Annons

30mm vs 50mm på bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel R

Aktiv medlem
Hej! Jag står inför ett köp av ett ljusstarkt 50mm eller 30mm objektiv. Jag köper det främst för foto i kyrka, men efter det uppdraget skall det vara ett "bra" objektiv att ha med sig.

Har läst en del inlägg i detta forum om objektiv val för kyrkan, men är osäker på 30 eller 50mm? Kommer att ha två canon 40D hus, och kommer nog ha en normalzoom på det ena huset (18-50/2.8).

30mm eller 50mm?Tips skulle uppskattas.

Extrafråga.Kommer jag behöva mitt 70-200/4 L i kyrkan?
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Hej! Jag står inför ett köp av ett ljusstarkt 50mm eller 30mm objektiv. Jag köper det främst för foto i kyrka, men efter det uppdraget skall det vara ett "bra" objektiv att ha med sig.

Har läst en del inlägg i detta forum om objektiv val för kyrkan, men är osäker på 30 eller 50mm? Kommer att ha två canon 40D hus, och kommer nog ha en normalzoom på det ena huset (18-50/2.8).

30mm eller 50mm?Tips skulle uppskattas.

Extrafråga.Kommer jag behöva mitt 70-200/4 L i kyrkan?
beror väl helt på var i kyrkan du står i förhållande till brudparet. Går ju inte att svara på.
 

Tont75

Medlem
Jag kör med en 50 mestadels passar mig fint på en 5d så jag skulle köra på sigma 30 1,4 eller Canon 35/2 men men det är jag det. hoppas att det hjälper dig lite på traven.
 

yalazy

Aktiv medlem
Jag hade definitivt valt 50mm till APS-C. Tycker det blir ett jättebra porträttobjektiv, och jag har även tagit parbilder (helkropp då) med ett sånt. Funkar ju jättebra om det är utomhus, eller om man har gott om fritt spelrum att röra sig i kyrkan. Det blir också lättare att få lugn, oskarp bakgrund med den längre brännvidden.

(Jag är inte bröllopsfotograf, utan har bara fotat bröllop enstaka gånger.)
 

Daniel R

Aktiv medlem
Jag hade definitivt valt 50mm till APS-C.
Tack för svaren, det verkar vara dött lopp mellan 30 och 50mm ;-)

Använder du 50mm mycket inne i kyrkan? Det är främs inne i kyrkan jag skulle vilja ha något ljusstarkt. Vet inte om jag kommer ta så mycket porträtt inne i kyrkan, vilket talar för 30mm.

Jag tror att jag kommer kunna röra mig förhållandevis fritt i kyrkan

Är det svårt att hitta skärpan med objektiv på f1.4?


Mvh Daniel
 

micke80

Aktiv medlem
De objektiv jag oftast använder vid bröllop är 17-40/4 samt 24-105/4 IS och 70-200/4 IS, i princip alltid 17-40 på en 5D och sen ett av de två sistnämnda en 1D3, vilket beror på platsen för bröllopet. Däremot har jag alltid ett 50/1,8 samt blixtar liggande i väskan som säkerhet.

Är man lite osäker på om man vill ha just ett 50mm så tycker jag absolut att man ska köpa ett 50/1,8 som är så pass billigt och skarpt att det nästan bara är dumt att inte ha det i väskan såvida man inte redan har ett annat 50. Att det sedan är väldigt trevligt som porträttglugg gör ju inte saken sämre. Har varit på väg att byta ut mitt 1,8 mot ett Canon eller Sigma 1,4 många gånger men alltid kommit till slutsaten att det knappast är värt pengarna, bättre att köra tills det rasar. Än så länge har det fungerat perfekt så alltså är det kvar.

Det sista kanske var lite o.t. ;o)

Förslag: satsa på ett 50/1,8 och ett enbensstativ istället, ungefär samma pengar som ett dyrare 50 eller 30 och ännu en säkerhet vid dåligt ljus!

Ha de!!

/Micke
 

Daniel R

Aktiv medlem
Förslag: satsa på ett 50/1,8 och ett enbensstativ istället, ungefär samma pengar som ett dyrare 50 eller 30 och ännu en säkerhet vid dåligt ljus!
Tack för bra svar... Även 50mm till min 40D? 30mm på min 40D borde väl nästan motsvara 50mm på 5D?

Jag är ganska säker på att täcka upp med mitt 18-50/2.8. Men vill gärna ha något ljusstarkt ifall. Plus att shopping är kul ;-)

DR!
 

yalazy

Aktiv medlem
Tack för svaren, det verkar vara dött lopp mellan 30 och 50mm ;-)

Använder du 50mm mycket inne i kyrkan? Det är främs inne i kyrkan jag skulle vilja ha något ljusstarkt. Vet inte om jag kommer ta så mycket porträtt inne i kyrkan, vilket talar för 30mm.

Jag tror att jag kommer kunna röra mig förhållandevis fritt i kyrkan

Är det svårt att hitta skärpan med objektiv på f1.4?


Mvh Daniel
Jag har använt 50mm på Canon APS-C i kyrkan. Det blir ju ungefär som ett 80mm på FF, och jag har tyckt att det funkar även till helfigur, och suveränt till halvfigur, men det beror ju på var man befinner sig i förhållande till brudparet. Jag har dock alltid haft två kameror när jag fotat bröllop, så jag har kunnat växla mellan olika brännvidder fort. Du ska inte räkna med att kunna använda en 50/1.4 på bländare 1.4. Åtminstone tyckte jag att det blev alldeles för luddigt, och skärpedjupet blir extremt kort. Det är nog mer realistiskt att använda det på 2.8, och då blir skärpedjupet ändå väldigt kort, men skärpan finns.

