Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sätta dit "strap lugs" på en Leica M4-2

Produkter
(logga in för att koppla)

Herrgård

Medlem
Hej på er. Jag är lite sugen på en gammal kamera där ena av de så kallade "strap lugs" lossnat. Vet ni om man klarar av att sätta dit dessa själv eller behöver ett servicecenter göra det?

Var någonstans i Uppsala/Stockholm gör de sånt i så fall och kan någon gissa sig till ett pris?

//Max

PS. Vad heter "strap lugs" på svenska?
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Det går nog att sätta dit själv, men du kommer att förbannade dig själv den dagen då den lossnar och kameran far i backen.

Hör med Werner på LP-foto. Han är inte billigast, men han brukar ha bra lösningar på kamera-problem.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
 

Mepps

Medlem
Är lite nyfiken vad Werner tar för att montera nya strap lugs. Jag fick pröjsa 1000 kr för att få nya på min M2'a (inte hos LP alltså). De sitter nitade och det underlättar ju inte.
 

Herrgård

Medlem
Jag har inte fått tummen ur och ringt än. Har inte fått mitt objektiv så jag vet inte om det läcker in ljus. Om det inte gör det tänker jag köra utan rem ett tag. För mig verkar det bara vara själva örat som är av så det sitter i alla fall nåt i hålet.

Jag läste någonstans på internet (antagligen ett forum) att för att byta öglorna måste man ta isär hela kameran så detta är bäst att ta i samband med en service när den ändå är i bitar. Själva öglorna är tydligen inte så dyra och de finns i flera storlekar beroende på hur uppnött hålet är.
 

Mepps

Medlem
Max,
Det stämmer att kameran måste tas isär för att få dit ett nytt kameraremsögelfäste :) Och som sagt, det ska nitas och det kräver nåt slags specialverktyg förstås (om det är lika dant på M4-P).
Jag passade på att få ögelfästena utbytta i samband med service/rep.
Alois Kosnar, fd Kamera Service Center fixade det åt mig.

Är det bara öglan som är av så tätar nog nitningen som den ska. Nya öglor finns även i rostfritt, då håller de länge...

Lycka till med kameran när du nu får objektivet.
 

Herrgård

Medlem
Tack :)

Så här ser det ut för de som är intresserade. Återkommer igen när jag framkallat första rullen, men det kan ta ett tag.

EDIT: Åhh vad pluttig bilden blev då. Aja...
 

Bilagor

ANNONS