Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rolleicord DRP

Produkter
(logga in för att koppla)
Var på loppis och hittade en Rolleicord som jag köpte.
Var lite sugen på att pröva den så jag undrar nu om det finns film att köpa till den? Vad det är för film? Du som har en fungerande Rolleicord, berätta, allt:)

Tack på förhant.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Alla Rolleicord-kameror tar vanlig 120-film. Jag har flera!

"DRP" betyder bara "Deutsches Reichspatent" - d.v.s. att kameramodellen är patenterad. Efter att Förbundsrepubliken Tyskland grundades 1948 omorganiserades gamla Rikets patentverk till "Deutsche Bundespatentamt" (DBP = Deutsche Bundespatent) Märkningen "DRP" användes till kring 1949-50.

Visa gärna en bild på kameran så kan jag identifiera modellen och tillverkningsperiod.

Här finner du bruksanvisningar för Rolleis, och kanske någon passar din modell:

http://www.butkus.org/chinon/rolleiflex.htm

Antingen manulalen för Rolleicord II eller III. Har din kamera inte övertäckt slutare går Rolleicord II-manualen bra. Enda skillnaden är att du för att ställa in slutartiderna vrider på ringen runt slutaren, och ställer in bländaren med spaken vid bländarskalan.
 
ANNONS