Annons

Skärpan hamnar fel... Vad att göra??

Produkter
(logga in för att koppla)

MK71

Aktiv medlem
Hej
Jag har fått låna ett teleobjektiv, ett Canon 70-200/2,8 L IS USM. Har nu uppmärksammat att skärpan hamnar fel, den hamnar strax före fokuseringspunkten, vilket är mycket irriterande. Frågan är bara vart felet ligger? Objektivet är helt nytt, men kameran däremot har sina år på nacken, det är en Canon 20D som jag säkert tagit minst 100.000 exponeringar med... Vad säger ni om detta, är det kamera eller objektiv som strular? Och är det i sådant fall något man kan lämna in på service för att få åtgärdat?

Vore tacksam för hjälp...

Maria
 

apersson850

Aktiv medlem
Det finns toleranser på allt, och förmodligen för stora sådana. Om du har otur får du ett "plusobjektiv" på en "nollkamera" eller en "pluskamera", och felet märks mer eller mindre tydligt. Har du tur möts plus och minus, och det ser bra ut ändå.

Detta kan kalibreras bort på verkstad, men om det bara är ett låneobjektiv är det väl tveksamt om det är lönt i detta fall.
 

Jocke Ww

Aktiv medlem
Hej.
Du kan lätt kolla hur skärpan ligger.
Ta ett mjölkpaket lägg det ner på sidan med tex. baksidan i mot dig, placera en tumstock i ca 30graders vinkel med graderingen i mot dig. När du placerar tumstocken sätt tex 8 cm graderingen på den främre kanten= där du ska ha din skärpa. Ta kameran gärna stativ och ställ in din största bländare i ditt fall 2,8 focusera på mjölk paketet och ta en bild. I den tagna bilden kan du senare läsa av vart din kamera/objektiv fokuserar, du läser av det på tumstockens cm gradering.. 8 helt perfekt 7 något förfocusering 10bakfocusering. Ett mycket lätt och bra alternativ för att testa vart focuspunkten ligger.
 

superboy77

Aktiv medlem
Jag köpte ett nytt EF 70-200 f/2.8 L USM som frontfokuserade. Så jag skickade det till Intervision för justering. Efter åtgärden fokuserade det korrekt.

Så även om det är L-optik och nytt och så kan det vara felaktigt.
 

rautio

Aktiv medlem
Jo det där med fokusering lönar det sej alltid att kolla upp. Har haft L-seriens linser som måste trimmas. Det sköna med nya hus är att du kan trimma specifika objektiv i kameran. vilken lyx :)
 
ANNONS