Annons

Vad gör jag för fel när jag fotar Wakeboard

Produkter
(logga in för att koppla)

overlake

Avslutat medlemskap
Vad gör jag för fel i inställningarna?

Jag har en Minolta Dimage 7Hi

När jag fotar i skymning (eller dagsljus) bilderna blir suddiga hur jag än ställer in slutartider.
Den får liksom aldrig focus.
Sen blir bilderna tvärmörka fast det egentligen är ljust ute,

Så om nån har nå tips på inställningar så dela med er.

Se exempel:
 

Bilagor

prinsen

Aktiv medlem
Du har en inställning som heter ISO
öka den, Det kommer att göra så du får snabbare slutartider, men även mer brus i bilden....

ställ Program på (A) lås på största bländare (lägst tal ex, 2.8 inte 22)

Ställ in manuellt skärpan där du vet att personen kommer att *hoppa*

Sedan är det bara att klicka på !!

mvh: Adam
 
Senast ändrad:

Fredrik H

Aktiv medlem
Med tanke på att personen befinner sig i andra änden på linan så bör ju manuell fokus vara hyfsat säkert.

Avståndet bör ju vara mer eller mindre konstant.
 

tobias.e

Aktiv medlem
Att använda blixt skulle också ge skarpare bilder med mer stuns i färgerna. Fast det är nog tveksamt om den inbyggda blixten räcker för det här.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kompensera

Att bilderna blir lite mörka beror nog på att kameran luras av det vita skummet och ibland den ljusa himmeln. Exponeringskompensera med + 1/2-1 steg. Det borde finnas en sådan inställning att använda då du kör på exponeringsautomatik.
 

overlake

Avslutat medlemskap
Gjorde som ni sa och kameran beter sig lite annorlunda nu...
Men dagtid i fullt solljus lär man inte ha ISO800, då vart det för ljust, ändrade till 100 men då vart bilderna lite för mörka.
Se exempel, men den har bättre focus och mindre suddighet nu.
Ska testa lite med ISO200 och 400 nu.
 

Bilagor

Forslund

Aktiv medlem
Du skall aldrig lita på kameran rakt av. Var kritisk till vad kameran ger för förslag på slutartider och bländare.. Verkar kamerans val rimliga??? Du kanske fick ett värde på 1/2500 f5.6 eller något på wakeboardbilden? Egentligen kanske det skulle ligga på 1/500 f3.5 eller något! Det betyder att bilden blir mörk...
Sen tycker jag att du skall köra manuell fokus.. Eftersom det är ett snöre han håller i borde det ju vara samma avstånd mellan båten och åkaren hela tiden!?

Jag tycker inte du skall hålla på att ändra ISO inställnigarna till att börja med utan försöka komma underfunn med VARFÖR det blir fel.. 400 film skall nämligen räcka i fint väder (om du har någorlunda ljusstarka objektiv).


När jag fotar vattenskidor så brukar jag exponera som jag gör i snö med min EOS 1 nämligen +1.5 steg! Då brukar bilden bli hygglig!

Lycka till!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
testa helmanuellt

Det här verkar vara ett tillfälle då helmanuella inställningar passar bra. Manuell skärpa som redan påpekats och manuell exponering. Mät mot någon grå yta (berghäll eller något i båten eller himlen om det är klart väder) kör på detta värde vid med- eller sidljus och du får garanterat inga grådassiga bilder (om det inte är fel på kameran). Vid motljus beror exponeringen på lite hur du vill ha bilden-testa dig fram men kör manuellt så du lär dig hur kameran reagerar på olika ljussituationer). Har du inget bra att mäta på kan du vid solsken köra 100 iso-1/250 s bl 8 eller motsvarande. Detta brukar (i 99 fall av 100 då jag fotar vid havet) att funka helt perfekt vid våra breddgrader i klar väder eller lätt soldis. Jag var härom dagen ute vid havet och plåtade flygande/sträckande fågel (Sydsträcket har faktiskt redan satt igång ordentligt) tog 3 rullar (kör analogt) under två dagar i medljus och fick inte en felexponerad bild samtidigt som automatiken i mina EOS.kameror visade uppemot 2 steg annorlunda exponering.
PS Lita aldrig på automatiken i kameror oavsett om de är hypermoderna eller inte.
 
Senast ändrad:

RolandM

Aktiv medlem
Helt klart är det en fördel att ha en digitalkamera som du har, för att snabbt se resultatet av justeringar i exponeringen.
Utöver det som förelslgits tidigare kan det vara idé att pröva att köra en upplättningsblixt. Det kan då ge bra ljus på vattenskidåkaren samtidigt som det blir ljusglitter eller hur jkag ska uttrycka det i vattnet. Himlen kommer om den är molnfri att bli blå och målnen läckert vita. Om nu den inbyggda blixten kan avändas eller inte beror på avståndet, med extern blixt brukar ljuset räcka längre och du kan sannolikt gå ned i ISO-tal till 100 som ger minsta bruset.
 
Prova ställ in kameran på bländarautomatik. 500 dels sekund och ett steg över så blir bilderna bra. Skärpan kan du ställa manuellt. (Samma avstånd oavsett.)

Niklas.
 

PeterLj2

Aktiv medlem
Är en riktigt amatör men här är mina 10cent.

Med en canon s45:a iso 50, 1/400 F8.0 i fullt dagsljus (inga moln) får jag detta resultat:
http://www.abeco.se/photos/wake.jpg (bilden är beskärd, något jag inte är så bra på än)

Det är nog det trixigaste när du väl fått in dina inställningar. Hur mycket vill man visa?
Har själv inga bra svar där och skulle också gärna vilja veta eftersom jag fotar mycket wake och vattenskidor.

Vattenskidor brukar jag visa "stänket" han drar upp men inte mycket framför åkaren.

http://www.abeco.se/photos/innangaten.jpg

Hoppas det kanske hjälper dig.
 
ANNONS