Annons

Slappna av modellen

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
De flesta av er har antagligen hört talas om konceptet "modell för en dag". Där får vem som helst möjlighet att bli stylad för att sedan fotograferas i studio. Jag jobbar själv med det här konceptet där jag fotograferar olika kunder, oftast kvinnor, och kommer nästan alltid i kontakt med nervösa sådana. Dessa kvinnor som säkert är hur härliga och sköna som helst på fritiden blir väldigt osäkra när de ställs framför kameran. Inte alltid men väldigt ofta. Det här är ett problem som jag måste tackla och sköta snyggt. Jag försöker att få dem avslappnade, pratar med dem, är vänlig, ibland till och med ge en snabb massage på axlarna, allt för att få en bättre stämning. Men det är inte alltid det här fungerar, ibland känner personen sig bara oattraktiv och då vet jag inte längre hur jag ska agera. Jag gör mitt bästa men jag vill lära mig att hantera det här ännu bättre. Har ni några tips som hamnat i liknande situationer?
 

apersson850

Aktiv medlem
Nä, hur fotograferar man sådana som vill bli fotograferade, men ändå inte vill, eller åtminstone inte släpper till?
Ta bilder på dem när de inte vet om det brukar bli bra, men det faller ju platt till marken i ditt fall.

De flesta blir ju lite "ledigare" när de blir salongsberusade, meeeen... "Modell för en dag - full till kvällen"? Blir nog inte heller bra.

Jag tror att det stora problemet här är att de som det inte hjälper på med de åtgärder du beskriver enbart fungerar om de har hunnit lära känna dig lite bättre - och det går ju inte heller i det här fallet.

Här försökte jag resonera mig fram till en lösning, och så kommer jag bara på problem. Svårt fall, doktorn grät.
 
Avslappnad?

Vet inte om det fungerar på alla, men här kommer det tre förslag
  • Men jag flera gånger gått allt för nära och dra iväg ett antal bilder. Syfte är attt försöka göra det hela till en kul grej och sedan när man fått respons av polypavståndet, backar man och då brukar det finnas ett mycket mer avslappnat ansikte.
  • Sedan kan man försöka med att bryta i tid och ta upp fotograferingen, även om man nästan är där. En posering eller ansiktsuttryck blir allt annat en naturligt om den ska hållas allt för länge.
  • Att man säger till modellen att man själv är lite nervös och hoppas att de har lite överseende med att inte allt fungerar direkt (att dra ner byxorna på sig själv, brukar få andra att slappna av) INTE bokstavligt :)
 

Konke

Aktiv medlem
Nä, hur fotograferar man sådana som vill bli fotograferade, men ändå inte vill, eller åtminstone inte släpper till?
Ta bilder på dem när de inte vet om det brukar bli bra, men det faller ju platt till marken i ditt fall.

De flesta blir ju lite "ledigare" när de blir salongsberusade, meeeen... "Modell för en dag - full till kvällen"? Blir nog inte heller bra.

Jag tror att det stora problemet här är att de som det inte hjälper på med de åtgärder du beskriver enbart fungerar om de har hunnit lära känna dig lite bättre - och det går ju inte heller i det här fallet.

Här försökte jag resonera mig fram till en lösning, och så kommer jag bara på problem. Svårt fall, doktorn grät.
Att låta modellen vara berusad har också slagit mig men sedan kom jag på att det vore orealistiskt i vår verksamhet. Riktigt hur jag ska hantera det här är ännu en gåta, och det är precis som du säger: de flesta som kommer till mig vill bli plåtade men de känns inte som att de vill när de väl står framför kameran. Som att de bara vill ha resultatet utan arbete. Det fungerar ju inte riktigt så.
 

iBoat

Aktiv medlem
Var just i dag på ett reklamjobb där ungdomar i 17-20 årsåldern skulle vara med. Det gick bra, men vissa är ganska svårflörtade. Ett sätt som fungerar ibland är att låta några kompisar vara med om det går. Låt dem tramsa och fälla fåniga kommentarer och mitt i allt ropar du glatt hennes/hans namn. Den blicken, när de fortfarande har skrattet kvar och tittar upp mot dig med uppmärksamma ögon brukar vara en hit.

Så klart beroende på vilken typ av bilder man vill ha...
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Tips

När jag plåtar finns det alltid champagne och godis till alla,
dock får modellen bara ett glas ( inte så kul med en berusad modell)

För övrigt så har jag en sak som får alla att slappna av:


Zita

Zita är min hund ,och oavsett om du har hund eller katt
så tycker folk om att kela med dem och det skapar lugn hos alla.

Dessutom älskar djur att träffa nya folk och bli kelade med så = alla vinner !

