Annons

Slutartid i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

foto-lina

Avslutat medlemskap
Jag går just nu en kurs i studiofotografering, och vi diskuterade vad slutartiden har för inverkan
när man fotar i studio med blixtar.

En del säger att slutiden spelar inge roll när man fotar med blixtar.
Andra säger att man kan påverka bakgrunden med slutartiden.

Jag har frågat läraren men han verkar inte veta något.

Kan någon vara snäll och förklara om slutartiden på något sätt påverkar resultatet vid fotning med blixtar.

En fråga till :)
Jag har läst att objektiv ger den bästa bilden vid ett vist f värde, det brukar ligga 2-3 snäpp över lägsta värdet.
Jag har ett Canon Objektiv EF 50/1,4 USM objektiv vilket f värde är det bästa för mitt objektiv när jag fotar i studio med blixtar ?
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Såvida du inte har kolsvart i fotolokalen kommer långa slutartider ändå ge rörelseoskärpa, sedan kan du inte gå snabbare än synktiden medger heller. Testa att blända ner till f/4 med din 50/1.4 så har du nog bra skärpa.
 

foto-lina

Avslutat medlemskap
Såvida du inte har kolsvart i fotolokalen kommer långa slutartider ändå ge rörelseoskärpa, sedan kan du inte gå snabbare än synktiden medger heller. Testa att blända ner till f/4 med din 50/1.4 så har du nog bra skärpa.
Om jag bländar ner till f4 och fotar helkropsbilder är det inte risk att inte hela modellen blir skarp ? eller är jag helt fel ute ?
 

BenjaminS

Aktiv medlem
Det behöver inte heller vara kolsvart i lokalen, men däremot så "skall" bilden bli kolsvart med de inställningar du har och om du kör utan blixtarna. Om den blir det kan du köra med så långa slutartider som du vill, dock tjänar det kanske inte något till.

Anledningen är ju det att blixtljuset varar så väldigt kort stund, dvs. ditt objekt kommer enbart bli belyst under säg 1/800 sekund. Efter som att det i övrigt inte finns något som lyser upp objektet/modellen spelar inte någon roll för att minska eller öka exponeringen, om du tar så kort slutartid att du överskrider blixtens synktid.

Benji
 

BenjaminS

Aktiv medlem
Angående helkroppsfoto kan det nog vara värt att blända ned ytterligare, speciellt om du ska fota flera personer.
 

foto-lina

Avslutat medlemskap
Angående helkroppsfoto kan det nog vara värt att blända ned ytterligare, speciellt om du ska fota flera personer.
Jag brukar bara fota en modell åt gången , skall jag använda f5,6 istället menar du ?
Jag brukar köra med 1/125 och bländare 11. men jag tycker inte att jag får någon stuns i bilderna.
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag går just nu en kurs i studiofotografering, och vi diskuterade vad slutartiden har för inverkan
när man fotar i studio med blixtar.

En del säger att slutiden spelar inge roll när man fotar med blixtar.
Andra säger att man kan påverka bakgrunden med slutartiden.

Jag har frågat läraren men han verkar inte veta något.

Kan någon vara snäll och förklara om slutartiden på något sätt påverkar resultatet vid fotning med blixtar.

En fråga till :)
Jag har läst att objektiv ger den bästa bilden vid ett vist f värde, det brukar ligga 2-3 snäpp över lägsta värdet.
Jag har ett Canon Objektiv EF 50/1,4 USM objektiv vilket f värde är det bästa för mitt objektiv när jag fotar i studio med blixtar ?
Slutartid spelar roll även i studion. Om det är en studio där befintlig belysning finns i form av lampor och fönster kommer en längre slutartid att påverkas mer av den belysningen. Kortast möjliga synktid (kanske 1/250) kommer att stänga ute detta ljus till stor del.

Längre slutartid ger alltså en större blandning mellan blixtens ljus och det omgivande ljuset. I det fallet blir ofta bakgrunden och omgivningen ljusare.

Annars är det som föregående skribent säger, i ett kolsvart rum där bara blixtarna får råda spelar inte slutartiden så stor roll.
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Jag brukar bara fota en modell åt gången , skall jag använda f5,6 istället menar du ?
Jag brukar köra med 1/125 och bländare 11. men jag tycker inte att jag får någon stuns i bilderna.
Vet inte vilken kamera du kör med, men bländare 11 kan vara i minsta laget. När jag fotar skolfoto kör vi uteslutande på bländare 8 runt 100 mm med fullgod skärpa på hela objektet, och då med fullformatskamera. Stunset kanske uteblir pga ljussättningen. Posta exempelbild så är det lättare att förstå vad du menar. Eller är det skärpa du saknar?
 

foto-lina

Avslutat medlemskap
Vet inte vilken kamera du kör med, men bländare 11 kan vara i minsta laget. När jag fotar skolfoto kör vi uteslutande på bländare 8 runt 100 mm med fullgod skärpa på hela objektet, och då med fullformatskamera. Stunset kanske uteblir pga ljussättningen. Posta exempelbild så är det lättare att förstå vad du menar. Eller är det skärpa du saknar?
Jag har en Canon Eos 7D och ett Canon Objektiv EF 50/1,4 USM.
Jag använder oftast 2 softboxar och ibland ett hår ljus. jag anvönder alltid en ljusmätare där jag sätter huvudljuset så jag får bländare f11 och den andra softboxen så att jag får bländare 8.

