Annons

vore ytterst tacksam för hjälp, prisättning

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
jag vore ytterst tacksam om någon vänlig själ kunde ge mig lite riktlinjer angående prisättning.
har inte blf:s prislista, men ska beställa den, men jag tycker ändå det vore skönt att få ta del av era tankar också, då jag antar att prislistan inte löser allt. den ska ju tolkas den också..

nåväl, till saken :

jag har fått ett erbjudande av en kvinna här i stan som är kläddesigner och har en egen butik. hon ska ha utställning i ronneby med sina kläder och undrade om jag skulle vilja vara med där med mina fotografier. fotografier av modeller ( som hon fixar) med hennes kläder. detta jobb är ingenting som hon pröjsar för (utställningen alltså), då hon står för alla kostnader vad gäller själva utställningen och jag ställer ut i mitt eget namn.

men sen så vill hon även köpa bilder som hon kan använda i broshyrer och dylikt. hon vill köpa rätten att publicera dem var hon vill och när hon vill, men mitt namn kommer att stå under dem.

vad är det jag har sålt då, under vilken kategori faller det liksom?

de bilderna som hon sedan vill köpa. vad är rimligt att sätta för pris när hon köper fri publiceringsrätt?

ni är väl trötta på dessa typer av frågor men jag vore ytterst tacksam som sagt att få ta del av era tankar
 

gunau

Aktiv medlem
En ännu större amatör undrar vad blf:s prislista är för något och hur får man tag på denna???
 

Emil-G

Aktiv medlem
Anna: Blf specificerar ganska väl i sin prislista vad som gäller för engångspublikation i olika format och upplagor. För delad användningsrätt rekommenderar de att priset multipliceras med 3. Att ditt namn står under är lika självklart som att du skall få betalt.

Gunnar: Blf står för Bildleverantörernas Förening och är en intresseorganisation för fotografer som säljer bilder. Med Konsumentverkets tillstånd ger de ut en lista med rekommenderade cirkapriser för foto-jobb och publicering. Läs mer på http://www.blf.se
 

gunau

Aktiv medlem
Tack föe informationen. Även som amatör händer det ju att någon då och då vill använda en bild i t.ex kommersiellt syfte och det kunde vara intressant och se vad en sån bild kan vara värd.
 

Tobbe K

Aktiv medlem
nu är jag totalt noob men jag finner ingen info till BLF överhuvudtaget på deras sida !

ngn som har adresse till dom eller telenr ?
 

ariadne

Aktiv medlem
vadå ingen info? hela sidan handlar ju om dem:)

på förstasidan finns där en länk "kontakta oss", där har du telefon, adress och rubbet
 
ANNONS