Annons

oskärpa vid bakgrunden

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Kraft

Medlem
Hej jag satt och fotograferade knodden på simskolan, och exprementerade med slutartiderna. Men vad jag aldrig lyckades med var att få bakgrunden skarp, inte bilden nedan, utan en likn bild fast med mera bakgrund. Vet inte om det funkar att få den skarp när man fotar på det sättet som jag gjorde.

Finns det något specielt man ska tänka på. Jag är helt ny på det här, jag har inte änns ärfarenhet av kompakt kamera. Men köpte mig en Nikon D90 med 18-55 objektiv, som jag är mycket nöjd med. Och hoppas lära mig "nästan allt i alla fall". :) Kom gjärna med förslag om vilka objektiv osv som kan tänkas vara bättre, bättre skärpa osv.

Inställningarna till det här foto är iso 250 F5.3 slutare1/80

Det syns lite dåligt, men hoppas ni ser.

MVH
 

Bilagor

gorse

Aktiv medlem
Mindre bländare brukar som regel ge skarpare bild även på bakgrunden gämfört med större bländare som ger suddigare bakgrund. Kallas även skärpedjup, dvs hur "tjockt" luftrum i bilden som avbildas skarpt i bilden. Denna gräns är inte skarp utan tonar av precis som när man tittar genom ett vanligt förstorlingsglas. Med mindre bländare menas högre siffror på bländaren. Att det är tvärtom beror på att man egentligen menar 1/bländartal men man skriver inte ut 1/

Men det är inte bara skärpedjupet som avgör skärpan. Om man har långa exponeringstider brukar saker hinna flytta på sig under tiden och då blir det också suddigt. Antingen rör sig kameran (man håller inte tillräckligt stadigt) eller så flyttar sig motivet.

För att fuska upp situtationen med både korta tider och stora bländare brukar man blanda in en tredje parameter som ISO, dvs ställa in hur ljuskänslig sensorn skall vara. Egentligen ändrar man inte känsligheten på sensorn utan man förstärker signalen genom att ställa in högre ISO och då riskerar man att även förstärka brusförhållandet så bilden ser kornig ut, ofta i olika färger.
 

Renet

Aktiv medlem
Slutare på 1/80 utan stativ och antiskaknings funktion på objektivet verkar lite. Ta alltid några bilder av samma motiv för säkerhetsskull och välj det bästa.
 

A.Kraft

Medlem
Jag har tittat på tamrons 70-200 objektiv.och har även
plåtat lite med det,och jag är helt sold på det.
Men är lite osäker på om zomomfånget är rätt till det jag kommer att anv den till.
Jag är lite rädd att man kommer att få stå en bra bit ifrån, efftersom det börjar på 70. Och som det verkar så finns det inget 18-200 som ger lika skarpa bilder. Det jag kommer att fota är lite landskap men även barnen osv. Ska man ha flera objektiv eller finns det något bra allround . Är mycket tacksam för alla tips
 

William Spiik

Aktiv medlem
Inställningarna till det här foto är iso 250 F5.3 slutare1/80
Infliker bara med att du verkar att ha fotograferade ett rörligt motiv, då är slutartid 1/80 en väldigt opassande slutartid vilket kan ge oskärpa pga rörligheten. Höj isot lite (vilket ger kortare slutartid) och använd hellre 1/250s eller liknande.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Vrid över ratten till läge M och ställ in största möjliga bländare (lägsta bländartal) ställ sedan slutartiden så att det harmonerar med brännvidden. ca 1/60sek bör du klara handhållet. Pilla sedan upp ISO talet tills exponeringen blir bra utan att det blir alltför brusigt i bilden. Om inget funkar till belåtenhet så på med blixten!

Skall man få oskärpa i bakgrunden på det korta avståndet så krävs det större bländaröppning än vad 18-55mm objektivet kan erbjuda. Kanske ett 50mm/1,4 skulle smaka.
 

