Annons

Objektiv i kyrkan? + kloka råd

Produkter
(logga in för att koppla)

Alyzzah

Medlem
Hej!

Jag är ganska ny inom just "hobbyfotografering" och fotar mycket kompisar, barn osv. Jag får många förfrågningar från olika håll som har sett mina alster. Nu har jag fått en förfrågning om ett bröllop och det gör mig toknervös.

Vad ska jag ha för objektiv i kyrkan? Tror kyrkan är rätt stor och ljuset är nog inte alltför mörkt.
Jag ska träffa dom innan bröllopet och provfotografera.
Jag har en Canon 450D.
Objektiven jag äger idag är det vanliga kitobjektivet 18-55 mm
Canon EF 50 mm 1,8
Sigma Macro 70-300 mm

Jag älskar mitt 50 mm men räcker det? Det blir ju i så fall mycket rörelse i kyrkan.
Blixt vill jag inte använda. Stativ har jag ett med behövs det?

VAD ska jag tänka på och vilken bländare blir bäst när jag fotar:
* När paret går in i kyrkan
* Står på plats (avstånd)
*Närbilder

Ska jag fota i RAW? Har bara ett 4GB minneskort men kanske behöver köpa ett nytt?

Hur gör jag för att lyckas så bra som möjligt och inte "missa" det rätta ögonblicket?

Är tacksam för mycket svar.....
 

taz_k

Aktiv medlem
Ett tips som kanske inte alla tänker på att slå av det pip som kameran ger när det satt fokus.

Var på ett bröllop igår och det var skapligt irriterande att höra det eviga pipandet från kameran som en av fotograferna i närheten använde. Han var dessutom helt fanatisk och tog ca 400-500 bilder på 30 min.
 

Moule

Avslutat medlemskap
50mm

Hej
Du klarar dig med ett 50mm 1,8 objektiv i kyrkan om du ställer dig med solen i ryggen och kör upp ISO:n.

Lycka till!
 

Frocli

Aktiv medlem
Hej!

Jag är ganska ny inom just "hobbyfotografering" och fotar mycket kompisar, barn osv. Jag får många förfrågningar från olika håll som har sett mina alster. Nu har jag fått en förfrågning om ett bröllop och det gör mig toknervös.

Vad ska jag ha för objektiv i kyrkan? Tror kyrkan är rätt stor och ljuset är nog inte alltför mörkt.
Jag ska träffa dom innan bröllopet och provfotografera.
Jag har en Canon 450D.
Objektiven jag äger idag är det vanliga kitobjektivet 18-55 mm
Canon EF 50 mm 1,8
Sigma Macro 70-300 mm

Jag älskar mitt 50 mm men räcker det? Det blir ju i så fall mycket rörelse i kyrkan.
Blixt vill jag inte använda. Stativ har jag ett med behövs det?

VAD ska jag tänka på och vilken bländare blir bäst när jag fotar:
* När paret går in i kyrkan
* Står på plats (avstånd)
*Närbilder

Ska jag fota i RAW? Har bara ett 4GB minneskort men kanske behöver köpa ett nytt?

Hur gör jag för att lyckas så bra som möjligt och inte "missa" det rätta ögonblicket?

Är tacksam för mycket svar.....
Fota i RAW, vitbalansen är nästan aldrig rätt i kyrkan.50/1,8 mm räcker långt, en stativ (gärna enbenstativ) kan förlänga slutartid med 2-3 steg. En vídvinkelzoom skulle inte var dum att ha men har du inte så har du inte.
En 8 Gb kort kostar idag inte mer än 200 kr, det finns ingen anledning att fota i JPG på grund av platsbrist.
 

apersson850

Aktiv medlem
Blixt inne i kyrkan behövs sällan på sommaren, inte nu för tiden, med digitala kameror med bra resultat på höga ISO.
Däremot utanför. Inga ISO kan göra något åt konstiga skuggor och sånt, som man ofta får om det är soligt. Men det kan blixten fixa.

Du kan kanske låna något, av någon?
Jag har exempelvis haft en del glädje av dessa objektiv under liknande omständigheter:
EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM
EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM
EF 85 mm f/1,8 USM
 

Minita

Aktiv medlem
Det allra viktigaste är en förträff med brudparet där Ni går igenom brudparets önskningar, testar poser och miljöer samt din utrustning och förmågan att använda den.

