Annons

Egen fotostudio - vilken sorts bakgrund passar?

Produkter
(logga in för att koppla)

tjejjens

Aktiv medlem
Jag har beställt hem en fotostudio och ska omvandla ett av rummen hemma till en studio.
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-233.html

Jag tänkte använda en vit vägg som bakgrund men denna har små diskreta mönster som blir synliga när bilden tas.

Så det blir nu att fixa bakgrund till studion, nu undrar jag vad skillnaden är mellan att ha en pappersbakgrund och tygbakgrund?
Kan man ha ett vitt bomullslakan som tygbakgrund i så fall eller vad är skillnaden mellan de som säljs på kaffebrus för ca.500 kr?
http://www.kaffebrus.com/100-bomull-g50.html
 

Minita

Aktiv medlem
Papper v.s. tyg.

Tyg blir aldrig helt slätt. Spelar ingen roll hur mycket energi du lägger ner på att stryka tyget - det blir veck. Pappersbakgrunden är slät och håller oftast för flera tagningar.

Tyg är svårt att hitta bredare än 150 cm. Syr du ihop tyget syns skarven. Papper finns i lite olika bredder. Standard för de flesta är en rulle på 11 meter x 280 cm. Kostar omkring 800.-

Dock så är svart sammet ganska tacksamt som bakgrund. Jysk hade tidigare 5 meters rullar i bredden 150 cm. Just denna går att skarva utan att det syns. Lite tunt men fungerar hur bra som helst.
 

tjejjens

Aktiv medlem
Då vet jag skillnaderna mellan tyg o papper. Kan tänka mig att det blir svårt att få tyg helt slätt men det tror jag nog min händiga far kan hjälpa mig med :)

Hade ännu en fråga angående kameraplacering vid helkroppsfotografering, hur långt ifrån objektet (personen som skall fotas) ska kameran placeras, tänkte nu på kortaste avståndet möjligt utav att det ska bli för konstiga foton. Eller det kanske inte har ngn betydelse så länge personen syns på bild?
 

Minita

Aktiv medlem
Det är svårt att ge dig "vettiga" råd. Din profil är väldigt anonym. Har du en s.k. crop kamera med ett kit-objektiv, så närmare än 3 meter blir nog svårt utan att modellen kommer att se förvanskad ut. Har du trångt, acceptera förutsättningarna och nöjd dig med halvkropp till porträtt. Tänk på att bakgrunden tar en hel del plats om du skall fotografera en modell i helfigur. Då behöver du full takhöjd och några meter på golvet. Totalt runt 5 meter kommer du att "göra av med" och mer eller mindre bredden på en papprulle.
 
ANNONS