Jag kanske ska testa med bländare f8 nästa gång, skall jag sänka slutartiden från 1/125 s till
1/60 s om jag använder bländare f8 ?
 

Ponisch

Avslutat medlemskap
Jag kanske ska testa med bländare f8 nästa gång, skall jag sänka slutartiden från 1/125 s till
1/60 s om jag använder bländare f8 ?
Eftersom du släpper in mer ljus till sensorn så ska du nog använda en ännu snabbare slutartid än 1/125s för att inte bilden ska bli överexponerad.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Eftersom du släpper in mer ljus till sensorn så ska du nog använda en ännu snabbare slutartid än 1/125s för att inte bilden ska bli överexponerad.
Möjligtvis. Men det första som man borde göra om man går från f/11 till f/8 är att sänka effekten på blixtarna med hälften eftersom man släpper in dubbelt mer ljus då. Slutartiden har som tidigare nämnts ingen stor betydelse om det ambienta ljuset i rummet är svagt och inte påverkar exponeringen nämnvärt.
 

foto-lina

Avslutat medlemskap
Möjligtvis. Men det första som man borde göra om man går från f/11 till f/8 är att sänka effekten på blixtarna med hälften eftersom man släpper in dubbelt mer ljus då. Slutartiden har som tidigare nämnts ingen stor betydelse om det ambienta ljuset i rummet är svagt och inte påverkar exponeringen nämnvärt.
Jag mäter ljuset och sänker styrkan så att ljusmätaren visar f8 på huvudljuset.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Jag kanske ska testa med bländare f8 nästa gång, skall jag sänka slutartiden från 1/125 s till
1/60 s om jag använder bländare f8 ?
Nej.

Att förlänga slutartiden har ingen som helst effekt på blixtljuset, eftersom detta brinner av på 1/500-1/1000 sekund, eller ännu kortare. Ifall du har ett väldigt starkt omgivningsljus (kontinuerligt ljus) i studion kan en längre slutartid göra att det blir större inverkan i bilden från detta (ett problem blir då att kontinuerligt ljus vanligen har betydligt lägre färgtemperatur än blixtljus).

Rätt tänkt är att minska blixtljusmängden (eller minska ISO-värdet) så att du får F8 på huvudljuset och F5,6 på upplättningsljuset.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Kör alltid på 1/125 (eller om din kamera klarar 1/250 så använd den tiden. Prova o se så det inte blir svart i ena kanten). Hur ljust det blir styr du med bländaren och blixtstyrkan.

Om du mäter ena ljuset till bl 11 och det andra ljuset till Bl 8 så ger de tillsammans ett bländarvärde på mellan 11 och 16.

Ett förslag är följande. Ställ in enbart huvudljuset (från sidan) så du mäter bländare 8. Stäng sedan av den blixten och ställ allmänljuset (oftast rakt fram eller lite på andra sidan) så du mäter upp bl 4. Sätt sedan på båda ljusen och mät. Då borde du få ca bl 9.

Kolla noga på modellen (eller ev displayen) om du finner önskat ljusförhållande mellan huvudljus och allmänljus. Hur rummet ser ut i form av fönster och väggar (befintligt och reflekterande ljus).
Ändra eventuellt sedan ljusstyrkan och mät om.

Sedan är det inga problem att köra helkropp på en gubbe med bländare 2 men tar du en ansiktsbild (som fyller sökaren) så bör du ha minst bl 4. (Annars riskerar du att ena ögat blir oskarpt om modellen inte stirrar rakt fram).
 

foto-lina

Avslutat medlemskap
Kör alltid på 1/125 (eller om din kamera klarar 1/250 så använd den tiden. Prova o se så det inte blir svart i ena kanten). Hur ljust det blir styr du med bländaren och blixtstyrkan.

Om du mäter ena ljuset till bl 11 och det andra ljuset till Bl 8 så ger de tillsammans ett bländarvärde på mellan 11 och 16.

Ett förslag är följande. Ställ in enbart huvudljuset (från sidan) så du mäter bländare 8. Stäng sedan av den blixten och ställ allmänljuset (oftast rakt fram eller lite på andra sidan) så du mäter upp bl 4. Sätt sedan på båda ljusen och mät. Då borde du få ca bl 9.

