Annons

Fortsätter trenden...

Produkter
(logga in för att koppla)

El Barto

Aktiv medlem
...med att posta mina första bröllopsbilder.

Jag är ju som nästan alla andra här blott en glad amatör så när ett par vänner skulle gänga sig tog jag med kameran. Eftersom det fanns fotografer i kyrkan blev det inget där. Festen blev det i princip ingenting av heller eftersom jag var där som gäst och inte fotograf.

Hur som helst. Skulle gärna ta emot synpunkter om det skulle dyka upp något mer tillfälle. Alltid kul att se andras åsikter och framförallt vad som går att förbättra!

Här finns bilderna: http://mikaelbruer.se/brollop/megtobbe/

Tack på förhand!
 

Poteta

Aktiv medlem
Du behöver inte lyssna på mig för jag kan inte fota bröllop alls men lite åsikter har jag. ;)

Jag vet inte om det är fel på min skärm men alla dina bilder har på tok för hög kontrast. Mycket utfrätta detaljer samt helt kolsvarta partier i samma bild.
Ta bild nr. 11 t.ex, buketten är helt utfrätt och kostymen är kolsvart. I bilden före har grabben kolsvarta skuggor i ansiktet och så är nästan alla bilder. Det kanske är din stil med höga kontraster men jag gillar det inte.

Så, nu har du fått en sågning iaf. :p

(No offence, jag menar inget illa, det är bara mina egna högst personliga tankar.)
 

El Barto

Aktiv medlem
Du behöver inte lyssna på mig för jag kan inte fota bröllop alls men lite åsikter har jag. ;)

Jag vet inte om det är fel på min skärm men alla dina bilder har på tok för hög kontrast. Mycket utfrätta detaljer samt helt kolsvarta partier i samma bild.
Ta bild nr. 11 t.ex, buketten är helt utfrätt och kostymen är kolsvart. I bilden före har grabben kolsvarta skuggor i ansiktet och så är nästan alla bilder. Det kanske är din stil med höga kontraster men jag gillar det inte.

Så, nu har du fått en sågning iaf. :p

(No offence, jag menar inget illa, det är bara mina egna högst personliga tankar.)
Höga kontraster är nog i stor utsträckning ett aktivt val. Om det är "min stil" eller inte vet jag inte, men i sammanhanget tyckte jag det blev bättre helt enkelt. Men det är ju en smaksak, även om jag uppskattar både synpunkt och ärlighet.

Det andra tror jag är en skärmfråga som du skriver eftersom jag inte ser det. Håller på med en omstrukturering av datorn så jag har inte tillgång till råfilerna f.n. men ska nog ta och titta över histogrammet lite eftersom du påpekade det.

Tack för synpunkten!

mvh
Mikael
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag tycker forumet är fel ställe att be om bildkommentarer på. Vill du ha dina bilder kommenterade lägg upp den i någon passande bildpool istället. Anledningen är enkel: om vi kommenterar alla bilder som läggs upp i forumet istället för i bildpoolerna så kommer snart forumet att drunkna i fotografer som jagar kommentarer.
 

El Barto

Aktiv medlem
Jag tycker forumet är fel ställe att be om bildkommentarer på. Vill du ha dina bilder kommenterade lägg upp den i någon passande bildpool istället. Anledningen är enkel: om vi kommenterar alla bilder som läggs upp i forumet istället för i bildpoolerna så kommer snart forumet att drunkna i fotografer som jagar kommentarer.
Måhända. Följde som titeln antydde en rådande trend. Hoppades på en kommentar eller två som kunde leda till eftertanke.

Har f.ö. helt slutat ladda upp bilder i pooler och slutat betala för möjligheten, eftersom det inte ger ett skit. Sista bilden lades upp för ett år sedan ungefär men eftersom det i princip är omöjligt att få kommentarer eller konstruktiv kritik så har jag helt slutat. Letar efter ett bättre forum för det... (även denna diskussion kom på fel plats...)
 

matildaholmqvist

Aktiv medlem
Jag tycker de första bilderna har en riktigt härlig ton och fint skärpedjup! Gillar även vinjetteringen! Har tyvärr inte hunnit kolla igenom alla bilder :)
 

Anders Östberg

Guest
Jag är ingen bröllopsfotograf men som lekman tycker jag väl det ser rätt bra ut, glada personer och stämningen går fram. Kontrasten är som sagt personlig smak. Lite ska det kanske anpassas till dom man fotograferat, hårdare kontrast ger ett lite tuffare intryck än sådana där vita, skira bilder som annars är vanligt från bröllop.

