Annons

Billy-Clack med papper som film

Produkter
(logga in för att koppla)

Clark Kent

Aktiv medlem
Eftersom mitt mörkrum inte är mörkt nog för att framkalla film så har jag lånat en kompis Billy-Clack kamera och laddat den med fotopapper. Det finns lite info om kameran på http://www.rolandandcaroline.co.uk/agfabilly/billyclack.html

Bilderna blir små men ganska söta.

Jag har läst om Sunny16 och det var ju en bra regel eftersom det råkar finnas bländare 16 på kameran. Frågan är bara vilket ISOtal papper har.......... men en halv sekund verkar fungera bra i solsken. I skugga kan det behövas upp till 5 sekunder.


Finns det någon som vet något om papper eller framkallning direkt till en positiv bild?
 

J. Patric

Aktiv medlem
Olika papper har olika känslighet. Det är bara att prova sig fram som du gör.

Kontaktkopiera de pappersnegativ du får. Det är helt klart det enklaste sättet.

Du kan också använda pappersnegativen i förstoringsapparaten och förstora på papper. Det går faktiskt. Gäller förstås att den klarar det stora negativformatet.

Man kan använda förstoringsapparaten som kamera också. Lägg något du vill fota på avmaskningsramen. Sedan sätter du in ett negativ i negativhållaren i förstoringsapparaten och fokusserar. Ta sedan bort negativet och sätt en bit fotopapper i negativhållaren istället. Så tar du bilden genom att tända lampan i taket. Släck lampan och framkalla pappret. Vips så har du ett negativ. :)
 

Clark Kent

Aktiv medlem
Testade som hastigast nu när det är mörkt och visst gick det fin fint att använda pappersnegativen i förstoringsapparaten precis som ett vanligt negativ.

Tack för tipset!
 
ANNONS