Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ilford

Produkter
(logga in för att koppla)

EricSthlm

Avslutat medlemskap
Nån som har någon erfarenhet av Ifords svart/vita filmer? Vad tycker ni om dom jämfört med Kodaks? Jag tänkt prova två rullar i helgen.

Eric
 

Jöörgen

Guest
Jag tog mina första Ilfordrullar nyligen. Det var HP5+ och den kändes lite som Kodak Tri-X. Jag är nöjd med resultatet och ska fortsätta att utvärdera den. Överlag kändes den aningen svag i högdagarna men å andra sidan verkade den ha bra teckning i skuggorna. Det kan iofs bero på min framkallning (11 minuter i 20-gradig D76 blandad 1:1).

Jörgen
 

strofse

Aktiv medlem
Jag har använt Ilford Delta 100 en hel del och jag tycker den är väldigt trevlig. Den ger bra kontraster och har ett väldigt fint korn.

Om jag har den tillgänglig använder jag den mycket hellre än t.ex. kodak tmx 100 för jag lyckas alltid få bättre kontraster och mer "svart-vita"
(ej gråa) bilder med deltan.

/Anders
 

npet

Aktiv medlem
Jag har använt Ilford FP4+ i 135 samt Delta 100 i både 135 och 120 format.
Delta 100 en ISO 100 film med mycket fint korn, inte lika 'taggit' som t.ex TMAX 100 enligt min smak. Perfekt för t.ex stilleben som jag huvudsakligen använt den för.
FP4+ är en ISO 125 film, också den en ganska finkorning film. Har dock använt denna enbart ett fåtal gånger men varit mycket nöjd med resultatet.
Vill du ha mer omdömmen om filmer så pröva att titta här.

// npet
 

pgy

Aktiv medlem
Delta vs Tmax

Hej!

Jag undrar hur ni lyckas komma fram till skillnaderna mellan olika filmer. Tex så har jag använt både Tmax 100 och Delta 100. Enligt min mening så är de identiska. Detta är givetvis fel. Har ni några tips på hur man på bästa sätt jämför olika filmer med varandra? Tilläggas ska att jag kör 35mm.
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Jo Ilford är nog en bra film, MEN, byt inte film om du inte är missnöjd med den. Hemligheten med svartvita bilder är att du ska göra framkallandet till en van process. Den ska du upprepa EXAKT lika varje gång, då blir det inga oönskade överaskningar. Använder alltid Novopan 400 med undantag för Neopan 1600 i undantagsfall. Vid 120-film också två filmer, Tri-X och Ilford FP4.
 
ANNONS