Inne i kyrkan hade jag enbart använt 50 mm optiken. Vid förträffen med brudparet, testa inne i kyrkan, prata igenom vad de har tänkt sig om det finns måste bilder osv. Glöm inte att fråga prästen hurevida det är OK att plåta och var du kan stå. Enbensstativet är ett ganska bra tips. Plåta enbart i RAW. Manuella inställningar och enbart mittpunkts fokusen aktiverad. Du borde kunna skruva upp ISO:t till ca 1000 innan bruset blir besvärande. (tycker jag)

Efter cermonin gäller det att fånga upp brudparet innan de stiger ur kyrkan. Oftast står gästerna beredda att kasta risgryn och/eller blåsa såpbubblor. Där gäller det att vara med och att använda blixten - precis som redan nämnts.

Du måste kunna hantera din utrustning. Skiftar väderleken är sällan ljuset stabilt. Det som fungerade för 5 minuter sedan är historia om solen går i moln osv. Testa att fotografera med kort skärpedjup. Du måste vara väldigt noga med att sätta fokus. Fråga om de gillar bilder där kameran är lite "på sniskan". Ganska populärt. Glöm inte detaljbilder på ringar, och framför allt på bruden som mer eller mindre är huvudpersonen. Detaljer på klänningen, håruppsättning osv. Jag brukar ha ett "körschema" för att komma ihåg allt.
 

Kamal

Aktiv medlem
Hej!

Jag är ganska ny inom just "hobbyfotografering" och fotar mycket kompisar, barn osv. Jag får många förfrågningar från olika håll som har sett mina alster. Nu har jag fått en förfrågning om ett bröllop och det gör mig toknervös.

Vad ska jag ha för objektiv i kyrkan? Tror kyrkan är rätt stor och ljuset är nog inte alltför mörkt.
Jag ska träffa dom innan bröllopet och provfotografera.
Jag har en Canon 450D.
Objektiven jag äger idag är det vanliga kitobjektivet 18-55 mm
Canon EF 50 mm 1,8
Sigma Macro 70-300 mm

Jag älskar mitt 50 mm men räcker det? Det blir ju i så fall mycket rörelse i kyrkan.
Blixt vill jag inte använda. Stativ har jag ett med behövs det?

VAD ska jag tänka på och vilken bländare blir bäst när jag fotar:
* När paret går in i kyrkan
* Står på plats (avstånd)
*Närbilder

Ska jag fota i RAW? Har bara ett 4GB minneskort men kanske behöver köpa ett nytt?

Hur gör jag för att lyckas så bra som möjligt och inte "missa" det rätta ögonblicket?

Är tacksam för mycket svar.....
att fota i kyrkan är inte det lättaste, vilket objektiv du änvänder beror självklart på vilket moment du avser att fota. Det bästa är ju självklart ett snabbt objektivt, jag använder 85mm 1,2 F för de svåra momenten, men man måste veta hur man ska använda sånna objektiv, t.ex att inte luras av hur snabba de är och köra på max och man tänker på avstånd med tanken på skärpdjupet så man får enhetlig kvalité på bilderna.
 

Birghammar

Avslutat medlemskap
enformigt!

Källkod:
Har fotat en del bröllop och har inte goda erfarenheter av 50 mm. Ligger du nere på 1.7 så är skärpedjupet så litet att risken för oskärpa är stor. Inte kul då det går väldigt snabbt ibland, tex när de trär på ringarna eller ska kyssa varandra.

ok, så här gör jag. 2 objektiv: 17-50 mm med fast bländare på 2.8 och ett 100-300 mm 3.5-5.6. blixten hänger så att jag kan hålla nere ISO-värdet på 200-400. Men ställer in den på -1 för att bara lätta upp.

Med 100-300 objektivet är jag osynlig, för kommer man tillräckligt långt ifrån folk med kameran slappnar de av. porträtten blir väldigt fina med detta objektiv.

