Annons

Utebröllop i september!?

Produkter
(logga in för att koppla)

bissmark

Aktiv medlem
Hej alla fantastiska fotografer!

Jag har fått äran att bli bröllopsfotograf när en släkting ska gifta sig.
De har tänkt att ha bröllopet utomhus (avsett väderlek) den 11:e september och själva vigseln äger rum kl 14. Efter att ha läst på lite fram och tillbaka, så är just det klockslaget ett av de värsta man kan tänka sig att fotografera utomhus på med tanke på ljuset/färgerna.

Tanken är att jag ska använda mig av en EOS 7D + EF 85mm f/1.8 (blixt är på gång) plus en EOS 550D som backup med någon form av allroundobjektiv.
Alla foto kommer självklart att tas i RAW.

Nu finns det ju inte så mycket att göra åt tiden för bröllopet.
Därför vänder jag mig nu till alla med erfarenheter av detta fenomen för att söka tips och trix för att göra det bästa utav situationen.

Inställningar, filter, kanske ett annat mer lämpat objektiv till 7D:n, etc, etc?
 
Senast ändrad:

LivingPixels

Aktiv medlem
En hyffast ljusstark normalzoom kan nog komma till nytta, 85mm är inte det smidigaste att jobba med på ett crop-hus. Zommen just för att du inte ska behöva springa och störa så mycket för att kunna producera dina bilder.
 

bissmark

Aktiv medlem
En hyffast ljusstark normalzoom kan nog komma till nytta, 85mm är inte det smidigaste att jobba med på ett crop-hus. Zommen just för att du inte ska behöva springa och störa så mycket för att kunna producera dina bilder.
Normalzoom - vilket omfång pratar vi om då?
Har även tillgång till ett 50mm som kanske är lite smidigare än ett 85mm?
 

LivingPixels

Aktiv medlem
Normalzoom - vilket omfång pratar vi om då?
Har även tillgång till ett 50mm som kanske är lite smidigare än ett 85mm?
Omfång på mellan 18 oh 70mm brukar jag tänka som normalzoom på ett crop-hus. Skulle jag få köpa en normalzoom att ha för bröllop hade mitt val hamnat på 24-70 2.8L då det erbjuder ljusstyrka och en byggkvalitet som är i toppklass.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Normalzoom=24-70 på FF

När jag nyligen plåtade bröllop så sökte jag runt här på FS med sökfunktionen ;)
Och kom fram till att den optimala kombinationen är två Fullformatshus med ett 24-70 och ett 70-200.
Så jag satte mitt 17-40 på min 7D (motsvarar 27-64mm på FF) samt mitt 70-200 på en lånad 5D mkII.

Räknar på FF-hus så kan jag instämma att kombon 24-70 och 70-200 är optimalt.
Med tanke på att det mycket väl kan bli frågan om ett i högsta grad kontrastrikt ljus så får vetttigt starka blixtar på båda husen anses som nödvändigt (för upplättning).
 

bissmark

Aktiv medlem
LivingPixels sa:
Omfång på mellan 18 oh 70mm brukar jag tänka som normalzoom på ett crop-hus. Skulle jag få köpa en normalzoom att ha för bröllop hade mitt val hamnat på 24-70 2.8L då det erbjuder ljusstyrka och en byggkvalitet som är i toppklass.
Ja, efter att ha läst på ännu mer skrotar jag idén med 85mm.

Och kom fram till att den optimala kombinationen är två Fullformatshus med ett 24-70 och ett 70-200.
Så jag satte mitt 17-40 på min 7D (motsvarar 27-64mm på FF) samt mitt 70-200 på en lånad 5D mkII.

Räknar på FF-hus så kan jag instämma att kombon 24-70 och 70-200 är optimalt.
Med tanke på att det mycket väl kan bli frågan om ett i högsta grad kontrastrikt ljus så får vetttigt starka blixtar på båda husen anses som nödvändigt (för upplättning).
Ja, men nu har jag ju inte FF-hus ;)
Ett 17-40 låter nog som ett bra val.
Jag har ett 70-200 2.8 L liggande här hemma, blir kanske i snävaste laget på ett crop-hus, det är bara till att ge sig ut och prova.
 

blueman

Aktiv medlem
en tanke

Hej ..

En tanke på ljus osv .. plocka med en assistent och lite reflexskärmar ? de kan göra underverk!
bara en tanke ...

fridens liljor och lycka till ...
mvh Fredrik
www.bildfokus.se
 

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Jag tycker inte alls att du skall skippa ditt EF 85/1,8!
Jag tycker att det är ett mycket bra objektiv vid bröllop!
Det är visserligen sant att det blir en del springande fram och tillbaka och att 85:an på en 7D inte är optimal för helkropps/miljöbilder. Därmed inte sagt att den inte är bra för halvkroppsbilder, detaljfoto etc.
I mitt tycke är EF 85/1,8 givet vid ett bröllop!! Själv skulle jag inte välja att använda zoom utan istället köra med 2-3 fasta gluggar - har man två hus är detta ju enkelt. Dessutom tar det inte lång tid att byta glugg.
Själv kör jag med 7D & 40D, EF 85/1,8 , EF 50/1,8 (skall bytas mot den nya EF 50/1,4) EF 300/4 L IS för detaljfotografi och "spontanbilder" på håll. Dessutom åker alltid EF-S 17-85/4-5,6 USM med.
Vid fotografering mitt på dagen en klar dag är en, eller ett par, reflexskärmar guld värda! Glöm inte heller att ta med blixten - med 7D kan man ju styra den trådlöst, det underlättar rejält att kunna sätta blixten på stativ nära brudparet då man vill ha "försiktig" upplättning!

Mvh
Johannes
 

chrillenilsson

Aktiv medlem
i mitt tycke så har vi en av jordens bästa bröllopsfotografer i sthlm... Känner inte henne, eller har ingen annan kontakt med henne heller, men hej å hå vilka drömska och sköna bilder den här tjejen tar...
Om inte annat så kan man hämta lite inspiration här :)
www.gerdemark.se
 

bissmark

Aktiv medlem
Efter att ha läst metervis med info, tips och trix känns det nu som att bitarna börjar falla på plats.

2 kamerahus (550D och 7D - mest för att de är så pass lika) får följa med tillsammans med följande objektiv:

Canon EF - 70-200 f/2.8 L USM
Sigma 17-70 f/2,8-4,0 DC Macro OS HSM
Canon EF 50/1,8 II

Börjar bli mer och mer taggad inför uppgiften :)

Tack alla för era svar!!
 

Arlemo

Aktiv medlem
Själva ceremonin är väl där den är, men efteråt kan du ju alltid ta några bilder i skuggan om det är stark sol och hårda kontraster. Då slipper du bilder där paret kisar.
 
ANNONS