Niklas
www.niklaswibom.com
 

iBoat

Aktiv medlem
När jag plåtar finns det alltid champagne och godis till alla,
dock får modellen bara ett glas ( inte så kul med en berusad modell)

För övrigt så har jag en sak som får alla att slappna av:


Zita

Zita är min hund ,och oavsett om du har hund eller katt
så tycker folk om att kela med dem och det skapar lugn hos alla.

Dessutom älskar djur att träffa nya folk och bli kelade med så = alla vinner !

Niklas
www.niklaswibom.com
Bra tips! Måste också tala om att jag gillar dina bilder, härligt krispiga gråskalebilder, snyggt!
 

Konke

Aktiv medlem
Härliga tips, ska prova lite mer. Vore ju givetvis trevligt med något husdjur men i dagsläget är det inte realistiskt. Börjar inse att jag inte är ensam om detta problem. Hur gör toppfotograferna när de flirtar med modeller? Hur får de dem att känna sig avslappnade?
 

benganj

Aktiv medlem
Toppfotografer jobbar nog mest med professionella modeller och andra som känner sig säkra framför kameran.

Osäkerheten framför kameran som många oerfarna "modeller" har beror ofta på att de inte vet vad de skall göra när de står framför kameran. Det hjälper kanske inte att säga "var naturlig" eller liknande. Man måste vara mer specifik. Säga exakt hur händerna skall hållas, var de skall titta, vad de skall tänka på osv. När man hittat en snygg pose kan man ta en liten paus och sedan gå tillbaka till den och jobba lite mer med uttrycket. I pausen kan man också smygtitta lite på kameradisplayen om man vill (och själv alltid se supernöjd ut!).

Vad jag försöker säga är nog att om modellen är osäker så får fotografen stå för lugnet och säkerheten och kunskapen om snygga vinklar och poser. Då känner sig modellen tryggare med situationen.
 

Konke

Aktiv medlem
Det kan nog ligga lite sanning i det. Jag försöker alltid att få mina modeller avslappnade men det är i sig en konst som jag måste putsa på.
 

Hans_Andersson

Aktiv medlem
Om man är obekväm framför kameran och med en annan människa som faktiskt ska plåta en så vet jag inte om massage är den rätta vägen. Visst fysisk kontakt kan skapa en tillit men vid den här situationen vettefan.

Att få en modell att bli avslappnad är nog bland det svåraste som finns. Det som fungerar för mig är att tänka på deras behov och vara helt enkelt omtänksam och hjälpa till så mycket som möjligt när det kommer till att posera.

Nuförtiden så använder jag mig bara av modeller som redan har jobbat eller har erfarenhet av det.
 

Matti Montana

Avslutat medlemskap
Meditera

Nej massage tror inte heller jag på. Då lägger du ju problemet i öppen dag! Sin avsikt får man aldrig visa. Bättre då en lätt beröring sådär i förbifarten; en hand om axeln och en i ryggen för att flytta modellen en aning; han/hon märker aldrig avsikten. Som alltså är just beröringen.

Spana in hur detective Columbus, om nån minns honom, bär sig åt. Avsikten håller han hemlig, hellre går han runt och ser dum ut. Men han får sina saker gjorda. Och folk sätter sin lit till honom. Inom budon är regeln: visa närvaro, men aldrig avsikt. Det är samma sak.

Framförallt tror jag att det handlar om att själv vara cool. Det kan man bli med meditation. Fem minuter om dan att börja med, med tiden en halvtimme. Om några år är du rena Buddhan.

I förbifarten löser du de flesta problem...
 

Hans_Andersson

Aktiv medlem
Nej massage tror inte heller jag på. Då lägger du ju problemet i öppen dag! Sin avsikt får man aldrig visa. Bättre då en lätt beröring sådär i förbifarten; en hand om axeln och en i ryggen för att flytta modellen en aning; han/hon märker aldrig avsikten. Som alltså är just beröringen.

Spana in hur detective Columbus, om nån minns honom, bär sig åt. Avsikten håller han hemlig, hellre går han runt och ser dum ut. Men han får sina saker gjorda. Och folk sätter sin lit till honom. Inom budon är regeln: visa närvaro, men aldrig avsikt. Det är samma sak.

Framförallt tror jag att det handlar om att själv vara cool. Det kan man bli med meditation. Fem minuter om dan att börja med, med tiden en halvtimme. Om några år är du rena Buddhan.

I förbifarten löser du de flesta problem...
Innan en plåtning så är jag noggrann med att det finns en ide , ett koncept om ni så vill. Men efter en stund så har man oftast genomfört iden och då är det dags att improvisera. Men då har man oftast hunnit blivit varm i kläderna och det brukar rulla på.

IMO tycker jag att det är ok att bli "blank" i huvudet ibland och inte veta vart man ska ta vägen. Men det är då det är viktigt att det är ett sammarbete.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ungarna var på just ett sånt evenemang, modell för en dag, i helgen.
De var nog också lite nervösa, men de sa att det gick kvickt över, för fotografen var ju erfaren och effektiv. Hon sa till dem exakt vad de skulle göra, hur de skulle stå, var de skulle titta osv. hela tiden. Så då visste de hela tiden vad de skulle göra, och nervositeten försvann, för inget var osäkert längre.
 

