Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första bröllopet avklarat

Produkter
(logga in för att koppla)

pgy

Aktiv medlem
Eftersom många undrar kring utrustning, förberedelser mm inför första bröllopet så tänkte jag sammanfatta mina erfarenheter lite kort.

Bilder från dagen hittar ni på www.petergyorffy.com/wordpress.

För att börja med slutresultatet så är jag mycket nöjd. Bilderna blev bra och jag känner att de har min "stämpel". Brudparet har ännu inte sett alla bilder men de de har sett har de varit mycket nöjda med.


Detta var en heldag. Det var också ett mycket litet bröllop, enbart ca 20 pers. Totalt blev det 1137 bilder. Det är givetvis många dubbletter och bilder med konstiga miner mm. men min filosofi var att det är "bättre med för många bilder än för få". :)

Start kl. 9 hos frisören. Jag fick direkt besked om att "känn dig som hemma, jobba hur du vill". Detta var perfekt. Jag var också tydlig med att de inte skulle ta hänsyn till mig.
Den första halvtimmen plåtade jag bara på utan några egentliga krav på bra bilder. Jag såg detta lite som uppvärmning, både för mig och för bruden.
Tiden hos frisören var odramatisk och den enda svårigheten var att få variation i bilderna.

Nästa anhalt var hotellet. Här var det påklädning innan porträttplåtningen. Nu började bruden bli stressad. Jag gjorde allt för att verka lugnande och det hade väl viss verkan men på det hela taget började det bli lite pressande. Bilderna på klänning, ringar mm blev dock bra.

Väl ombytta var det nu dags för de formella porträtten. Vi tappade en del tid på att först bege oss till ett ställe där det inte fanns skugga. Min assistent var också försvunnen och svarade inte i tel. Bara att försöka hålla sig lugn....
Det blev dock några bra bilder trots allt men betydligt färre än planerat eftersom tiden blev begränsad.
Andra saker som också gjorde det lite svårare vara att brudens mamma som skulle dyka upp hade glömt sin telefon mm. vilket tog en hel del fokus.

Vigseln. Den gick bra. Det bra ljus i kyrkan!! 1/100 @ 2,8 ISO 200 ca. Jag pratade med prästen innan vigseln och han sa "rör dig hur du vill" vilket var skönt eftersom jag då kunde variera bilderna mer.
Utanför kyrkan var kramkalaset inga problem. Hade blixt på kameran, TTL och -3. Funkade kanon.

Resten av tiden gick som en dans. Hade bra ljus hela kvällen. Middagen var i ett stort uterum med mängder med dagsljus.


Utrustning. Jag använde en D90 med ett Sigma 17-50 2,8 OS samt ett Nikon 50 mm 1,8. Jag använde 50 mm under sminkningen. Ville ha kort skärpedjup på ögonfransar mm. I övrigt var det Sigma objektivet.
Blixt: SB-600.
Minne: 16 gigg Sandisk.
Hade med mig stativ i kyrkan men det behövdes inte. Jag körde hela kvällen på manuella inställningar på kameran. Detta kan VARMT rekommenderas. Lär dig åt vilket håll rattarna ska snurras för öka resp. dra ner exponeringen. Fokusera på det estetiska istället för på utrustningen.

That's it.

Alla säger att det är stressigt att plåta bröllop. Det stämmer. Alla säger att man ska vara beredd på det oförutsedda. Det stämmer också.

Det jag måste förbättra till nästa plåtning (som är nu på lördag, 28/9) är en bättre shot list för de formella porträtten. Detta eftersom jag blir mindre kreativ när/om det blir stressigt. Bättre så att ha ett papper med en plan.

Det var allt. Har ni frågor så shoot.
 

Nellub

Avslutat medlemskap
Kalasbilder, känn dej stolt över dessa bilder, jag skulle göra det iallafall. Ett tips som jag i min tur fick av en gammal bröllopsfotograf är att brudens händer inte ska synas när hon håller i brudbuketten, men det är bara ett tips och du får göra precis som du själv vill. En en gång stort grattis till dom bra bilderna.
/ Anders
 

felldin

Aktiv medlem
Imponerande bilder. Om detta var första bröllopet så har du rejält med talang. Tyckte nog att alla bilder var riktigt bra och så fanns det en hel del kreativitet.
 

Kinkladze

Aktiv medlem
Jättefint! Gillar bilderna med endast skor/ben. Och så älskar jag bilden med ringen där han sitter i bakgrunden. Däremot förstod jag inte porträttbilderna med den påmålade oskärpan!

Men, jättebra jobbat!
 

Verena L

Aktiv medlem
Minneskort

Jättefina bilder!!
Tänkte på minneskortet du använde, du satsar allt på ett kort så att säga... Jag använder 8x 2GB istället. Skulle det hända nåt med ett av minneskorten är inte alla bilder borta! Visst måste man byta minneskort då och då, men man är på den säkra sidan i alla fall!
Lycka till med nästa bröllop!
 

pgy

Aktiv medlem
Tack alla för finfina kommentarer.


Vad gäller minneskort så känner jag mig ganska lugn med att köra endast 1. Jag hade i och för sig med mig 8 gigg till i varierande storlekar men dessa behövde jag inte använda.

16 giggaren var helt ny. Jag tror det är lättare att man strular till det om man har tex 4 x 4 gigg.

Under mina 4 år som digitalfotograf så har jag aldrig varit med om att minneskorten har slutat fungera. Största risken är nog att man tappar eller slarvar bort dom och då är det ju bättre att ha 1 som sitter i hela tiden.
 

exeton

Aktiv medlem
Jag känner igen allt du beskriver och håller med om dina lärdomar. Jag har ca 40 st bröllop bakom mig. Snygga bilder och bra jobbat!
 
ANNONS