Annons

Fjärrköra vid bröllop?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Hej,

Har ett bröllop på lördag i en ytterst charmig men väldigt liten kyrka med begränsade möjligheter att röra sig...i princip är jag låst till ett ställe, snett bakom brudparet vilket känns lite begränsande. Fick då en fundering på om man i förväg kunde placera (eller försöka gömma) ena kameran på något diskret ställe, förfokusera på platsen man hoppas dom hamnar på exakt och sedan fjärrköra en kamera snett framifrån och den andra kör jag själv där jag står?

Har någon testat detta tidigare, positivt, negativt? Kan det upplevas störande att något smäller i bakgrunden utan fotograf? Rent tekniskt så är marginalerna är små. Risken är ju att paret hamnar utanför skärpeplanet då kyrkan inte bara är liten utan också mörk. Kommer behöva stOr bländare...

Vad tror ni? Eller är det det overkill under vigseln? Har inte så många bröllop bakom mig än så jag vet inte än vad som är brukligt.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Tror det blir väldigt svårt då det är väldigt känsligt med skärpeplanet där och syns direkt om det ligger lite fel. Men det skadar ju inte att prova om du inte har någon möjlighet att få bilder framifrån annars.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Hej,

Har ett bröllop på lördag i en ytterst charmig men väldigt liten kyrka med begränsade möjligheter att röra sig...i princip är jag låst till ett ställe, snett bakom brudparet vilket känns lite begränsande. Fick då en fundering på om man i förväg kunde placera (eller försöka gömma) ena kameran på något diskret ställe, förfokusera på platsen man hoppas dom hamnar på exakt och sedan fjärrköra en kamera snett framifrån och den andra kör jag själv där jag står?

Har någon testat detta tidigare, positivt, negativt? Kan det upplevas störande att något smäller i bakgrunden utan fotograf? Rent tekniskt så är marginalerna är små. Risken är ju att paret hamnar utanför skärpeplanet då kyrkan inte bara är liten utan också mörk. Kommer behöva stOr bländare...

Vad tror ni? Eller är det det overkill under vigseln? Har inte så många bröllop bakom mig än så jag vet inte än vad som är brukligt.
Eftersom kameran ska stå på stativ så tror jag att du vågar använda lite längre slutartid och därmed mindre bländare. Visst, bilderna kan få lite rörelseoskärpa, men spelar det någon roll i så fall? Om du använder en fixerad kamera har du redan bestämt dig för att inte ha särskilt mycket kontroll över kompositionen. Kanske får de här bilderna en nerv tack vare detta?

Om det är störande med en kamera som låter? Nej, inte mer störande än andra ljud. Framför allt är det alltid någon bröllopsgäst som bränner av ett gäng blixtar. Det stör betydligt mer. Jag tycker din idé är spännande, och skulle absolut testa den. Däremot ska du inte lita på att de bilderna blir bra, och din huvudkamera måste vara den du håller i själv.
 
Senast ändrad:

PelleAbelson

Aktiv medlem
Jag har gjort ungefär så på ett bröllop.. Jag satte en kamera på stativ uppe vid orgeln, så den kameran tog överblicksbilder över dom främsta raderna och brudparet. Sen rörde jag mig runt och fotade nere på golvet. Och för varje bild jag tog där nere, så brände jag samtidigt av en bild uppifrån. Rätt tufft när jag själv är med på några bilder..
Jag gjorde nån uppförstoring av en översiktsbild, och fällde in den bilden som är tagen exakt samtidigt.
Kameran där uppe tror jag stod på iso 800, och f2.x
Skärpan ställde jag in i förväg, och det var ett 35mm fast objektiv på kameran.. allt blev skarpt.
 

exeton

Aktiv medlem
Jag har också testat detta, jag fotade på ena sidan altaret och på andra sidan hade jag en kamera på stativ. På så vis fick jag även bilder i motsatt vinkel än min egen. Dessvärre var jag för feg och hade för vidvinkligt objektiv så brudparet blev "för små" i bilden.

