Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hittade en Agfa Billy I

Produkter
(logga in för att koppla)

Sarajevo

Aktiv medlem
Hej jag hittade en Agfa Billy I (igen), har vetat om att vi haft den men det har väl mest setts som en gammal kamera utan användningsområde. Min betydligt yngre bror hade den som leksak för några år sen, så det säger ju hur den har respekterats av familjen....

Iallafall, efter att ha fått upp ett fotointresse (nybörjare på en analog systemkamera) så tänkte jag bara förhöra mig om ni tror att man kan få liv i den och framkalla en rulle med den? Den ser ut att vara i hyfsat skick utan skador. Har en sådan kamera något samlarvärde?

Var köper man sådan film? Har förstått det är 120-film med 8 "rutor" efter att ha sökt på nätet, när jag kollar film på nätbutikerna så står det inte att det är 8 bilder någonstans. Risk att man köper fel? Edit: Negativstorleken anpassar väl sig själv efter kameran? Eller?

Om någon har använt en sån kamera får ni gärna förklara hur man får i filmen för jag hittar inga reglage, knappar eller något liknande för att få upp bakstycket. Det finns nån rostig skruv, kan hända den har fastnat men den ser ut att vara skapt för att sitta "fast". Det finns en "spak"/knapp man kan vrida framåt på ovansidan, men jag gissar det är för att vrida fram fiilmen?
Edit: Den skruven/knoppen som satt fast gick att öppna bakstycket med med lite kraft så film ska väl gå att sätta i...

Edit:
Spaken som verkar vara tillbländaren (?) längst bak vid linsen verkar jävligt trög. Men slutarbladen har jag inte kunnat ses öppna, var sitter slutaren på denna egentligen?



Vänliga hälsningar,
Sarajevo
 
Senast ändrad:

J. Patric

Aktiv medlem
Iallafall, efter att ha fått upp ett fotointresse (nybörjare på en analog systemkamera) så tänkte jag bara förhöra mig om ni tror att man kan få liv i den och framkalla en rulle med den? Den ser ut att vara i hyfsat skick utan skador. Har en sådan kamera något samlarvärde?
Visst går det! Samlarvärdet är dock lågt.

Undersök bälgen först. Agfa använde dåligt material till sina bälgar under 30- till mitten av 50-talet, så de flesta har små hål i veckhörnen. Lys med en ficklampa i bälgen i ett mörkt rum, så ser du genast eventuella hål som måste tätas.

Var köper man sådan film? Har förstått det är 120-film med 8 "rutor" efter att ha sökt på nätet, när jag kollar film på nätbutikerna så står det inte att det är 8 bilder någonstans. Risk att man köper fel? Edit: Negativstorleken anpassar väl sig själv efter kameran? Eller?
Scandinavian Photo t.ex. har 120-film. Skyddspapperet på baksidan har numrering för flera bildformat, och du får mycket riktigt åtta bilder i 6x9 per rulle.

Hittade denna manual:

http://www.butkus.org/chinon/ansco/ansco_viking/ansco_viking.pdf

Agfas kameror såldes länge av Ansco i USA, så de hade andra namn där. Billy och Billy Record fanns i olika modeller, så manualen kanske inte stämmer exakt med din kamera, men principen är samma.
 

Sarajevo

Aktiv medlem
Visst går det! Samlarvärdet är dock lågt.

Undersök bälgen först. Agfa använde dåligt material till sina bälgar under 30- till mitten av 50-talet, så de flesta har små hål i veckhörnen. Lys med en ficklampa i bälgen i ett mörkt rum, så ser du genast eventuella hål som måste tätas.



Scandinavian Photo t.ex. har 120-film. Skyddspapperet på baksidan har numrering för flera bildformat, och du får mycket riktigt åtta bilder i 6x9 per rulle.

Hittade denna manual:

http://www.butkus.org/chinon/ansco/ansco_viking/ansco_viking.pdf

Agfas kameror såldes länge av Ansco i USA, så de hade andra namn där. Billy och Billy Record fanns i olika modeller, så manualen kanske inte stämmer exakt med din kamera, men principen är samma.
Oj, tack. På den sidan hade jag ju manualen till min andra kamera och letade där men hittade inget, inte konstigt då den gick under annat namn :)
Uppskattas verkigen.
 

cheetah1

Avslutat medlemskap
Du, liksom jag, kanske tvingas ta isär objektivet, rengöra, och smörja med ett riktigt smörjfett. Originalfettet Agfa använde blir en grön hård massa om det får vara ifred några år. För mig var det fokusringen som inte gick att rubba.

Vanlig 120-film funkar utmärk, försök dock ladda i åtminstone lite skum omgivning så du inte råkar exponera kanterna för ljus i onödan.

Kameran tar, om du får rätt på den, och lär dig hantera den, mycket skarpa och kontrastrika bilder, och är ett mycket trevligt tillskott i fotoväskan.

Slutaren är av cirkulär typ och sitter alldra främst med bländaren bakom. Ställ tidsvredet på B, dra upp fjädern och tryck ner avtryckarn, så håller sig slutaren öppen tills du släpper, och du kan på så sätt se bländaren.

Lycka till och rapportera in framgångarna!
 
ANNONS