MrGiant

Aktiv medlem
Jag har ganska nyligen börjat med just en D90 och 18-55 objektivet.
Måste säga att det är inte dåligt... dvs tar du inte bra bilder med det så blir det inte bättre bara för du byter objektiv.
Lär dig en sak i taget.
Jag körde först massa auto för att bli lite kompis med kameran.
Sen gick jag över till A för att börja leka med olika bländare.
Testar lite med slutartiden på S ibland för att se vad som händer om jag vill styra den. Dvs ta på snabba saker...

Även lite Iso kan man slänga in.

Vill du ha ett bra objektiv så finns ju 50/1.8 som är helt underbart! Och för 1300 kr är det ett bra köp. Finns ju nackdelar och det kanske är att det just e 50 som gör det lite svåranvänt inne om man inte tar porträtt... Jag fotar mina barn mycket med det och bilderna blir riktigt bra!
Men det är ljusstarkt och jag tycker foto är 10 ggr roligare sen jag skaffade det objektivet.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Vrid över ratten till läge M och ställ in största möjliga bländare (lägsta bländartal) ställ sedan slutartiden så att det harmonerar med brännvidden. ca 1/60sek bör du klara handhållet. Pilla sedan upp ISO talet tills exponeringen blir bra utan att det blir alltför brusigt i bilden. Om inget funkar till belåtenhet så på med blixten!

Skall man få oskärpa i bakgrunden på det korta avståndet så krävs det större bländaröppning än vad 18-55mm objektivet kan erbjuda. Kanske ett 50mm/1,4 skulle smaka.
1/60 på rörligt vatten? Det är motivrörelser snarare än kamerarörelser som borde vara problemet. Ner till 1/250- 1/500 så blir plaskande vatten lugnare...
 

Maxieboy

Aktiv medlem
1/60 på rörligt vatten? Det är motivrörelser snarare än kamerarörelser som borde vara problemet. Ner till 1/250- 1/500 så blir plaskande vatten lugnare...
Ja, det har du förvisso rätt i men då räcker ju inte ljuset till med det objektivet han har till förfogande. AF50mm/1,8 är det billigate man kan få tag i till Nikon med BRA skärpa och mycket ljusinsläpp. 1,4 är bara snäppet bättre om man anser sig ha råd med det.
 

Frocli

Aktiv medlem
Hej jag satt och fotograferade knodden på simskolan, och exprementerade med slutartiderna. Men vad jag aldrig lyckades med var att få bakgrunden skarp, inte bilden nedan, utan en likn bild fast med mera bakgrund. Vet inte om det funkar att få den skarp när man fotar på det sättet som jag gjorde.

Finns det något specielt man ska tänka på. Jag är helt ny på det här, jag har inte änns ärfarenhet av kompakt kamera. Men köpte mig en Nikon D90 med 18-55 objektiv, som jag är mycket nöjd med. Och hoppas lära mig "nästan allt i alla fall". :) Kom gjärna med förslag om vilka objektiv osv som kan tänkas vara bättre, bättre skärpa osv.

Inställningarna till det här foto är iso 250 F5.3 slutare1/80

Det syns lite dåligt, men hoppas ni ser.

MVH
Felet ligger inte i objektivet, eller kameran.

Strunta i att köpa nya telezoom, öva med din 18-55 några månader. Båda din kamera, och objektiv duger, och blir över. När du gör rent perfekta bilder med dessa, kan du börja fundera om andra objektiv.

Du kan lugnt skruva upp ISO mycket högre, var inte rädd att använda 3200 ISO, eller 6400. Din kamera klarar. Visserligen finns det lite brus om du förstorar bilden, men du förstorar ju inte bilden.
Använd kort slutartid, 1/500 blir bättre, men ibland räcker inte ens det.
Skärpedjupet blir mycket större i 18mm läge, än vid 55. Gå närmare din objekt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Alex, varför vill du ha bakgrunden skarp? När man fotar "action" så försöker man väl för det mesta få huvudmotivet skarpt och bakgrunden suddig.

