Annons

Fota delfiner/Kolmården

Produkter
(logga in för att koppla)

fotonyfiken

Aktiv medlem
Om 2 timmar går min avresa mot Kolmården och då bla delfinariet. Dessvärre har jag ingen "snits" på att använda min kamera ännu, en Sony DSLR A-230, med kitobjektivet SAL 1855 och ett Sigma 70-210.
Så hur gör jag? Inställningar, tips?

Delfinshowen kommer ju att innehålla flera ögonblicksbilder som jag helst skulle vilja få lyckade. Ljuset kommer bergis att variera också...

Och nej, jag har inte hunnit läst min manual eftersom släkten är på besök. ( http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=124161 )

Har dock fallit för att numera fota mest i M-läget med väldigt blandade resultat, kankse tom mest misslyckade sådana. Nåja, släpar nog med mig datorn så jag kan kolla lite här innan delfinshowen. Kör själv bilen dit så på ditvägen har jag annat för mig.
 

gorse

Aktiv medlem
Vid det här laget har du redan åkt... Inte hunnit läsa manualen? Det finns en ratt med en grön markering. Använd den.

Lite mer allvarligt talat, delfinshowen är ganska mörk och delfinernas hopp är färre än de varit förut. Det är svårt att veta när de hoppar upp hur vattnet och var. Mitt förslag är att stå först i kön, springa som en dåre för att få plats på första raden ganska centralt. Ta även bilder när de matar delfinerna, men då måste man sitta i mitten. Försök att se om det går att se definen i vattnet och gissa var den kommer att hoppa upp. Tryck. Chansa mycket och fyll minneskortet så mycket det går.

Snabb autofokus, automatiska inställningar i grönt läge eller ev sportläge borde ge hyffsat chans om man inte kan träna innan. Finns blixt? Jag lyckades ganska skapligt med extern blixt och om man skruvar upp ISO räcker blixten fram till delfinen. Med blixt fryses delfinen i hoppet och eftersom delfinen är blöt så reflekterar den ljuset bra. Med sync i framkant blir bakgrunden mörk, med baksync blir bakgrunden ljusare men allt får lite rörelseoskärpa utom det som fryses av blixten.
 

fotonyfiken

Aktiv medlem
Alla foto missar som kan begås har begåtta idag...

Hann aldrig hit och kika innan vi gick genom entrén.

Bestämde mig för att vara "lat", men ack vad uselt det gick. I autoläget kan jag ju inte välja fokusopunkt själv.... Och så 2 busiga barn till det....

Blev manuell total gissning hos delfinerna, och en STOR fundering på ifall jag borde ha tittat och njutat istället för att titta genom linsen och sucka.

MORR!!!
 

gorse

Aktiv medlem
Inget att va ledsen för. Det finns ju fler djur än delfinerna. Som är roligare att fotografera. Aperna tex.
 
ANNONS