Annons

Efter exponeringen?

Produkter
(logga in för att koppla)

El Barto

Aktiv medlem
Har precis klarat av mitt första bröllop. Min far gick och gifte sig som lite äldre och ville ha ett budgetalternativ så eftersom jag har kamera fick jag ta det hela...

Anyhow. Nu funderar jag på att försöka ge honom och hans fru lite alternativ till att göra med bilderna. Ska lägga upp ett webgalleri med ett litet bildspel till dem och deras gäster. Men han och hans fru tillhör generationen som verkligen vill ha en fysisk produkt.

Så frågan är vad jag ska föreslå dem. Vanliga utskrifter är ju givet och även någon förstoring. Dock är jag intresserad av om någon har tips på lite mer kreativa idéer?

Hur gör ni som fotar bröllop lite oftare?
 

Minita

Aktiv medlem
Om du tror att din far med fru är lite konservativa, så titta in på PeMi trycks hemsida. De säljer olika typer av album och foldrar - även styckvis. Deras "porträttalbum" som finns i olika format, färger och storlekar, säljer jag regelbundet.

Fotoboken efterfrågas mer och mer men de flesta vill sätta ihop sina böcker själva eftersom de vill komplettera bilderna med texter. Dessutom tycker de om att sitta och pilla med olika bakgrunder, ramar till bilderna m.m. Jag tycker att Fuji:s "dyra" bok med riktigt fotopapper är riktigt bra. Visst det är lite knöligt och lite "lekmannamässigt" som du sätter ihop boken men slutresultatet blir väldigt bra. Till dessa kunderna säljer jag bilderna på en CD-skiva.

Jag har även satt ihop fotoböcker från Pixopolis. Om du har PS CS kan du köpa en plugin som underlättar bygget. Genast blir det mer allvar med färgprofil och layout och den delen av arbetet känns mer kontrollerat men inget för amatören. Tycker dessvärre att deras papper är klart sämre än Fuji:s.

Sedan finns det en grupp som blandar friskt med pappersbilderna. Några köper vanliga ramar och jag brukar rekommendera dem att titta på 18 x 24 eller 13 x 18. Ett sidförhållande som är mer tilltalande på porträttbilder än 20 x 30 och 15 x 21. Andra köper s.k. kapaskivor och monterar på dessa. Du kan köpa en stor skiva för runt 100-lappen. Bara till att skära till, riva bort skyddsplasten och så att säga tejpa dit bilden.

Det viktiga är att ha en dialog så att slutresultatet blir som båda parter har tänkt sig. Jag ser gärna pappersbilden beskuren och monterad som jag tänkte mig när bilden granskades och finputsades på skärmen.
 

El Barto

Aktiv medlem
Tack för utmärkta svar!

Ska ta en titt på både Fujis och Pixpolis fotoböcker, samt titta över det där med ramarna. Sitter och pillar med att sammanställa det hela nu så att de får lite överblick.

Måste dessutom säga att jag fått utökad respekt för bröllopsfotografer efter detta. Jädrar vilket hästjobb det är! Tidsödande och pilligt! Fast riktigt roligt, har fått lite blodad tand...
 
ANNONS