Annons

Skaffa mellanformatare, TLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

styret

Aktiv medlem
Hej!

Jag har länge klurat på om jag inte skulle ta och skaffa mig en lite bättre mellanfomratare i 6x6format. Skjuter nästan uteslutande MF när det gäller film men mest med Diana eller Agfa Isola.
Nu är jag sugen på en med lite större bländaröppning och lite mer inställningsmöjligheter.

Funderat på olika system för maximal kontroll när jag fotar porträtt men det blir stort och klumpigt att ha med när man är ute och reser eller rör sig.

Så har börjat kolla på olika TLR-varianter.
På det här området är jag helt rökt.
Tänkte ju steppa upp lite från toycam så det får bli någon lite bättre.
Vilka TLRer är värda att lägga pengarna på? Är Rollei överllägsna eller ärdet mer gammal hävd som tvingar upp priserna? Yashicas kameror se man ganska många av med, det finns ju hundratals märken och varianter, vilka ska man satsa på?
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Det bästa. Nåja, system eller fast optik? Du hittar mycket hos l-foto i Vansbro. Pentax 67 och 645, Bronica, Yashica, Hasselblad. Photax har den kinesiska Seagull för knappa 2300. L-foto kan nog ge dig idee'r.
http://www.l-foto.se/ http://www.photax.se/ Det sades en gång att Yashican inte fick till samma ljud som Rollin när ljusschaktet stängdes, kvalitet?
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Funderat på olika system för maximal kontroll när jag fotar porträtt men det blir stort och klumpigt att ha med när man är ute och reser eller rör sig.
Jag skulle rekommendera att du kollar på mamiya645. SLR men inte mycket större än en 6x6-tlr. (för att inte nämna att den kan fås med den underbara 80/1,8. Där har du en normal-glugg som heter duga!)
Och finner du den för stor skulle jag rekommendera att kolla på klappkameror (företrädesvid de med avståndsmätare då om du ska ha dem för porträtt). Där har du samma bildkvalite (givet att du fått tag i en med tessar/skopar/solinar/xenar eller bättre) men kan få ner kameran i bröstfickan!
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Det viktigaste av allt när du funderar på att köpa en TLR är att mattskivan är splitter ny. Jag hade en skitfin Rolleicord (som jag tyvärr sålde)
Tyvärr var sökaren så mörk att det bara gick att fokusera i dagsljus utomhus.. Så räkna alltid med i priset vad en ny acute matte eller liknade kommer lägga till priset.
 

aolsson

Aktiv medlem
En TLR med utsökt kvalitet på optiken och med systemtänkande är Mamiya C serie (C22 C33 med flera). Där kan man med ett enkelt handgrepp byta hela objektivpaketet och få vidvinkel, tele etc.

Den har också rätt bra möjlighet till närfokusering genom att fokuseringen sker medelst bälg. Viktigt att kolla är att bälgen är fri från "nålstick" samt tätning av bakstycket.

Men detta är en mycket stabil och bra kamera. Det finns oftast några på blocket eller köp/sälj.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag har flera tvåögda Rolleis och gillar kvaliteten och det enkla handhavandet, och den fantastiska skärpan. Yashica har också en del bra modeller, även om de inte riktigt når i Rolleis klass.

Objektiven:

Topp:

Carl Zeiss Planar 2,8 eller 3,5 (3,5:an tycker jag är lite bättre)
Schneider-Kreuznach Xenotar 2,8 eller 3,5

Fem och sexlinsiga objektiv. 3,5 Planar når toppskärpan redan vid bländare 5,6 och utmärkt ända ut till hörnen.

Superb:

Carl Zeiss Tessar 3,5
Schneider Xenar 3,5
Yashica Yashinon 3,5

Fyrlinsiga. Når toppskärpan vid bländare 8-11 och är då lika skarpa som Planar och Xenotar.

Bra:

Carl Zeiss Triotar 3,5 eller 4,5
Yashica Yashikor 3,5
Novar 3,5 (t.ex. i Zeiss-Ikon Ikoflex)

Trelinsiga. Ger riktigt bra skärpa nedbländat till 11, men är inte riktigt lika skarpa i hörnen som de fyrlinsiga. Yashikor är riktigt mjukt vid stora bländare, men på ett snyggt sätt för t.ex. porträtt.

Inte så bra:

Yashica Yashimar
Tri-Lausar

Trelinsiga av lite sämre kvalitet. Ganska kontrastlösa.

Bra köp för 500-2500 kr:

Rolleiflex T med Tessar 3,5. Ljus mattskiva och mycket skarpt objektiv.

Rolleiflex 3,5 med Tessar/Xenar. Mycket finkornig mattskiva, och sökaroptik på 2,8 som gör att den inte blir för mörk. Mycket skarpa objektiv.

