Annons

Tips fota vapen

Produkter
(logga in för att koppla)

LoboMan

Ny medlem
Skulle bli glad för lite tips på hur jag skall fota jaktvapen, alla kreativa tips är välkomna då jag själv har idetorka... Tog en snabb bild men tycker resultatet blev ALLT annat än bra!
 

Bilagor

Maximus3D

Aktiv medlem
Svårt att svara på när man inte vet vad du ska ha bilderna till men om framifrån är den enda vinkeln som funkar för dig så är det lite besvärligt vara kreativ. Då återstår det i stort sett bara ljuset du kan leka med. En bättre bakgrund skulle inte skada, varför inte ta ut dem i skogen, lägga dem bland mossiga stubbar och lingonris och sen ta några tjusiga bilder där. Det borde väl bli lite attraktivare än klassisk vit bakgrund. :)

/ Magnus
 

snap01

Aktiv medlem
varför googlar du inte på hur dom tillverkar vapnen tar sina bilder? det finns säkert kataloger att beställa.
 

kiwawa

Aktiv medlem
Jag hade nog valt att fokusera på formerna. Bössorna påminner en del om gitarrer.
Så varför inte fota lite som denna fotografen.
 

White and Black

Avslutat medlemskap
Just. Allt annat enn bra........

Som allt annat du fotograferar; så är alfa och omega att isolera alt annat.....eller tvärt om; låt canonen bli en del av actionen.

Skall du sälja begagnat; detaljer, detaljer, detaljer; hög upplösning.
Skall du sälja nytt; action, action, action..............
 

BikerBoyIEO

Aktiv medlem
Jag hade nog tyckt att en svart bakgrund hade funkat bra sen hade jag haft en blixt som bakljus för att förstärka konturerna mot den svarta bakgrunden. huvudljuset hade jag nog experimenterat lite med och från olika vinklar för att få ett bra ljus/skuggspel. tillsist är det kamera placeringen du får testa fram, kanske en låg vinkel som bössan se stor och mäktig ut.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Håller med tidigare inlägg, kör med svart bakgrund, blixt & testa lite olika vinklar, här har du lite inspiration...

http://www.barrett.net/

Dessa bilder är fotade med specialobjektiv för att få skärpedjupet

Tror att han får svårt att den typen av bilder (tänker på skärpedjupet) utan att använda PS funktion Auto Blend Layers och ta ett antal bilder (5 eller 6) med skärpan på olika ställen, då kan det funka.



edit--->ska fota min sons soft airgun i morgon och lägga upp de olika alternativen på kvällen för att visa vad jag menar
 
Senast ändrad:

Surgeon

Aktiv medlem
Som allt annat du fotograferar; så är alfa och omega att isolera alt annat.....eller tvärt om; låt canonen bli en del av actionen.

Skall du sälja begagnat; detaljer, detaljer, detaljer; hög upplösning.
Skall du sälja nytt; action, action, action..............
Tror inte många förstår vad du menar

Varför skulle det vara skillnad på att fota nýtt eller begagnat???

När du säljer beggat så är det oftast inte bra med edit-->(för) hög upplösning på detaljer, då du då visar de skavanker som finns på objektet.
 
Senast ändrad:

LoboMan

Ny medlem
Tack för alla tips, jag tror det blir att ta ut dem i lingonriset, med lite frost och låg vinkel så blir det nog kanon. Barretbilderna var GRYMT snygga men lååååååååångt utanför mitt kunskapsområde.

Bössorna skall inte säljas utan en polare ville bara ha snygga bilder...
 

Alric

Aktiv medlem
Ultimata lösningen!

Hej!
Jag brukar fota smycken och inrednings saker tillf tidningar.

Enligt min mening så är blixtar och dyigt bara onödigt när du ska fota stilla objekt eftersom du behöver många blixtar och softbox med mera.

Så det man kan använda istället är en bra LED lampa med vitt ljus, sätt kameran på 15-30sek slutare i ett helt svart rum. Då kan du gå runt i lugn och ro och göra ett sjukligt dynamiskt ljus.
Skulle gärna vilja visa dig någon bild jag tagit men jag är i Kenya och min hårdisk är hemma i Sverige, dock så hittade jag en gammal bild som jag tog med en dålig LED lampa med min canon ixus 90 när min flickvän var matförgiftad i 2 veckor i Indonesien. Så detta är alltså hälften så bra som det kan bli, man kan få en fantastisk dynamik på sina objekt.

LÄNK:
http://www.easy-share.com/1912730291/Asien 09-1150.jpg

Nu har jag köpt en sån här LED lampa som man kan ställa in olika styrkor och även brännvid.

LÄNK:
http://www.ledlenserusa.com/product_info.php?modelNum=8407

Länka gärna bilden om det är något du kommer använda dig av, lycka till!
 

Surgeon

Aktiv medlem
Hej!


Enligt min mening så är blixtar och dyigt bara onödigt när du ska fota stilla objekt eftersom du behöver många blixtar och softbox med mera.
Lute övermaga att skriva att blixtar är onödigt och att en ficklampa kan ge lika bra bilder!

Håller med om att man kan få riktigt balla effekter med en ficklampa av den sort du länkade till, men att jämföra den som ett likvärdigt alternativ till bra blixtar är lite överdrivet.

Ball bild på skon i allafall, gillade foten
 

Olsin

Aktiv medlem
En McGywer-lösning:

Ta en vanlig torkställning som man brukar ha på balkongen. Häng upp vapnet med fisklina. Häng ett svart tyg som bakgrund. Om du bara har en inbyggd blixt eller extern som inte går att vinkla så är det bara att testa sig fram med olika vinklar där blixten och vapnet ger bästa samspelet.

Om du har en extern vinklingsbarblixt så kan du använda en reflexskärm (kan vara en frigolitskiva) att studsa blixten mot så att du får ljuset från sidan i förhållande till kameran och på så sätt få liknande bild som Surgeons.
 

Alric

Aktiv medlem
Lute övermaga att skriva att blixtar är onödigt och att en ficklampa kan ge lika bra bilder!

Håller med om att man kan få riktigt balla effekter med en ficklampa av den sort du länkade till, men att jämföra den som ett likvärdigt alternativ till bra blixtar är lite överdrivet.

Ball bild på skon i allafall, gillade foten
2 gången jag svara på det här nu, hoppas det inte blivit en dubbel post som jag inte kan se.

Som sagt så är det ett alternativ om man inte har tillgång till ex 3 blixar, Billigt och JÄVLIGT bra :)

Bilden som jag postade var som sagt en väldigt oseriöst tagen med en led lampa från claes olsson för 49kr. Så det går och göra det MYCKET bättre.

Det är inte alltid utrustningen som gör bilden, vara kreativ till dess yttersta tror jag hjälper alla fotografer :)
Fördelen med led som man inte får med blixt är att du kan gå runt och belysa objektet olika mycket på olika ställen och även få ljusvinklar som du inte kan få med blixt pga flexibiliteten.
 
ANNONS