JessicaW

Aktiv medlem
Jag tror det är så som Anders skriver om, det handlar om att kunna ge direktiv, på ett lämpligt sätt. Efter en stund kommer modellen kunna snappa upp vad denne precis lärt sig och göra egna tolkningar av det hela. Massage känns inte som rätt väg att gå, det känns mer creepy. Skall jag stå framför någon annans kamera blir jag då inte avslappnad av massage, utan tips på poser och uttryck^^ Visar fotografen utstrålning och säkerhet och kommer med direktiv tror jag att modellen naturligt känner sig mer lugn och känner att "fotografen vet vad han/hon gör".
Uppmuntra modellen under tiden du skjuter iväg bilderna, säg att den posen är snyggt, att hon/han ser bra ut, att vinkeln var kalas och beröm dem när de fattat direktiven. Lite som hundar typ, missförstå mig rätt. Och skämta! Bjud på dig själv (men inte så du verkar osäker och fumlig), få dem att prata lite om sig själva, det brukar funka.
 

Konke

Aktiv medlem
Nu börjar tipsen blomstra. Att inte påvisa sin avsikt kan kanske fungera, jag ska absolut tänka på det nästa gång jag plåtar. Beröring är oftast, inte alltid, ett gott tecken från den andre parten och jag tror de flesta av oss känner igen sig att beröring visar goda avsikter. Också något jag ska tänka på. Ja det är en konst i sig det här med att få modellen avslappnad, jag tror absolut jag är på god väg med er hjälp :)
 

William Spiik

Aktiv medlem
Ha lite skön musik i bakgrunden, gärna "topplistan" och inte svartrock eller vitmaktmusik. Låt modellerna hålla/ta i något, för ofta är det armarna dom inte vet vad dom ska göra med.
 

Konke

Aktiv medlem
Ha lite skön musik i bakgrunden, gärna "topplistan" och inte svartrock eller vitmaktmusik. Låt modellerna hålla/ta i något, för ofta är det armarna dom inte vet vad dom ska göra med.
Musik har vi alltid på, just topplistan även om det inte är min favoritmusik, men den går lättast in hos allmänheten. Däremot förstår jag inte riktigt vad du menar med att låta modellen hålla/ta i något. Vad tänkte du då? Givetvis är det många som inte vet vad de ska göra under en plåtning, i synnerhet armar, men då förklarar jag alltid det :)
 

MHellberg1

Aktiv medlem
tips o råd

Som fotograferande modell jag är så kan jag ge ett bra råd!

Visa modellen hur några bilder ser ut i displayen eller om ni har kopplat till laptop brevid. Det ger självsäkerhet och modellen vet hur det ser ut på bild och kan då därtill veta vad och kanske vad inte göra.


Bjud på kaffe innan, läsk kaka frukt, vad som helst och se till att det finns vatten att dricka tillhands och helkropps spegel i närheten så en osäker modell kan kolla hur kläder smink osv sitter utan att fundera på det (framför) kameran.

Välj med omsorg vilka komplimanger du använder. too much is too much. Less is more.


Helt enkelt. Gör det bekvämt !




QUOTE=JessicaW;1569524]Jag tror det är så som Anders skriver om, det handlar om att kunna ge direktiv, på ett lämpligt sätt. Efter en stund kommer modellen kunna snappa upp vad denne precis lärt sig och göra egna tolkningar av det hela. Massage känns inte som rätt väg att gå, det känns mer creepy. Skall jag stå framför någon annans kamera blir jag då inte avslappnad av massage, utan tips på poser och uttryck^^ Visar fotografen utstrålning och säkerhet och kommer med direktiv tror jag att modellen naturligt känner sig mer lugn och känner att "fotografen vet vad han/hon gör".
Uppmuntra modellen under tiden du skjuter iväg bilderna, säg att den posen är snyggt, att hon/han ser bra ut, att vinkeln var kalas och beröm dem när de fattat direktiven. Lite som hundar typ, missförstå mig rätt. Och skämta! Bjud på dig själv (men inte så du verkar osäker och fumlig), få dem att prata lite om sig själva, det brukar funka.[/QUOTE]
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag kom nu på att jag lärde mig av en porträttfotograf för länge sedan att om modellen hela tiden visade upp ett spänt ansikte, på grund av nervositet, då kunde han be modellen att blåsa upp kinderna som värsta hamstern, och sedan sakta släppa ut luften mellan läpparna.

Det tokiga i situationen, parat med den rent fysiska övningen för ansiktsmusklerna, brukade få även den mest nervöse att brista ut i ett leende, och då tryckte fotografen av. Sen var ofta isen bruten, och det gick bättre.
 
ANNONS