Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Meczor

Ny medlem
Nu hoppas jag inte att jag skämmer ut mig själv helt genom att fråga massa dumma frågor direkt efter registrering :>

Nu till poängen...
Jag ska börja fota på egen hand nu men är lite förvirrad omkring lite saker. Jag vet vad för kamera jag klarar av, nu lutar det åt en canon eos 450d men jag vet inte om nikon d60 är bättre val då den ska ha en funktion som visar rekonderade instälningar eller något i den stilen. Jag kan lite grann om slutar tider och liknande men jag är rädd att jag inte kommer att hitta någon balans i instälningarna utan någon riktlinnje.

Kommer jag att lyckas med canon kameran även utan/minimal erfarenhet?

/m
 

Hoztic

Aktiv medlem
Ja, du kan köra helautomatiskt, helt manuellt eller med bländar/slutarautomatik på den om du vill, så det är en alldeles ypperlig instegskamera att utvecklas med!
 

and30ers

Aktiv medlem
Köp en kamera och börja fota, du lär dig under resans gång, du är bara total nybörjare i ett par veckor. Du kommer garanterat att klara av att hantera en Canon likväl som en Nikon.

Eftersom du pratar om 450D eller D60 förmodar jag att det är en begagnade kamera till bra pris du är ute efter, eller? För 3300-3500kr inkl kitobjektiv 18-55mm med bildstabilisering?

Jag har haft flera 450D som gav mig många bra bilder. Nikon D60 är inte alls dum den heller, kanske lite skönare att hålla i enligt vissa och kanske något mer pedagogiska menyer enligt andra, men jag tycker att 450D vinner matchen med bättre sensor (lite högre upplösning och lite mindre brus) samt en större LCD. Nikon D3000 är den uppdaterade versionen av D60 som säljs ny med objektiv för 4400kr, troligtvis ett bättre val än D60 men den har fortfarande samma sensor som inte är världens bästa.

Slutsats: Alla gör jobbet.
 
ANNONS