Annons

Är vinjettering på modet?

Produkter
(logga in för att koppla)

raunavaara

Aktiv medlem
En stor andel av bilder jag sett senaste tiden är kraftigt vinjetterade, d.v.s. bilden mörknar kraftigt mot kanterna och hörnen. Är det på modet?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Tja, som alla konstgrepp kommer de och går. Som att väldigt sned horisont är populärt vid vidvinkelfoto och att svårt förhöjd konstrast också är rätt vanligt idag. Fel eller inte beror ju på vad man gillar som bildkonsument, men alla medvetna "försämringar" är nog i månt och mycket en reaktion på att normen har varit tekniskt perfekta, totalt brusreducerade, superskarpa med enormt kraftiga färger. Tämligen naturligt att reaktionen då är att man hellre söker sig till brus, vinjettring och liknande - ett problem här är att det kan vara svårt att göra snyggt det också om det skall vara naturligt. Personligen är jag inte förtjust i om man i bildbehandlingen avsiktligt lägger till vinjettring - skall de vara så skall det komma ifrån fotograferingsögonblicket för det är inte själva vinjekteringen som är snygg egentligen utan syftet är nog snarare en önskan till något som känns naturligare, enklare, mindre pråligt och lite ärligare och att då lägga på det i efterhand är för mig fel - det är inte bara resultatet som betyder något, det finns ett värde även i metoderna.

Dock - det är bara mina åsikter. Finns inget rätt eller fel i hur man förhåller sig fotografi som konstform.
 

raunavaara

Aktiv medlem
På analogsidan har vi fablessen för enkla kameror med dåliga objektiv. Det är givetvis trender men när många hakar på så undrar man var det är på väg. När jag tänker tillbaka var det en epok med grovkorniga överdrivet hårda bilder på 60-70 talet. Det gick så småningom över, men nu kommer det här, som en ny trend.
Vart är det på väg och vad blir nästa trend - rödfilter?
 

bach7617

Aktiv medlem
En stor andel av bilder jag sett senaste tiden är kraftigt vinjetterade, d.v.s. bilden mörknar kraftigt mot kanterna och hörnen. Är det på modet?
Jag fick bank i bildkritik för detta nyss – berättigad kritik. Jag kommer ihåg en tutorial från Moderskeppet i fjol där Mattias säger nåt i stil typ "min kollega hävdar att omvänd vinjettering (utbrända kanter är en kommande trend" så kanske går vi mot ljusare tider (när det gäller vinjettering..)
 

AndyK

Aktiv medlem
En snygg vinjettering stör inte mig om den förhöjer upplevelsen av bilden.

Men något som stör mig en hel del är när det läggs på ovala vinjetteringar, det ser inte naturligt ut. Om man försöker efterlikna effekten från ett objektiv så ska den vara rund, har aldrig varit med om ett objektiv som har ett ovalt ljusinsläpp.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Photoshopografi

Vi kanske skall göra en ny definition av fotografi? Allt photoshoppande leder ju allt längre bort från ursprunget "skriva med ljus" som fotografi lärbetyda. Så en konstart som heter "photoshopografi", att skriva med photoshop, kanske är på sin plats. Jag menar inte att det är fel men det är inte fotografi.
 

felldin

Aktiv medlem
Om det är mode eller ej törs jag inte svara på. Men jag tycker att en vinjettering kan höja många bilder. Jag använder det ofta i min bildbehandling för att förstärka det jag vill ha i fokus. Om allt runt huvudmotivet stör så kan en vinjettering ta bort en del av detta störande moment.
 

raunavaara

Aktiv medlem
Om det är mode eller ej törs jag inte svara på. Men jag tycker att en vinjettering kan höja många bilder. Jag använder det ofta i min bildbehandling för att förstärka det jag vill ha i fokus. Om allt runt huvudmotivet stör så kan en vinjettering ta bort en del av detta störande moment.
-genom att tillföra ett annat störande inslag, i bilden!?
 

MattiasL

Aktiv medlem
När det gäller kopiering så menar jag att allt i första hand handlar om att analysera vad i bilden som är viktigt och inte, och sedan försöka förstärka de viktiga elementen och tona ner de mindre viktiga, för att göra bildens kommunikation starkare. Inte sällan vinner jag på att mörka ner kanterna något för att dra ögonen mot huvudmotivet, och för att inte bilden ska flyta ut mot kanterna. Det här är något jag gör både i photoshop och i mörkrummet, och jag kan inte riktigt se det som någon trend. Däremot kan det ju vara tråkigt när estetiska manér används oreflekterat och slarvigt.
 