Med 17-50 fotar jag när det ska med mycket folk, mycket rörelse och när jag måste komma riktigt när.

det finns inget värre än en bunt med oskarpa bilder, så helgradera dig med bländartal på runt 6, jättemånga bilder och blixt ifall det är mörkt.


lycka till!
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jag fotograferade en kompis bröllop (som present) för några veckor sen, och jag tror inte jag ska göra om det. Skitmassor med bilder som måste redigeras, vilket tar många timmar om man inte är van redigerare av stora mängder bilder. Under bröllopet (borgerlig vigsel utomhus) var det strålande fint väder med kraftigt hårt ljus och således hårda mörka skuggor som gjorde att jag blev tvungen att ligga på f/16 ungefär för att inte få överexponerade bilder med blixten på. Blev tvungen att fota brudparet i motljus eftersom de stod svängda med ryggen mot solen. Och med blixten på gick fotograferandet långsammare då det tog tid för blixten att ladda upp.

Jag tog säkert 500 bilder under kvällen, och enbart de första viktigaste bilderna tog jag i raw+jpeg. Jag växlade till jpeg då jag märkte att jag använt över hälften av utrymmet på mitt 8 GB kort strax efter vigseln, och då var det ännu över 6h kvar av festen. Men kortet räckte till i alla fall.

Bilderna då? Jo alla blev inte helt lyckade, hade lite problem med exponeringen emellanåt (några räddade jag tack vare att jag hade fotat delvis i råformat) men några fullträffar tyckte jag att jag fick till iaf.. :)
 

pallep

Aktiv medlem
Jag var inne och plåtade i en kyrka för första gången för några dagar sedan.
Körde med bouncad blixt trots takhöjd iso 800-1600 bländare mellan 1.8-5.6.

Dock blev vitbalansen tokig med blev konstigt blandljus med taklampor uteljus och blixt.


Exempel på hur det såg ut.


http://www.flickr.com/photos/24068502@N04/4861951261/lightbox/

Focal Length: 135.0mm (35mm equivalent: 135mm)
Aperture: f/2.2
Exposure Time: 0.0080 s (1/125)
ISO equiv: 800
Exposure Bias: +1.00 EV
Metering Mode: Matrix
Exposure: aperture priority (semi-auto)
White Balance: Manual
Flash Fired: Yes (Manual)
 

AndyK

Aktiv medlem
Blixt i kyrkan är väl inte direkt att rekommendera. Kan störa en hel del.
Jag fotade ett bröllop nu i helgen (som gäst som tur var) och just i den kyrkan var det grymt mörkt framme vid altaret. Vågade inte öppna upp mer än till f/2.8 pga skärpedjupet och då fick jag tider på ca 1/40 med ISO 800. Jag har en D60 så jag ville inte pressa upp ISO:t högre. Men en kompis som har en 7D beklagade sig också, men han fotade på f/4-f/5.6 med sin telezoom. Så inne i kyrkan gick det inte att få till så många bra bilder.
Men i en lite ljusare kyrka hade det nog funkat bättre.
 

lofling

Aktiv medlem
jag blev tvungen att ligga på f/16 ungefär för att inte få överexponerade bilder med blixten på. Blev tvungen att fota brudparet i motljus eftersom de stod svängda med ryggen mot solen. Och med blixten på gick fotograferandet långsammare då det tog tid för blixten att ladda upp.
Jag tror att du har missat en del där. Varför använda f16? Blixten räcker inte lika långt vid små bländare, därav den långa tiden att ladda upp. Tanken är att bara använda blixten för att fylla i ljuset och då behöver du inte ha full effekt.
 

lofling

Aktiv medlem
Fota i RAW, vitbalansen är nästan aldrig rätt i kyrkan.50/1,8 mm räcker långt, en stativ (gärna enbenstativ) kan förlänga slutartid med 2-3 steg. En vídvinkelzoom skulle inte var dum att ha men har du inte så har du inte.
En 8 Gb kort kostar idag inte mer än 200 kr, det finns ingen anledning att fota i JPG på grund av platsbrist.
Jag håller med, vitbalansen är svår. Ett enbensstativ kan vara bra, men kom ihåg att du förlänger bara slutartiden för föremål som inte rör på sig.

Ett minneskort till måste du väl ha om du är lite seriös. De brukar inte gå sönder, men du vet aldrig. Detta gäller allt annat också, dvs huvudregeln vid bröllopsfoto vad jag fattat är ha back-up på allting. Det handlar om ett ögonblick som inte går att återskapa. Om något i din utrustning går sönder ska du ändå kunna ta bilder.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jag tror att du har missat en del där. Varför använda f16? Blixten räcker inte lika långt vid små bländare, därav den långa tiden att ladda upp. Tanken är att bara använda blixten för att fylla i ljuset och då behöver du inte ha full effekt.
Det var på grund av att slutartiden inte kunde bli kortare än 1/200s med blixten på, och med grundiso 200 så skulle allt ha blivit kraftigt överexponerat med mycket större bländare (körde nog emellanåt med större bländare men jag tyckte inte det blev så bra). Jag har inte kommit underfund med det där med high-speed sync, om det ens funkar med min D90+SB600. Nån som vet och kan förklara?

