Annons

Kvalitetsproblem med Leica X1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan_37

Medlem
Jag undrar om någon vet om Leica stoppat alla leveranser av Leica X1? Ingen verkar veta när nya leveranser kommer, vare sig här hemma eller utomlands. Enligt olika forum på nätet så har många haft problem med att klädsel lossnat och batteriluckor som inte stänger, på en del kameror har även remfästet lossnat! Det känns visserligen lite märkligt med sådana problem med tanke på priset men kamerahuset kanske inte är tillverkat av Leica själva. Jag var själv och klämde på en X1 här om dagen och tyckte inte att den kändes så gedigen som jag förväntat mig. Jag tyckte även att kameran var lite långsam i avtrycket. Jag är hemskt sugen på att köpa en x1 då kvaliteten på de bilder jag sett på nätet är helt otrolig men det är mycket pengar så det vore bra att veta om de fixat alla problem i nästa batch som levereras.

Håkan.
 

Joel.S

Aktiv medlem
Jag undrar om någon vet om Leica stoppat alla leveranser av Leica X1? Ingen verkar veta när nya leveranser kommer, vare sig här hemma eller utomlands. Enligt olika forum på nätet så har många haft problem med att klädsel lossnat och batteriluckor som inte stänger, på en del kameror har även remfästet lossnat! Det känns visserligen lite märkligt med sådana problem med tanke på priset men kamerahuset kanske inte är tillverkat av Leica själva. Jag var själv och klämde på en X1 här om dagen och tyckte inte att den kändes så gedigen som jag förväntat mig. Jag tyckte även att kameran var lite långsam i avtrycket. Jag är hemskt sugen på att köpa en x1 då kvaliteten på de bilder jag sett på nätet är helt otrolig men det är mycket pengar så det vore bra att veta om de fixat alla problem i nästa batch som levereras.

Håkan.
Jag har nyligen köpt/beställt en M9 + Leica M Summicron 35/2 asph och leveranserna är långa på bägge dessa. Efter att ha talats vid med ett antal handlare i Sverige säger alla samma sak. Dom har inga leverans besked. Som tur var lyckades jag till sist nalla ett exemplar av bägge och väntar nu bara på Posten. Vad jag förstått när dom ringer och frågar Leica om leveranser vet dom inte mer än ca 1 vecka bort i tiden om dom kommer få in några kameror eller gluggar. Jag antar det även gäller X1.
Sen läste jag i Kamera & Bild tror jag det var. Att Leica valt att producera mindre X1:eek:r och fler M9:eek:r pga efterfrågan på den senare.

Hurvida det är problem med kamerorna har jag ingen aning om. Men Leica verkar ta tid på sig att leverera alla typer av kameror dessvärre. Men den som väntar på något gott!
 

schaki

Aktiv medlem
Sen läste jag i Kamera & Bild tror jag det var. Att Leica valt att producera mindre X1:eek:r och fler M9:eek:r pga efterfrågan på den senare.
Kan nog stämma, läste något liknande på Dpreview's forum för ett antal veckor sen. Det är många med M8 och M8.2 som vill byta upp sig till en M9 med fullformat-sensor. Och det tycks inte va svårt att få deras M8 och M8.2:eek:r sålda (så länge som de inte är överprisade) heller då det finns förhållandevis gott om folk som vill köpa sin första riktiga digitala mätsökare.
Konkurrensen är som bekant obefintlig med undantag för Epson R-D1.

Men det blir intressant att se hur hårt Ricohs sensor-modul för deras GXR kommer att slå, den kommer nästan garanterat att kunna ta Leica-M optik (genom adapter då förstås) med APS sensor som värst.
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1013&message=35306965&q=FF&qf=m
 
ANNONS