter att det är vad du ska använda den till), så en ny Bamboo i A6-format borde vara ett bra val också. Om du illustrerar så rekommenderar jag en större platta.
 

Jonas Bergman

Avslutat medlemskap
Tackar för detta, Walski.

Du har helt rätt, det handlar mest om att redigera befintliga foton, frilägga objekt etc. Dock så kommer jag förmodligen att, om än liten utsträckning, skissa och dra längre drag så jag överväger nog ändå Medium eller Large.

Som alltid när jag sparar på tekniska prylar så sätter jag en prisklass som man får hyfsade grejer för, men så upptäcker man att om man lägger till lite mer så får man si och så mer och helt plötsligt snackar man inte om samma budget längre :) .
 

Walski

Aktiv medlem
Jag tror inte att du behöver large, om jag ska vara helt ärlig. Jag har en A5-platta och när jag redigerar foton så har jag begränsat ytan (mjukvarumässigt) så att den aktiva ytan är ungefär A6-storlek, annars blir det så rackarns långa drag och svårt att hålla jämna linjer. Om du tänker skissa/illustrera så är nog medium vägen att gå.
 

petter olsson

Aktiv medlem
Från en retuschörs synvinkel så har jag aldrig sett någon arbeta med något mindre än A4 (medium?). De företag jag jobbat på har i princip bara kört A4.

Tänk på att skärmstorleken spelar in också. Har du en 26tummare kanske du behöver en lite större platta för att inte rörelserna ska kännas konstiga. Själv har jag A4 intous3 till en 26 tum. Funkar alldeles utmärkt, hade inte velat ha en mindre platta till en så stor skärm.

Skulle jag köpa en till mig själv hade jag satsat på en A4 Wide eller motsvarande. Kanske A5 för att spara lite skrivbordsyta.

/petter
 

Walle

Aktiv medlem
Jag kör A5 (Wacom Intous3). A4 tycker jag ger på tok för yviga rörelser, lånade polarens A4+ ett par veckor för att testa, men jag fick ont i armen av att använda den.

A6 tycker jag är perfekt som "sitta i soffan och slöretuschera"-platta, men för mig är den för liten när jag vill retuschera seriöst. A5 är för mig helt perfekt!
 
ANNONS