Annons

220 film i HB 120 magasin?

Produkter
(logga in för att koppla)

Steffos

Medlem
Hur gör man för att kunna plåta 220 film fullt ut i ett 120 HB magasin. Har glömt bort hur man gjorde det.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Du måste ha en filmkasset för 220 film.
220 filmen har inget papper bakom filmen (vilket 120 har) när den exponeras, alltså blir fokuseringen felaktig med ett 120 magasin.
 

Steffos

Medlem
Jag testar!

Tack för ditt tips. Jag testar med ett 12 & ett 16 magasin så får vi se vad det blir av det.
 

joholo

Medlem
220-film

HEJ!
Är det någon som lyckas göra manövern med ett A-magasin vill jag gärna veta hur. Har inte hittat den informationen någonstans.
Olof
 

steinick

Aktiv medlem
Re: 220-film

joholo skrev:
HEJ!
Är det någon som lyckas göra manövern med ett A-magasin vill jag gärna veta hur. Har inte hittat den informationen någonstans.
Olof
220-film i A-magasin går inte enligt Ernst Wildi (The Hasselblad Manual, 5e upplagan):

The 220 film cannot be used in an automatic A magazine.

The 120 rollfilm can be used in an A24 magazine. the spacing, however, becomes wide toward the end of the roll, so you will end up with only about 11 images.

The 220 film can be used in an old nonautomatic magazine after the magazine is made lighttight by closing the opening at the rear. Image spacing and the number of images, however, are questionable.
 

joholo

Medlem
220

Tack Lars-Erik!
Man får fortsätta med att köra den lite speciella filmen i de gamla c-magasinen. Olof
 
ANNONS