raunavaara

Aktiv medlem
När det gäller kopiering så menar jag att allt i första hand handlar om att analysera vad i bilden som är viktigt och inte, och sedan försöka förstärka de viktiga elementen och tona ner de mindre viktiga, för att göra bildens kommunikation starkare. Inte sällan vinner jag på att mörka ner kanterna något för att dra ögonen mot huvudmotivet, och för att inte bilden ska flyta ut mot kanterna. Det här är något jag gör både i photoshop och i mörkrummet, och jag kan inte riktigt se det som någon trend. Däremot kan det ju vara tråkigt när estetiska manér används oreflekterat och slarvigt.
Jo och det finns många bättre sätt än att sätta "sorgkanter" på sina bilder. Fokusering på objektet i skärpezonen, är väl ett av de mer gångbara.

Men branta vidvinklar till och med i landskapsfotografering och sorgkanterna, är i min uppfattning en trist trend. Det behövs överhuvudtaget inga trender, det behövs bra fotografi.
 

AndyK

Aktiv medlem
Det behövs överhuvudtaget inga trender, det behövs bra fotografi.
Tycker det är lite konstig inställning...

Trender är nästan aldrig något man styr över, ovsett om det gäller mode eller fotografering eller något annat. De kommer och går av sig själv, vare sig man vill eller inte.

Hade inte trender funnits hade nog världen varit en ganska tråkig plats. Sen är alla trender kanske inte något man alltid uppskattar, men de kommer att vara där ändå. Vissa trender är ju jättebra, t.ex. att bilindustrin börjat tillverka mer och mer miljövänliga bilar, det tycker iaf jag är en positiv trend.

Sen kan man ju tycka vad man vill om vinjettering. Men den trenden har ju funnits i ganska många år, så varför hänga upp sig på det just nu?
 

superboy77

Aktiv medlem
En stor andel av bilder jag sett senaste tiden är kraftigt vinjetterade, d.v.s. bilden mörknar kraftigt mot kanterna och hörnen.
Hur många bilder är en "stor andel" bilder enligt dig? 200 bilder? 1000 bilder?

Vad är det för bilder du sett den senaste tiden? Är gamla bilder från 60- eller 70-talet? Eller är de ännu äldre?

Har du något exempel?
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Må hända att det kan vara en trend, men det är då inget som kommer försvinna. Rätt använt (vare sig det är i efterbehandlingen eller ett medvetet resultat av kamera/objektiv-kombination) är det ju ett sätt att dra betraktaren in i bilden. Jag förstår inte riktigt syftet med den här tråden.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Vad är trender och vad är inte trender? Det måste väl bero på tidsperspektivet. Fotografi är i sig en trend, sett över lite längre tid. Hur är det med trenden av svartvit fotografi, när ska den gå över?

Val av skärpa är en variabel vi har att jobba med, ljushet en annan, kontrast en tredje, färgmättnad en fjärde och så vidare. Om du Bo tycker att dina bilder förlorar på "sorgkanter", så föreslår jag att du låter bli att lägga till sådant.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
För att nånting ska vara en trend måste det ju också dö ut. Fotografi är således oavsett tidsperspektiv inte en trend...ännu.
 

RolandLarsson

Aktiv medlem
Tja, som alla konstgrepp kommer de och går. Som att väldigt sned horisont är populärt vid vidvinkelfoto och att svårt förhöjd konstrast också är rätt vanligt idag. Fel eller inte beror ju på vad man gillar som bildkonsument, men alla medvetna "försämringar" är nog i månt och mycket en reaktion på att normen har varit tekniskt perfekta, totalt brusreducerade, superskarpa med enormt kraftiga färger. Tämligen naturligt att reaktionen då är att man hellre söker sig till brus, vinjettring och liknande - ett problem här är att det kan vara svårt att göra snyggt det också om det skall vara naturligt. Personligen är jag inte förtjust i om man i bildbehandlingen avsiktligt lägger till vinjettring - skall de vara så skall det komma ifrån fotograferingsögonblicket för det är inte själva vinjekteringen som är snygg egentligen utan syftet är nog snarare en önskan till något som känns naturligare, enklare, mindre pråligt och lite ärligare och att då lägga på det i efterhand är för mig fel - det är inte bara resultatet som betyder något, det finns ett värde även i metoderna.

Dock - det är bara mina åsikter. Finns inget rätt eller fel i hur man förhåller sig fotografi som konstform.
Intressant, för mig är det bara resultatet som betyder något, metoderna är helt ointressanta. Tänk vad olika vi är och tur är det :)

För övrigt vinjetterar jag nästan alla mina bilder. Jag tycker att det förstärker mina bilder. Titta gärna och kommentera :)
 
ANNONS