Annons

Mjuktecknande eller softfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag har fått upp ögonen på softfokus eller vad jag tror beskrivs som mjuktecknande objektiv. Jag skulle vilja ta suddiga bilder, men listade snart ut att det är inte bara att fokusera fel. Snarare tvärtom. Vad är gängse trick för ta suddiga bilder? Vaselin?
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Jag har fått upp ögonen på softfokus eller vad jag tror beskrivs som mjuktecknande objektiv. Jag skulle vilja ta suddiga bilder, men listade snart ut att det är inte bara att fokusera fel. Snarare tvärtom. Vad är gängse trick för ta suddiga bilder? Vaselin?
Vaselin på ett billigt filter (INTE på frontlinsen!) är väl ett beprövat sätt som funkar
 

JazzBass

Aktiv medlem
Vaselin på ett UV-filter funkar. Fast jag har använt en liten klick smör istället... :)

En annan sak värd att prova är multiexponering, om du har funktionen i din kamera (annars kan du slå ihop bilder efteråt i t.ex. Gimp eller PS). Ta en bild med rätt fokus och en med fokus tydligt fel. Samma komposition i båda. De två senaste bilderna jag lagt upp här på FS tog jag på det viset. Det är lite svårt att få till det riktigt bra, men det är rätt kul i alla fall. Lade också upp ett par bilder (rätt mörka dock) som jag tog med "smörfiltret" på (bilderna "kyligt" och "mörkrädd?").
 

gorse

Aktiv medlem
Multiexponering ser ju spännande ut, men det var inte riktigt den looken jag var ute efter. Lite likt blir det som jag fikar efter om man drar clarityspaken till vänster i rawkonverteraren. Allra mest spänande hittills blev det om jag satte ett förstoringsglas framför kameran. Då blir det suddigt mest överallt med nån skarp detalj, där man råkade hitta fokus. Fast der är inte det jag vill heller även om jag skall kika lite mer på den saken.

Jag hittade också gammeldags försättslinser som är matterade med en klar cirkel i mitten. Tyvärr passade de inte min kamera, men ger rätt cool softad vinjettering.

Men, om jag vill ha allt lite suddigt, vad hittar man på då? Helst med nån softfokuslins på nått sätt. Vasselin verkar ju göra ungefär som den matterade linsen.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Gladpack eller svart nylonstrumpa ger också spännande och softa effekter. Om du går in på min hemsida http://www.gunnareriksson.se och klickar på "Kalender" och sedan väljer "Juli, så finns där några exempel.

Bilderna från den 23:e juli är gladpack
Bilderna från den 26:e juli är den tunna delen från en svart nylonstrumpa
Bilderna från den 30:e juli är ett tunt lager vaselin på ett billigt UV-filter där vaselinet är utdraget med en pensel.

Går du sedan in i "Augusti", så är det den tjockare delen på en svart nylonstrumpa jag har använt på bilderna från den 6:e och 24:e augusti. Ibland uppträder dock ett visst raster, speciellt om man drar ut nylonet.

Mitt råd är att experimentera friskt. Ibland blir det som du har tänkt dig, ibland inte. Du kommer också upptäcka att ibland blir det mycket bättre än vad du har tänkt dig. Något som också är positivt är att man ser sina gamla sönderfotograferade ställen med nya ögon.

/Gunnar
 

Olle

Aktiv medlem
Jag hittade också gammeldags försättslinser som är matterade med en klar cirkel i mitten. Tyvärr passade de inte min kamera, men ger rätt cool softad vinjettering.

Men, om jag vill ha allt lite suddigt, vad hittar man på då? Helst med nån softfokuslins på nått sätt. Vasselin verkar ju göra ungefär som den matterade linsen.
B+W gör några softfilter som skall vara bra. Dels de mycket dyra Softar 1 och 2, som är Zeisskonstruktioner och har funnits även till Hasselblad. Dels det ännu dyrare Soft Pro. Sen finns det betydligt billigare softfilter också från de flesta stora filtertillverkare, tror jag. Obs, jag har ingen egen erfarenhet av softfilter.

Olle
 

JohanAnderholm

Aktiv medlem
Att duplicera ett lager av bilden och köra rätt kraftig gaussian blur på den och välja overlay som blandningsläge brukar ge en lite soft och drömsk effekt. Ofta måste man dra ner ljuset på overlay lagret ganska mycket också för att bilden inte ska bli för ljus. Väl värt ett försök iaf.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Här spenderar tillverkarna miljontals kronor på att göra skarpa och kontrastrika objektiv med fina färger, så går ni och smetar gegga på linserna och trär damstrumpor över för att få det oskarpt och kontrastlöst med pastellfärger :)
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Redan 1979 skriver Ulf Sjöstedt i sin bok "Den fotografiska bilden" att optiken är så skarptecknande att för porträtt behövs ngt. mjukgörande. Han föreslår både damstrumpa, vaselin och som Olle skrev Softar linserna i tre grader från Carl Zeiss.
 

gorse

Aktiv medlem
Här spenderar tillverkarna miljontals kronor på att göra skarpa och kontrastrika objektiv med fina färger, så går ni och smetar gegga på linserna och trär damstrumpor över för att få det oskarpt och kontrastlöst med pastellfärger :)
Just precis, nu har du fattat galoppen. Skarpt är fult och suddigt är vackert. Precis som både vinjettering och felexponering, överstrålning, lomo-look och polariod-look. Varför gillar man tilt-shift och lensbabes?
 

gorse

Aktiv medlem
"Man" gillar, du dra inte in mig i det där ;-)
Med "man" menar man folk i allmänhet utan närmare specifikation. Du slipper. :)

Men eftersom jag skapade tråden tar mig friheten att gå lite off-topic.

Hur skarpt kan man göra ett objektiv egentligen? När är ett objektiv fulländat? Följdfråga är i så fall också, hur ser den perfekta bilden ut? Är det den skarpaste bilden med de naturligaste färgerna, och den perfekta komposionen som är bästa bilden? Varför är det sällan den mest tekniskt sett perfekta bilden som vinner fototävlingar?
 

henpe

Aktiv medlem
Hej,

Jag har hasselblads diffusor-filter; en plastskiva med "spray-stänk" på. Jag har läst tips om att man kan spraya hårspray på en skiva / ett filter.
 
ANNONS