Kolla noga på modellen (eller ev displayen) om du finner önskat ljusförhållande mellan huvudljus och allmänljus. Hur rummet ser ut i form av fönster och väggar (befintligt och reflekterande ljus).
Ändra eventuellt sedan ljusstyrkan och mät om.

Sedan är det inga problem att köra helkropp på en gubbe med bländare 2 men tar du en ansiktsbild (som fyller sökaren) så bör du ha minst bl 4. (Annars riskerar du att ena ögat blir oskarpt om modellen inte stirrar rakt fram).
Skall man inte köra med objektivets bästa bländarläge , dvs 2-3 snäpp över lägsta bländaren som objektivet klarar ?

Vad gör det för skillnad om jag kör med en slutartid på 1/125 resp 1/250 ?

Jag är ute efter att få så skarpa bilder som möjligt och kör med 3000:- stativ sladdutlösare.
Skall jag inte bry mig om objektivets egenskaper vid en viss bländare ?

Jag skall testa nedanstånde med bländare 9 och en slutartid på 1/250. har jag tänkt rätt då ?


"Ett förslag är följande. Ställ in enbart huvudljuset (från sidan) så du mäter bländare 8. Stäng sedan av den blixten och ställ allmänljuset (oftast rakt fram eller lite på andra sidan) så du mäter upp bl 4. Sätt sedan på båda ljusen och mät. Då borde du få ca bl 9."
 

matnyttige

Aktiv medlem
Skall man inte köra med objektivets bästa bländarläge , dvs 2-3 snäpp över lägsta bländaren som objektivet klarar ?
Det är en generell regel som säjer att objektiven är som skarpast när man bländar ner 2-3 steg. Men ditt EF 50/1.4 är skarpare på bl 8 än på bländare 2.8.
I studion spelar skärpedjupet mindre roll då bakgrunden oftast är ren och fin. Bättre då att köra säkert (alltså bländare 5.6-11) och ett större skärpedjup/skärpa.


Vad gör det för skillnad om jag kör med en slutartid på 1/125 resp 1/250 ?
Det gör knappt någon skillnad. Men om du har något annat ljus i studion (tex fönster) så kan det ljuset påverka mer ju längre slutartid du har. Ska du ta bilder på en person som hoppar i studion blir det inte lika stor rörelseoskärpa med 1/250 jämfört med 1/125 (eller 1/60).


Jag är ute efter att få så skarpa bilder som möjligt och kör med 3000:- stativ sladdutlösare.
Skall jag inte bry mig om objektivets egenskaper vid en viss bländare?
Stativ har ingen betydelse för resultatet när det gäller skärpa i studion utan det är förutom objektivet tiden som blixtarna lyser som styr det. (Skulle tippa på att de har en brinntid på ca 1/500-1/5000). Detta förutsatt att du inte har ett allmänljus i studion som är för starkt. Glödlampor eller inställningsljuset i blixtarna är som ett stearinljus i solen. De bidrar inte mycket till bilden.


Sedan är ju inte ljusmätningen så jätteviktigt om man kör digitalt och kan kontrollera exponeringen på baksidan. Men man kan ju lätt bli lurad av histogrammet om man plåtar en svart afrikan i svart kostym framför en svart fond. :)
 

Janne H

Aktiv medlem
Jag går just nu en kurs i studiofotografering, och vi diskuterade vad slutartiden har för inverkan
när man fotar i studio med blixtar.

En del säger att slutiden spelar inge roll när man fotar med blixtar.
Andra säger att man kan påverka bakgrunden med slutartiden.

Jag har frågat läraren men han verkar inte veta något.
?
Om du ställer slutartiden i kameran mellan ca 1/30 och 1/200 spelar ingen roll, (om du inte har fönsterljus direkt in i studion!!)
Bländaren är det som styr exponeringen när du använder studioblixtar.
När du fått en rätt exponerad bild på 100 iso 1/125s o bländare 11, prova att ta en bild på varje inställning från 1/2s bländare 11 till 1/200s bländare 11. Då kommer du se vad kamerans slutartid påverkar -inte påverkar.
(Exponering och exponeringstid är den tid blixtarna brinner, ca 1/2000 på flertalet blixtar, den har inget att göra med va du ställer in din kamera på.)

Bakgrunden kan du påverka med kamerans slutartid om den är belyst av en vanlig lampa eller ljuset från ett fönster.
Så jobbar jag ofta när jag plåtar rum-interiörer. Blixtarna belyser förgrunden och det ¨befintliga ljuset¨ belyser bakgrunden. Ändrar jag bländaren så ändras exponeringen av hela rummet, ändrar jag däremot slutartiden så påverkas bara bakgrunden :)

Det här visar jag på alla mina kurser ;-)

Plåta på.

/Janne Höglund
 
ANNONS