Annons

Fulfoto under vattnet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gäddfiskarn

Aktiv medlem
Har just fått upp ögonen för att det finns ett gäng billiga kompakta kameror om är undervattenståliga och då undrar man ju lite om de skulle duga som fiskekompis för jag är så ruggigt nyfiken på hur det ser ut under vattnet när gäddorna inte vill hugga. Så kan en typ Pentax Optio W90 leverera under följande förutsättningar.

Soliga dagar i en svensk sjö med normaldåligt siktdjup
Djup typ 3-4 meter ner

Och det jag vill få ut är:
En filmsnutt på hur det ser ut på avståndet mellan typ 3-10 meter framför kameran
Det är ok om det är grynigt/felexponerat/knasiga färger
Men man måste kunna identifiera om det är en gädda eller en ful brax som simmar omkring

Kan man få ut det från en UV-compakt idag?

Nån som har en dito kamera och provat rent av och kanske kan lägga upp bild, filmsnutt man kan se?
 

ztinger

Ny medlem
Sikt

Idén är lockande men tyvärr räknas 3-4 m sikt i en insjö som fantastiskt. 1-2 m får nog anses som mer normalt och går solen i moln så blir det i princip svart...
 
Har just fått upp ögonen för att det finns ett gäng billiga kompakta kameror om är undervattenståliga och då undrar man ju lite om de skulle duga som fiskekompis för jag är så ruggigt nyfiken på hur det ser ut under vattnet när gäddorna inte vill hugga. Så kan en typ Pentax Optio W90 leverera under följande förutsättningar.

Soliga dagar i en svensk sjö med normaldåligt siktdjup
Djup typ 3-4 meter ner

Och det jag vill få ut är:
En filmsnutt på hur det ser ut på avståndet mellan typ 3-10 meter framför kameran
Det är ok om det är grynigt/felexponerat/knasiga färger
Men man måste kunna identifiera om det är en gädda eller en ful brax som simmar omkring

Kan man få ut det från en UV-compakt idag?

Nån som har en dito kamera och provat rent av och kanske kan lägga upp bild, filmsnutt man kan se?
Jag har själv en Pentax Optio W60 och med den går det utmärkt att både filma och fota under vattnet. Har använt den massor av gånger i Thailand men där är det ju klart vatten men om det inte finns sikt så går det ju förståss inte. Hur som helst är det inte pengar i sjön om du skaffar en sådan för det går utmärkt att fota med den på land också.
Sten
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag har själv en Pentax Optio W60 och med den går det utmärkt att både filma och fota under vattnet. Har använt den massor av gånger i Thailand men där är det ju klart vatten men om det inte finns sikt så går det ju förståss inte. Hur som helst är det inte pengar i sjön om du skaffar en sådan för det går utmärkt att fota med den på land också.
Sten
Om man skaffar en kompakt för att bland annat filma under vattnet är det kanske inte pengar i sjön. Om den enda undervattensfilmningen som är aktuell för den här kameran är gäddjakt i svenska vatten, är dock risken stor att det är i sjön pengarna hamnar i dubbel bemärkelse.

Sikten i Svenska gäddvatten är i normalfallet kass och det är dessutom oftast mörkt. Bilderna kommer bli så ruttna att det inte kommer hjälpa vare sig fisket eller skönhetsupplevelsen. Visst finns det soliga och vindstilla dagar när man fiskar över ljus och grund sandbotten där gäddorna står och trycker bakom någon solbelyst tångruska. Fast då behövs ju ingen kamera. Där räcker det med ett par fiskeglasögon, en vattenkikare eller t o m ett cyklop.

Ett ekolod med fiskfunktion kommer visa minst lika mycket tyvärr.
 

frwe

Aktiv medlem
Jag har filmat med min Olympus utomlands i klarare vatten och hemma på västkusten i bra ljus men nära ytan, det blir sådär men kraven var väl inte så höga men i mörka insjöar? Nej som redan flera har sagt.

Jag har ett album tagna med Olympusen här http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=250362

Maneterna och räkan är från västkusten 0,5 - 1m under ytan och i bra ljus. Det blir ganska mycket fix med bilderna efteråt för att få bort partiklar i vattnet.

MEN DET ÄR GRYMT KUL :) Bortsätt från när man bränner sig på brännmaneterna :(

/FW
 
ANNONS