Förresten tycker jag du fick jättebra råd ovan, köp den billigare 50/1.8 som ger ungefär samma bildkvalitet, och ha en slant kvar i spargrisen till annat.
 

micke80

Aktiv medlem
Tack för bra svar... Även 50mm till min 40D? 30mm på min 40D borde väl nästan motsvara 50mm på 5D?

Jag är ganska säker på att täcka upp med mitt 18-50/2.8. Men vill gärna ha något ljusstarkt ifall. Plus att shopping är kul ;-)

DR!
Du kan absolut använda 50mm till 40D, precis som ovanstående skriver så blir den ungefär 80mm och ett suveränt porträttobjektiv framförallt till halvfigur men även helfigur och ansikte...

å visst är det kul att shoppa!!

/Micke
 

mackepacke_2

Aktiv medlem
I ditt fall hade jag valt ett ljusstarkt 30mm men inte nödvändigtvis för att användas i kyrkan. När paret kommer gående i gången så har du inte många sekunder på dig att sätta kortet. Då hade jag valt ditt 18-50 2.8 då det brukar vara tillräkligt ljust i kyrkan och du behöver flexibiliteten, du hinner inte byta kamera. Ljusmängden testar du innan vigseln. När paret är framme vid altaret står de relativt still då kan du ta en översiktsbild och eventuellt krama av en närbild med ditt 70-200. Missa inte kyssen:) stå till höger om paret så du inte får brudens rygg mot dig. Om du nu känner att ljuset är riktigt kass så kan du byta till det ljusstarka 30mm. Många gifter sig i små intima kyrkor där avståndet från dig till paret är ganska kort, dvs du kommer att behöva en vidvinkel på kameran. Folk vill kunna se var de har varit dvs dem själva i miljön och inte en massa närbilder på deras nackar. En 30mm på en crop kan till och med vara en aning inzoomat.

För porträtt session har du ditt 70-200 f4 den ger fina ansiktsbilder, halvkropp mm. Nackdelen med såpass mycket tele är att bilderna blir rätt platta och ihoptryckta. Inget fel i det men som helhet kommer du att sakna variation och intimitet. Ett 30mm på crop sensor ger dig 50mm på fullformat vilket är min favoritbrännvid(även vidare) vid parbilderna. Denna brännvidd kommer att ge dig en intimare känsla i bilderna pga vidvinkeln plus att du kan slå ut bakgrundern med det kort skärpedjupet(3D känsla), du har nu även möjlighet att få med miljö men ändå med ett snyggt släpp till skillnad från telet där du skapar distans ju längre bort du kommer. Med din normalzoom har du förstås vidvinkel men saknar möjligheten att slå ut bakgrunden.

Lycka till

Markus
 

mackepacke_2

Aktiv medlem
Tack för svaren, det verkar vara dött lopp mellan 30 och 50mm ;-)

Använder du 50mm mycket inne i kyrkan? Det är främs inne i kyrkan jag skulle vilja ha något ljusstarkt. Vet inte om jag kommer ta så mycket porträtt inne i kyrkan, vilket talar för 30mm.

Jag tror att jag kommer kunna röra mig förhållandevis fritt i kyrkan

Är det svårt att hitta skärpan med objektiv på f1.4?


Mvh Daniel
Nejdå, jag fotar genomgående på väldigt kort skärpedjup (1.2 1.4) det ger en lyster åt bilderna som jag gillar. Vid väldigt nära porträtt bländar jag ner något.

Markus
 

mackepacke_2

Aktiv medlem
Skall försöka ;-)

Kommer det funka med mitt 70-200 i kyrkan? Stativ antar jag....

Tack för mycket bra tips
Gränsfall du klarar dig med normalen. Absolut inte stativ. Du blir tvungen att konka på eländet (du måste kunna fota och ha grejorna på ryggen utan att slå ner omgivningen när du rör dig). Så fort paret gått ut måste du själv snabbt ta dig ut innan alla gäster börjar att gå. Du måste vara på plats utanför inför riskastning och kramar. Föräldrar är snabbt framme vid brud och brudgum, dessa bilderna vill du inte missa, brud och brudgum har nu slappnat av och ser genuint lyckliga ut. Olika vigslar är olika organiserade därför gäller det att vara rapp, ibland går allt väldigt snabbt och det är lätt att fastna i klungan. Var lite fräck, brudpar, präst sedan du ut ur kyrkan. En andra fotograf som täcker upp därbak underlättar då kan han/hon täcka bakifrån under vigsel och sedan smita ut och du kan fota riskastning inifrån kyrkan och få med kyss med gäster i bakgrunden. Om tid finns(när gäster skall transporteras till festlokalen) kan man planera in en andra porträtt session med eventuellt gammalt fordon, åk iväg någonstans men snygg miljö (kolla upp innan). Här har du möjlighet att fylla på med det du eventuellt har missat under första porträtt sessionen innan vigseln. Använd reflexskärm men blås ljuset strax förbi inte rakt på. Använd motljus.

Lycka till:)

Det är lite hatkärlek det här typen av fotningar......
 
ANNONS