Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Litet blixttips för kompaktkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Jag satt nyss och lekte i TV-soffan med min nya G12 och tyckte bilder med den inbyggda blixten blir väldigt hårda och fula. Så, jag funderade på bouncers, har inte sett någon för den här typen av kamera, men varför inte göra något enkelt ... ta ett papper och studsa blixten upp i taket med det och se vad som händer.

Här är en liten demo, effekten kan tyckas rätt liten men jag tycker ljuset och skuggorna blir mer naturliga. Prova, kanske kan det vara användbart någon gång, ett papper kan man ju ofta komma över (eller ha med sig ).

Bilder med blixt rakt på, studsad i taket, och hur jag höll papperet. En liten varning bara - man kan vilja blunda just när man trycker av, det blir väldigt ljust precis framför ögonen av studsen. :)
 

Bilagor

Senast redigerad av en moderator:

Helmetrock

Aktiv medlem
Tack för tipset Anders!

Har själv gjort likadant med en superzoom för att få bättre blixtbilder. Min erfarenhet är dock att ett stort tunt papper fungerar bättre genom att det släpper igenom lite ljus rakt fram också. Men det skiljer säkert på avstånd och vad man fotar och blixten karaktär också.
 

Anders Östberg

Guest
Bra tanke. Jag vek ihop papperet mest för att det inte skulle vara så stort, och lite lättare att hålla. Men man får säkert en annan effekt med ett tunnare papper. Det ska jag prova nästa gång, tackar!
 

apersson850

Aktiv medlem
Man kan ju sätta en blixt ovanpå också. Det blir lite överviktigt med en 580 EX II (jo, jag har provat), men det finns ju 270 EX och sånt också.
 

Anders Östberg

Guest
Jovisst, jag har provat det också och det blir förstås mycket bättre då man kan vinkla den fritt och studsa i tak och väggar. Men, till vardags vill jag inte släpa med mig en extra blixt som är lika stor som kameran, det förfelar liksom hela idén med en liten extrakamera som komplement till systemaren :)
 

kololo

Aktiv medlem
270 EX budget...?

Man kan ju sätta en blixt ovanpå också. Det blir lite överviktigt med en 580 EX II (jo, jag har provat), men det finns ju 270 EX och sånt också.
Bra tips, jag försöker ibland sätta ett tunt papper framför blixten, men det blir rätt ofta antingen för ljust eller mörkt, ska rota fram nåt smörpapper el dyl.

Någon som kan tipsa om en "märkeslös" billigare variant motsv. 270EX ?
 

Nellub

Avslutat medlemskap
använder vitt smörpapper på blixten på kompakten, har gjort så sedan mitten 80-tal när första kompakten inhandlades
 
ANNONS