Mitt cokin ND8 gråfilter ville jag inte använda då det sabbar bildkvaliteten (speciellt färgerna) för mycket. Bilderna blir rent hemska i dagsljus, det funkar bara då man är ute efter speciella effekter med lång slutartid. Jag måste väl investera i ett bra gråfilter i glas vid nåt tillfälle verkar det som, om jag nu inte får höghastighetssynken att funka.
 

lofling

Aktiv medlem
Det var på grund av att slutartiden inte kunde bli kortare än 1/200s med blixten på, och med grundiso 200 så skulle allt ha blivit kraftigt överexponerat med mycket större bländare (körde nog emellanåt med större bländare men jag tyckte inte det blev så bra). Jag har inte kommit underfund med det där med high-speed sync, om det ens funkar med min D90+SB600. Nån som vet och kan förklara?
Då förstår jag. Har inte testat hur High-speed sync funkar, tänkte prova lite i morgon. Fast jag har D700 och SB900. Vet inte om det skiljer sig något.
 
Det allra viktigaste är en förträff med brudparet där Ni går igenom brudparets önskningar, testar poser och miljöer samt din utrustning och förmågan att använda den.

Inne i kyrkan hade jag enbart använt 50 mm optiken. Vid förträffen med brudparet, testa inne i kyrkan, prata igenom vad de har tänkt sig om det finns måste bilder osv. Glöm inte att fråga prästen hurevida det är OK att plåta och var du kan stå. Enbensstativet är ett ganska bra tips. Plåta enbart i RAW. Manuella inställningar och enbart mittpunkts fokusen aktiverad. Du borde kunna skruva upp ISO:t till ca 1000 innan bruset blir besvärande. (tycker jag)

Efter cermonin gäller det att fånga upp brudparet innan de stiger ur kyrkan. Oftast står gästerna beredda att kasta risgryn och/eller blåsa såpbubblor. Där gäller det att vara med och att använda blixten - precis som redan nämnts.

Du måste kunna hantera din utrustning. Skiftar väderleken är sällan ljuset stabilt. Det som fungerade för 5 minuter sedan är historia om solen går i moln osv. Testa att fotografera med kort skärpedjup. Du måste vara väldigt noga med att sätta fokus. Fråga om de gillar bilder där kameran är lite "på sniskan". Ganska populärt. Glöm inte detaljbilder på ringar, och framför allt på bruden som mer eller mindre är huvudpersonen. Detaljer på klänningen, håruppsättning osv. Jag brukar ha ett "körschema" för att komma ihåg allt.
Hej!
Det kanske är en jätte dum fråga, men skulle man kunna hitta något bra "körschema" någonstans?:)
 

Minita

Aktiv medlem
Körschema

Det är säkert något som är inviduellt för varje fotograf. Jag brukar ha med på mitt schema

1. Brudparets mobilnummer. (används nästan aldrig)
2. Kontaktpersoner. Några utomstående som "håller i" festen. Vägbeskrivning, Tider osv osv...
3. Obligatorsiska bilder. Där har jag med mig små bilder från förträffen. Ibland med extra noteringar med bländare, av¨stånd osv osv.
4. Tänkta bonusbilder
5. Bestämda poser som vi har testat på förträffen
6. Cermonin i stora drag. Tider, hållpunkter, egna som tips var det fungerar att stå med tanke på ljus/skugga osv.
7. Om det är något ständigt återkommande att tänka på. T.ex. undvik den typen av vinklar på bruden.
8. Arrangerade bilder som är bestämda på förträffen. Brudpar bara. Brudpar + näbbar. Brudpar + föräldrar osv osv.
9. Egen utrustningslista så att jag får mig mig allt och lite till. Extra batterier, reflexskärm, rekvisita som t.ex. fina glas, cider, små sitterunderlag, filt, paraply, regnsskydd osv osv.....

Brukar bli 2 - 3 sidor.
 
ANNONS