Rolleicord Vb med Xenar 3,5. Ljus mattskiva och mycket skarpt objektiv.

Yashica/Yashica-mat med 3,5 Yashinon. Ljus mattskiva och skarpt objektiv.

Sedan lite äldre typer av Rolleicord med Xenar. De har mycket finkorniga mattskivor, men sökaroptiken är bara på 3,2, vilket gör sökaren ganska mörk. Den inbyggda luppen hjälper dock till rätt mycket vid fokusering.

Budgetkameror är Yashica med Yashikor och Rolleicord med Triotar. Det är bra kameror och ett stort steg från "toy-kameror" för bara någon hundralapp.

Rolleiflex med Planar/Xenotar är förstås de bästa tvåögda kamerorna, och de kostar från 4000 kr och uppåt. 3,5F och 2,8F har ljusstarka mattskivor.
 

alf109

Aktiv medlem
En sak att tänka på är att man hittar en kamera med ljus och bra mattskiva. Många av de äldre mattskivorna gör det svårt att fokusera, och att byta skiva kan kosta en rejäl slant.
 

J. Patric

Aktiv medlem
En sak att tänka på är att man hittar en kamera med ljus och bra mattskiva. Många av de äldre mattskivorna gör det svårt att fokusera, och att byta skiva kan kosta en rejäl slant.
Samtidigt behöver inte en ljus mattskiva vara bra. En 50-tals-Rollei har exempelvis mattskivor med "korn" som är lätta att ställa in skärpan på, medan vissa fresnelmattskivor känns luddigare även om de är ljusare i hörnen. Har man bra syn, och mattskivan och spegeln är rena, så kan mycket väl de äldre mattskivorna utan fresnellins duga. De dög ju förr. :)
 

alf109

Aktiv medlem
Samtidigt behöver inte en ljus mattskiva vara bra. En 50-tals-Rollei har exempelvis mattskivor med "korn" som är lätta att ställa in skärpan på, medan vissa fresnelmattskivor känns luddigare även om de är ljusare i hörnen. Har man bra syn, och mattskivan och spegeln är rena, så kan mycket väl de äldre mattskivorna utan fresnellins duga. De dög ju förr. :)
Jo vist, allt går ;)
Men ofta hänger ljusheten ihop med hur väl man ser saker och ting. När jag skaffade min Hasselblad 503cx en gång i tiden satt den "gamla" släta mattskivan i kameran. Det gick hjälpligt att ställa skärpan med CF 80/2,8 men var hopplöst med CF 150/4. Blev till att köpa en acutematte-skiva som jag hittade begagnad för 1800:-.

Min poäng är att om man skall köpa en begagnad mellanformatare så kan det vara idé att se till att man får en där det redan sitter en bra mattskiva då det annars kan kosta lika mycket att byta denna som att köpa en ny kamera.
 

ojanson

Aktiv medlem
Zeiss Ikon hade också en TLR-familj. Ikoflex. Den fanns dock i flera olika bra modeller, och de flyttade ibland modellbeteckningarna mellan varianterna. Några var riktigt bra.
Vill du ha något lite mindre än en TLR kan du också titta på Zeiss Ikons Super Ikonta. En bälgkamera med mätsökare. Tessar 2.8/80. Jag har en 532/16 av tidigare modell.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19011
Ger enl boken bara 11 rutor, men kan luras till 12.
Efter kriget fick de både antieflex-behandling och blixtsynk.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Vilken Rolleiflexmodell har jag?

Jag köpte en Rolleiflex TLR för ca tio år sedan på en av LP:fotos auktioner. Linserna var grumliga och tiderna opålitliga. Jag lämnade in kameran, efter tips, till en mycket skicklig instrumentmakare som då arbetade på en institution på Ångströmslaboratoriet vid Uppsala universitet. Han rengjorde linserna och ordnade så att slutaren fungerade. Av någon anledning blev kameran trots dessa ansträngningar kvar i skåpet.
Nu i dagarna tog jag fram den och tog två rullar. Många tittar intresserat när jag står där och försöker fokusera. Det är lite ovant och fort går det inte. Rolleiflex tillverkades i ett otal modeller under många år. Jag vet inte vilken modell jag har för jag kan inte hitta serienumret. Det står Nr 3037540 på upptagningsobjektivet, Zeiss Tessar 3,5/75 mm men jag antar att det inte är serienumret. Det stämmer i alla fall inte med de serienummer som finns på ett antal webbsidor jag hittat. Kameran har en Compur Rapid-slutare med tider från B till 1/250 sek.
 

Olle

Aktiv medlem
Apropå mörka eller ljusa mattskivor till Rollei.
Jag har en Rolleicord Va med mörk mattskiva och en Rolleiflex 2,8 GX med en mycket ljusare mattskiva, som är samma som sitter i Rolleis SLR-kameror för 6x6.