Jag tror på iden bara man gör rätt....
 

Togge_c

Medlem
Jag har en gång hjälpt en kompis att ta lite bilder inne från kyrkan.

Jag satte en kamera på stativ snett framför brudparet, inställd att ta en bild var 30 sekund har jag för mig.
I och med att jag körde utan blixt blev det en del rörelseoskärpa då brudparet inte stod helt stilla.

Det funkade ganska bra.. Att fjärrstyra funkar förmodligen bättre då man kan få önskade ögonblick. Min lösning innebar en del förluster.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag har kört så med min gamla Contax RTS III och AGfa Diafilm ISO 800 exponerad efter ISO 1000.
Förinställd skärpa vid altarringen och fjärr utlösare.
Jag mig själv och utrustningen till brudparets fotograf som sen framkallade filmen och de bilder dög till fotoalbumet som han levererade till brudparet.
 

iSolen.se

Guest
Hej,

Har ett bröllop på lördag i en ytterst charmig men väldigt liten kyrka med begränsade möjligheter att röra sig...i princip är jag låst till ett ställe, snett bakom brudparet vilket känns lite begränsande. Fick då en fundering på om man i förväg kunde placera (eller försöka gömma) ena kameran på något diskret ställe, förfokusera på platsen man hoppas dom hamnar på exakt och sedan fjärrköra en kamera snett framifrån och den andra kör jag själv där jag står?

Har någon testat detta tidigare, positivt, negativt? Kan det upplevas störande att något smäller i bakgrunden utan fotograf? Rent tekniskt så är marginalerna är små. Risken är ju att paret hamnar utanför skärpeplanet då kyrkan inte bara är liten utan också mörk. Kommer behöva stOr bländare...

Vad tror ni? Eller är det det overkill under vigseln? Har inte så många bröllop bakom mig än så jag vet inte än vad som är brukligt.
Låter som en utmärkt idé, utom delen med att förinställa skärpan. Kan du inte köra AF även om du inte ser genom sökaren? De flesta fjärrar har väl AF idag, köp om du inte har.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Intressant feedback och tips, man tackar! Har precis kollat med prästen och det var dessvärre inte så populärt. Det är helt enkelt alldeles för trångt och en sådan installation skulle bli för dominant. Bara att respektera. Däremot är det något jag vill testa i lite större kyrkor framöver.

Ola, visst hade jag kunnat köra AF fjärrstyrt men risken finns att paret inte hamnar exakt där jag vill (AF punkterna) och att fokus då hamnar på gästerna eller i värsta fall kyrkväggen. Om jag bara vetat var dom skall stå så hade det räckt med att styra upp fokus innan - förutsatt att ljuset räcker till ett hyffsat skärpedjup med aningens marginal.

Anyhoo...tack igen för era tankar.
 

iSolen.se

Guest
Intressant feedback och tips, man tackar! Har precis kollat med prästen och det var dessvärre inte så populärt. Det är helt enkelt alldeles för trångt och en sådan installation skulle bli för dominant. Bara att respektera. Däremot är det något jag vill testa i lite större kyrkor framöver.

Ola, visst hade jag kunnat köra AF fjärrstyrt men risken finns att paret inte hamnar exakt där jag vill (AF punkterna) och att fokus då hamnar på gästerna eller i värsta fall kyrkväggen. Om jag bara vetat var dom skall stå så hade det räckt med att styra upp fokus innan - förutsatt att ljuset räcker till ett hyffsat skärpedjup med aningens marginal.

Anyhoo...tack igen för era tankar.
D700 har ju 51-punktersmätning, ska plocka objektet närmast och om man trycker flera gånger ska den variera lite.

Men ok, förstår att du vill ha mer kontrol...

...typ iphone-liveview som verkar bra för såna här tillfällen.
 
ANNONS