En sak jag har svårt för är oskarpa ansikten, och det finns ett par bilder där antingen hela bilden verkar lite ur fokus (närbild på kille) eller där den ena personen är oskarp i ett par där båda sitter på nästan samma avstånd. Dom bilderna skulle jag inte ta med själv. Prova en aning större skärpedjup, på sådana närbilder blir ändå bakgrunden ordentligt ur fokus. Behöver man kan ju alltid sudda till det lite grann i efterhand medan det är omöjligt att skärpa till något som är ur fokus.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag är heller ingen bröllopsfotograf....
Har tittat på dom 10-15 första bilderna och
gillar inte heller kontrasten.
Mina synpunkter är ojämnt exponerade eller rättare
sagt ojämnt framkallade bilder tex 7an är mycket
mörkare än tidigare bilder.
Det syns oxå att du är längre än paret, böj på knäna.
Och dålig ögonkontakt...
Men det är inte lätt första gången(na),
Man är bekant med vissa som kan störa med pladder,
ont om tid och inte veta vad som kommer att hända osv.
 

El Barto

Aktiv medlem
Jag är heller ingen bröllopsfotograf....
Har tittat på dom 10-15 första bilderna och
gillar inte heller kontrasten.
Mina synpunkter är ojämnt exponerade eller rättare
sagt ojämnt framkallade bilder tex 7an är mycket
mörkare än tidigare bilder.
Det syns oxå att du är längre än paret, böj på knäna.
Och dålig ögonkontakt...
Men det är inte lätt första gången(na),
Man är bekant med vissa som kan störa med pladder,
ont om tid och inte veta vad som kommer att hända osv.
Det var väl egentligen inte tänkt som bröllopsbilder ur ett professionellt perspektiv, jag var på bröllop och kameran var med... Dock vill jag gärna ha synpunkter eftersom jag fått erbjudanden på riktigt som jag tackat nej till. Ska absolut titta över det där med framkallningsbiten och jämnhet i ljus.

Kontrasten håller jag som sagt inte med om.

Sedan antar jag att det där med att välja rätt bilder är en konst i sig. Hade jag bemästrat den hade jag kanske fått lite bättre kritik ;)

Anyhow, tack alla för synpunkter. Jag tar det med mig!



Och jo, jag är en bit kortare än både brudgummoch brud...
 

Rokka_Jill

Medlem
Här är en till som inte gillar kontrastval i bilderna.. SEn förstår jag inte vitsen att lägga ut en hel bildserie, men inte ta till sig kritiken man får...
Vi sitter här var och en och tog oss tid och kollade igenom dina bilder.
Samtliga av oss tycker att kontrasten är överdriven.
Då borde man som fotograf kanske tänka över sitt arbete litegrann iaf.


Jag gillade också de bilderna med paret utanför kyrkan. Men jag vill nästan påstå att de var de enda jag gillade.
Och bilden på brudgumen där han står själv.
 

El Barto

Aktiv medlem
Här är en till som inte gillar kontrastval i bilderna.. SEn förstår jag inte vitsen att lägga ut en hel bildserie, men inte ta till sig kritiken man får...
Vi sitter här var och en och tog oss tid och kollade igenom dina bilder.
Samtliga av oss tycker att kontrasten är överdriven.
Då borde man som fotograf kanske tänka över sitt arbete litegrann iaf.


Jag gillade också de bilderna med paret utanför kyrkan. Men jag vill nästan påstå att de var de enda jag gillade.
Och bilden på brudgumen där han står själv.
För det första är jag MYCKET tacksam för synpunkterna! Dock vidhåller jag att valet av kontrastmängd är en fråga om smak. Det är ett aktivt val. Jag köper dock att alla inte gillar det och skulle jag få ytterligare ett tillfälle att fota på ett bröllop skulle jag nog tänka både en och två gånger på den biten. I detta sammanhang var det dock ett högst aktivt val därför att jag tyckte det blev bättre så. Det är väl egentligen det enda jag "inte tagit till mig".

Om man bortser från den där kontrastbiten, får jag fråga vad det var med de övriga bilderna som inte föll på läppen, jämfört med de utanför kyrkan vill säga?

mvh
Mikael
 

Rokka_Jill

Medlem
För det första är jag MYCKET tacksam för synpunkterna! Dock vidhåller jag att valet av kontrastmängd är en fråga om smak. Det är ett aktivt val. Jag köper dock att alla inte gillar det och skulle jag få ytterligare ett tillfälle att fota på ett bröllop skulle jag nog tänka både en och två gånger på den biten. I detta sammanhang var det dock ett högst aktivt val därför att jag tyckte det blev bättre så. Det är väl egentligen det enda jag "inte tagit till mig".

Om man bortser från den där kontrastbiten, får jag fråga vad det var med de övriga bilderna som inte föll på läppen, jämfört med de utanför kyrkan vill säga?

mvh
Mikael

Det kändes som om du hade "dille" på att ta bilden från en sned vinkel.
Det funkar ibland. Men du använde den tekniken så mycket att det blev "enformigt".
Jag är jättedålig på att förklara, men jag hoppas att du förstår vad jag menar.
 

El Barto

Aktiv medlem
Det kändes som om du hade "dille" på att ta bilden från en sned vinkel.
Det funkar ibland. Men du använde den tekniken så mycket att det blev "enformigt".
Jag är jättedålig på att förklara, men jag hoppas att du förstår vad jag menar.
Förstår precis hur du menar! När du påpekar det så ser jag det. Det är ju en "teknik" som (uppenbarligen) är lätt att fastna i. Ska tänka på det!
 
ANNONS