Annons

Varför oskarpt?

Produkter
(logga in för att koppla)

lundegard

Medlem
Hej. Jag måste bara ha svar på varför nästan alla mina bilder som jag tar med mitt Tamron 70-300 mm objektiv blir oskarpa eller tips på vad jag ska göra för att de inte ska bli det. Jag har ingen aning om vad jag gör för fel..
Jag minns inte riktigt vad jag hade för inställningar på den här bilden, men jag tror att iso låg runt 200 och att jag hade ganska hög slutartid. Jag hade dessutom autofokusering. Vad jag kan se så finns det inte en enda skarp punkt i bilden.
Jag vet att mitt objektiv inte är det bästa och har rykte om sig att ha dålig fokus, men jag har ändå sett andra bilder som är mycket skarpare än min är.
Snälla ge mig tips på vad som kan vara fel, om det är mig eller objektivet det är fel på.

Mvh Tove

(bilden blev oskarpare när jag laddade upp den än den är på riktigt, men ni kanske ändå kan se mitt problem?)
 

Bilagor

Tibor

Aktiv medlem
Det är svårt att säga något med den lilla information som du lämnar och bilden är så liten så man ser nästan ingenting - skarpt eller oskarpt... Bilden innehåller inte heller någon EXIF information så det går inte att läsa ut exponering etc.

Oskärpa beror troligen på:
1. Rörelseoskärpa - motivet rör sig undet exponeringen
2. Skakningsoskärpa - du rör kameran under exponeringen
3. Skitigt eller dåligt filter på objektivet
4. Väldigt liten bländare - om du går ner på bl 16 eller 22 så blir det dålig skärpa

Allmänna råd
1. Slutartiden skall med din kamera vara 1/200 sekund vid 70 - 100mm och 1/500 sekund vid 200 - 300mm om du tar bilden på "fri hand" dvs utan stativ. Detta för att undvika att du flyttar kameran under tiden den exponerar.

2. Använd bländare ca 1-2 steg nedbländat fårn max öppning, dvs ca bl 8 på ditt objektiv

3. Kontrollera att du inte har smutsig frontlins eller filter

Det bästa du kan göra för att kontrollera skärpan är att på en solig dag ta en bild på ett stillastånde motiv tex ett hus och då se till att du har en kort slutartid - 1/500 del sekund eller kortare - och bländare 8. Ställ in ISO så att du får rätt exponering . Denna blid blir så skarp ditt objektiv kan leverera.


P.S: soptunnorna är väl "nästan" skarpa...
 
Senast ändrad:

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej. Jag måste bara ha svar på varför nästan alla mina bilder som jag tar med mitt Tamron 70-300 mm objektiv blir oskarpa eller tips på vad jag ska göra för att de inte ska bli det. Jag har ingen aning om vad jag gör för fel..
Jag minns inte riktigt vad jag hade för inställningar på den här bilden, men jag tror att iso låg runt 200 och att jag hade ganska hög slutartid. Jag hade dessutom autofokusering. Vad jag kan se så finns det inte en enda skarp punkt i bilden.
Jag vet att mitt objektiv inte är det bästa och har rykte om sig att ha dålig fokus, men jag har ändå sett andra bilder som är mycket skarpare än min är.
Snälla ge mig tips på vad som kan vara fel, om det är mig eller objektivet det är fel på.

Mvh Tove

(bilden blev oskarpare när jag laddade upp den än den är på riktigt, men ni kanske ändå kan se mitt problem?)
Hej!

Tibor tar upp en rad med saker som kan påverka skärpan negativt och hur man kan få det bättre. Jag skulle bara lägga till för hans allmänna råd nummer 1. att slutartiden skall minst vara 1/200 till 1/500, alltså helt ännu kortare. Kan du komma ned i 1/1000 så är det bra.

Sedan misstänker jag starkt att autofokusen gärna ställer sig på staketet eller publiken, snarare än hästen och ryttaren. Jag vet inte exakt vilken kamera du använder eller hur din autofokus är inställd, men tänk på att autofokusen letar efter sådant i bilden som har hög kontrast, gärna mycket mönster av något slag. Och publiken med alla olika kläder ger massor av färgväxlingar med hög kontrast som får autofokusen att ställa avståndet dit. Detta är ett mycket vanligt problem inom allt sportfoto, just att saker som staket, reklamskyltar och publik kring och bakom det man siktar på är mycket lättare att fokusera på för kameran än det som pågår på planen.

Det första rådet för att få bra fokus är ett som är lätta att för mig säga och svårt för dig att följa: Var närmre motivet. Ju mer av bilden som upptas av huvudmotivet (i det här fallet hästen och ryttaren) ju enklare är det att få bra fokus. Det är därför professionella sportfotografer älskar långa teleobjektiv ... Men kan du på något sätt placera dig så du är närmre motivet, börja med det.

Det andra rådet för att få bättre funktion hos autofokusen är att inte köra med standardläget där kameran själv gissar vilka av autofokusens mätpunkter som skal användas. Nu varierar det här mellan olika kameror, men på de flesta går det att ställa om så att autofokusen prioriterar mätpunkten mitt i bilden. Sedan får man försöka hålla sitt motiv (i ditt fall häst o ryttare) mitt i bilden så den mätpunkten befinner sig på motivet..
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
sen beror det kanske lite på vilken brännvidd du använt, har du zoomat max till 300mm blir ett objektiv som ditt aldrig riktigt skarpt, oavsett vad du gör. Däremot brukar de vara helt ok upp till ca 200mm.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag hade också ett Tamron 70-300 mm objektiv till min 450D, men jag sålde objektivet eftersom kvalitén var för dålig, jag fick också oskarpa bilder. Speciellt vid full zoomning, där fick jag aldrig någon skarp bild även om slutartiden var väldigt kort.

Jag köpte ett Canon 55-250 mm i stället, det är stor skillnad på kvalitén. Ett köp jag inte ångrar.
 

Tibor

Aktiv medlem
...... varför nästan alla mina bilder ....... blir oskarpa ...... ........ jag hade ganska hög slutartid......
Ser nu att du skrivit "ganska hög" slutartid... Vad menar du med "hög"? Menar du "kort" eller "lång"?

Om jag antar att du använt kraftig zoom 200-300mm så måste du på din 400D (med "crop"-faktor) ha slutartid kortare än 1/500 sekund, gärna ner mot 1/1000 för att undvika (skakning)oskärpa.
 

lofling

Aktiv medlem
Förutom vad Martin har skrivit kan det också vara så att du har fel AF-läge inställt. Det brukar finnas två, ett för saker som inte rör sig (Kamerans AF fokuserar och låser fokus men ändrar inte sedan på sig) och ett för rörliga föremål (AF följer med hela tiden).

I det här fallet misstänker jag dock också att kameran fokuserat på bakgrunden. Dessutom kan det vara kombinerat med för lång slutartid och ett sub-optimalt objektiv (tror dock faktiskt minst på det i alla fall). Utöver detta kan efterbehandlingen också påverka hur skarp du upplever bilden.

Att bilden blir suddigare här på FS beror på nedskalningen.
 
ANNONS