Som redan har sagts, höj ISO rejält så att du kan få kortare slutartider. Sätt kameran i A-läge, välj största möjliga bländare (lägsta möjliga siffra) och testa sedan ISO 800, 1600 och 3200 och studera resultaten.

Om du verkligen vill ha bakgrunden skarp som du skrev måste du välja en liten bländare (för att få större skärpedjup) och då kommer slutartiden bli så lång att motivet som rör sig blir oskarpt.
 

A.Kraft

Medlem
Hej igen, nä det är inte så att jag ville ha bakrunden skarp av någon anledning. Det är bara så att kan!! man få det så ville jag veta hur. Jag har en annan bild som jag tänkte sätta ut sen, där jag står ute, då det är mörkt/skymmning. Och fotar lite vid sidan av huset. Och det som verkar omöjligt är när det är mörkt ute och lite dåv belysning i fönstret till köket, så blir ljuset mycket ljust medan det mörka blir lite för mörkt. Om ni förstår, jag vill få det mörka ljusare och ljuset så naturligt som möjligt. Men ljuset blir allderles för ljust, "av förstårliga själ". Men men det är bara fortsätta exprementera.

det blir en utmaning.
 

Pekka M

Aktiv medlem
Hej igen, nä det är inte så att jag ville ha bakrunden skarp av någon anledning. Det är bara så att kan!! man få det så ville jag veta hur. Jag har en annan bild som jag tänkte sätta ut sen, där jag står ute, då det är mörkt/skymmning. Och fotar lite vid sidan av huset. Och det som verkar omöjligt är när det är mörkt ute och lite dåv belysning i fönstret till köket, så blir ljuset mycket ljust medan det mörka blir lite för mörkt. Om ni förstår, jag vill få det mörka ljusare och ljuset så naturligt som möjligt. Men ljuset blir allderles för ljust, "av förstårliga själ". Men men det är bara fortsätta exprementera.

det blir en utmaning.
Det låter som att du skulle kunna vara intresserad av HDR-fotografering. Googla på "HDR" eller sök i forumet här på FS så ska du få se... Du behöver ett stativ till kameran och bra bildbehandlingsprogramvara.
 

Renet

Aktiv medlem
Ska du köpa ett 70-200 så glöm att det blir många bilder av dina barn. Ett sådant objektiv är lämpligt ute i naturen och bäst med stativet. Satsa på något som ger mer nytta. Med ett 12-24 och ett 35 har kan man gå långt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ska du köpa ett 70-200 så glöm att det blir många bilder av dina barn. Ett sådant objektiv är lämpligt ute i naturen och bäst med stativet. Satsa på något som ger mer nytta. Med ett 12-24 och ett 35 har kan man gå långt.
Trådskaparen har ju redan ett 18-55. Jag tycker ett 70-200 är ett utmärkt komplement och funkar finfint att fota barn med. Inte minst när de leker och idrottar. Själv har jag fotat massor av roliga barnbilder med mitt 70-200.
 

A.Kraft

Medlem
Jag har tänkt om när det gäller objektiv. 90 procent av bilderna jag har tagigt så skulle jag ha hafft mer anv av ett 24-70 eller lik. Så något sådant får det bli.

Och det där med HDR foto är nog inget för mig, då jag bara vill ha oredigerade fotografier.
 

Renet

Aktiv medlem
Jag har tänkt om när det gäller objektiv. 90 procent av bilderna jag har tagigt så skulle jag ha hafft mer anv av ett 24-70 eller lik. Så något sådant får det bli.

Och det där med HDR foto är nog inget för mig, då jag bara vill ha oredigerade fotografier.
Det gör du rätt i. Om du kan hitta något med mindre än 24 då har du större nytta när du är på semester och fotar i stan.
 
ANNONS