Visst kan det vara svårt att se skärpan i dåligt ljus med Rolleicorden, men går för det mesta. Annars så finns det ju en meterskala på ratten för avståndsinställningen.
Med Rolleiflexen är det omöjligt för mig att se direkt på mattskivan när det skarpt. Men som väl är har den både snittbild och mikroprismor. Med hjälp av dessa fokuseringshjälpmedel blir det lätt.

Vad vill jag nu säga med detta? Jo, att som Patric redan skrivit, så är det inte alls säkert att en ljus mattskiva är bättre att ställa in skärpan med. Precis som med många SLR-kameror för småbildsformatet eller mindre är det oftast tvärtom. När de fick AF så prioriterade tillverkarna ljusa mattskivor framför att de var lätta att fokusera manuellt med. AF skötte ju skärpeinställningen.

Olle
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag vet inte vilken modell jag har för jag kan inte hitta serienumret. Det står Nr 3037540 på upptagningsobjektivet, Zeiss Tessar 3,5/75 mm men jag antar att det inte är serienumret. Det stämmer i alla fall inte med de serienummer som finns på ett antal webbsidor jag hittat. Kameran har en Compur Rapid-slutare med tider från B till 1/250 sek.
Serienumret skall stå på namnskylten. Det är i alla fall en av de första efterkrigsmodellerna. Compur-Rapid går till 1/500. Slutaren måste vara ospänd för att ställa in 1/500, och det går lite trögare när man går förbi 1/250 eftersom en extra fjäder aktiveras för den snabbaste tiden.

Posta gärna en bild på kameran så kan jag säga exakt vilken modell det är.

Annars kan du kolla här:
http://johnsrolleionlypage.homestead.com/Rolleiflex35Collection.html

Det finns en modell som inte finns med där. Den ser ut som "Automat, type 2" fast har svart i tids- och bländarrattarna. De tillverkades med början någon gång under kriget till 1949. Några lät byta ut den gamla typen av ljusschakt mot den nya med sportsökare under 50-talet, och då byttes även namnskylten ut, och i så fall saknar den serienummer.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Serienumret skall stå på namnskylten. Det är i alla fall en av de första efterkrigsmodellerna. Compur-Rapid går till 1/500. Slutaren måste vara ospänd för att ställa in 1/500, och det går lite trögare när man går förbi 1/250 eftersom en extra fjäder aktiveras för den snabbaste tiden.

Posta gärna en bild på kameran så kan jag säga exakt vilken modell det är.

Annars kan du kolla här:
http://johnsrolleionlypage.homestead.com/Rolleiflex35Collection.html

Det finns en modell som inte finns med där. Den ser ut som "Automat, type 2" fast har svart i tids- och bländarrattarna. De tillverkades med början någon gång under kriget till 1949. Några lät byta ut den gamla typen av ljusschakt mot den nya med sportsökare under 50-talet, och då byttes även namnskylten ut, och i så fall saknar den serienummer.
Tack så mycket Patric, nu har jag fått fram 1/500 sek! Jag mailar några bilder till dig senare.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
En TLR med utsökt kvalitet på optiken och med systemtänkande är Mamiya C serie (C22 C33 med flera). Där kan man med ett enkelt handgrepp byta hela objektivpaketet och få vidvinkel, tele etc.

Den har också rätt bra möjlighet till närfokusering genom att fokuseringen sker medelst bälg. Viktigt att kolla är att bälgen är fri från "nålstick" samt tätning av bakstycket.

Men detta är en mycket stabil och bra kamera. Det finns oftast några på blocket eller köp/sälj.
Enda nackdelen med Mamiya kamerorna (jag hade en C330 ett tag) är att de är några jäkla åbäken att släpa omkring. Jämfört med t.ex. Yashica 124/124G är de mycket större och tyngre. Bra kameror men se till att du får hålla i en innan du köper! Och om du vill fota macro så se till att skaffa en s.k. Paramender som fixar parallax problemen.

När det gäller TLR så tycker jag väldigt mycket om Yashica, särskilt 124G. Priserna verkar gå upp och ner ganska kraftigt på dessa, men de är fina kameror, lätta, med bra optik. Värt att få en som blivit rengjord och justerad av ett proffs (typ Mark Hama i Atlanta), då får du en kamera som räcker många år.
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Hur är Heliotar och skopar som linser?
"Heliotar" har jag aldrig hört talas om, är du säker på att det inte ska vara "Heliar", Heliarerna är iaf kanongluggar och nått av det bästa du kan ha på lite större format.

Skoparerna är i grunden en tessar-konstruktion och behöver inte skämmas för sig, de används än idag när man vill bygga kompakta små normalobjektiv med en moderat ljusstyrka, jag kommer osökt att tänka på nikkor 45/2,8, en riktig pankakeglugg som lanserades 2001.
 
ANNONS