Annons

Bröllopsfoto i Tyresö Kyrka

Produkter
(logga in för att koppla)
Skall fota brudparet i kyrkan, vad skall jag ha för grejor, har inte fotat tidigare i temat.
Ute / inne / skuggan / blixt osv. tacksam för svar.
 

Minita

Aktiv medlem
Ute = alltid blixt. Inne är mer tveksamt. Nu känner jag inte till just den kyrkan som du skall vara i men är det möjligt, så kör utan blixt. Du känner själv din kamera var smärtgränsen går med ISO. Använder du blixt, se om det möjligt att slå blixten bakåt.
 

Popcorn

Aktiv medlem
Juoko, jag tittade i din presentation och du har mer än okey utrustning så du kommer att klara dig gott med den.

Tyresö kyrka är rätt okey att fotografera i och är det nu dagtid under sommaren kommer du inte att behöva blixt utan man kan utnyttja det befintliga ljuset. Senast jag fotograferade vigsel där var i oktober kl. 15-15.40 och även då klarade jag mig utan blixt även om jag då fick jobba lite med på gränsen till för långa slutartiden och relativt höga ISO (på Canon 5D).

Runt Tyresö kyrka och uppe vid slottet/slottsträdgården finns otroligt mycket fina vinklar och miljöer och är ett bra ställe för bröllopsfoto. Jag har några halvgamla bilder därifrån på min gamla blogg, direktlänk här, http://fotograflindisima.blogspot.com/2009/09/congratulations-to-me-and-to-saran.html (min nya blogg ligger på www.lindisima.se).

Michael, varför ska man alltid ha blixt vid porträttfoto ute? I så fall gör jag helt fel, för jag använder aldrig blixt om jag kan undvika det! Jag jobbar hellre med befintligt ljus och utnyttjas bakljus, "öppen skugga", ljusa väggar som ger mjuk upplättning, tänker på vinkeln på bakgrunden kontra ljuset om det är soligt etc. Om det är full sol brukar jag också i vart fall delvis vilja fotografera en del närbilder i skuggan eftersom det typiskt sett är mer smickrande för ansiktet. Enligt min mening finns det alltså inget standardsvar hur man ska göra, utan det beror helt enkelt på vad det är för väder/ljus just den dagen!
 
tyresö

Tack för svaret, jag har samma åsikt som du angående blixt. Skall åka en gång till slottsparken och kolla! tack//jouko. Ps jag är inte osäker med min utrustning. Me att hitta bra miljöer är jag yfiken på. Kollade din hemsida, mkt bra!!
 
Blixt

Är inte en vän att alltid ha blixt ute. Föredrar diffuserande ljus. Me inne i kyrkan kan det var annorlunda. Vad är kutymen angående att använda blixt i kyrkan? Mvh jouko
 

Minita

Aktiv medlem
Jag kör alltid med blixt utomhus speciellt vär solen skiner. Tycker att blixtljuset behövs för att lätta upp skuggorna och ger det där lilla extra stinget i ögonen. Visst kan jag hålla med Er om "modellen" ställer sig i skuggan och du har möjlighet med upplättningsljus i form av ljus vägg osv att det blir ett behagligt ljus men hur ofta blir det så på bröllop?

Jag har en trådlös förbindelse mellan blixten och huset och kan ställa blixten på skuggsidan och röra mig tämligen fritt avståndsmässigt mellan brudpar och kamera. Ljuset är konstant och "kontrollerat".

Jag dristar mig till att länka till två av mina egna blixtbilder

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1809701
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=2053665

(Samtliga bilder i det albumet är med blixt)
 
blixtfrågan

Kan hålla med att även blixt kan fungera bra, men då måste man hålla på med det för att få in rutinerna. man har ju inte många möjlighter att reparera. Annan ljuskälla kan oxå fungera, men då behöver man en assistanse. Jag funderar på paraplyet + blixt.
Kan ej öppna dina bilder!! jouko
 

Minita

Aktiv medlem
Paraply + blixt är för krångligt. Tar för stor plats bland gästerna och det får inte blåsa särskilt mycket förrän paraplyet drar iväg med stativ och blixt. Reflexskärm kräver medhjälpare men modellen brukar inte uppskatta att få en solkatt i ansiktet. Det blir för mycket ljus - då kisar de.

Arrangerade bilder där fotografen har brudparet för sig själv blir andra spelregler. Där kan man under tidspress sätta ljus och bestämma poser osv. Fortfarande tycker jag att blixt, stativ och radiosändare är den bästa lösningen.

Mina bilder - det var knepigt. Timmen är sen och dagen har varit lång. Gå in på min profil. Har lagt några enstaka bröllopsbilder i ett eget album. Samtliga tagna med blixt.
 

dajli

Aktiv medlem
Vad man ska ha för grejer och hur man ska fota beror ju till stor del på hur man vill att bilderna ska se ut. Personligen skulle jag aldrig använda blixt varken inne eller ute. Hur vill du att bilderna ska bli?
 
ANNONS