Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

puttez

Ny medlem
Hej
Jag är helt ny på att ta foton så jag hoppas nån kan hjälpa mig.
Har en Canon 400D standard objektiv
Har tagit bilder på min dotter när hon rider i ridhus , har kört på standard inställning där den står på grönt.
När jag har tagit bilder då har blixten fart upp , bilderna blir då mörka och inge bra skärpa.
Sen har jag provat med att ta bilder med inställning sport/rörligt eller vad den menas, bilderna blir då suddiga och mörka.

Kan någon ge mig något bra tips på inställning som kan förbättra mina bilder ?

// Patrik
 

and30ers

Aktiv medlem
Fota i RAW L
ISO 1600
Välj Av och största bländare du har, typ f/3.5-5.6 beroende på brännvidd
Sätt exponeringskompensation på -1
Sätt AF på AI Servo om det finns
Fota, sikta, följ motivet med kameran, tryck av
Ladda in i datorn
Framkalla i DPP
- sätt RAW Chromi Noise Reduction till 16
- sätt RAW Lumi Noice Reduction till 8
- sätt RAW Brightness till +1
- sätt RAW White Balance så det ser bra ut
- sätt RAW Sharpness till 5
Konvertera till Jpg
 

hvenafoto

Aktiv medlem
Hej
Jag är helt ny på att ta foton så jag hoppas nån kan hjälpa mig.
Har en Canon 400D standard objektiv
Har tagit bilder på min dotter när hon rider i ridhus , har kört på standard inställning där den står på grönt.
När jag har tagit bilder då har blixten fart upp , bilderna blir då mörka och inge bra skärpa.
Sen har jag provat med att ta bilder med inställning sport/rörligt eller vad den menas, bilderna blir då suddiga och mörka.

Kan någon ge mig något bra tips på inställning som kan förbättra mina bilder ?

// Patrik

Tyvärr tror jag standard objektivet inte är tillräcklig, gissar på att den är zoomen Canon EF-S 18-55/3,5-5,6? Har den IS kanske det går.

Problemet är att det är troligtvis för mörkt i ridhuset vilket gör att i grön läget, full automatik, försöker den få en så "ljus" bländare och då väljer den en lång slutartid. Men den gluggen är troligen inte tillräckligt ljus för att mäkta med det.

Du gå till P, AV eller TV, höja ISO till 800 slå på IS om du har det på objektivet.

Men först och främst rekommenderar jag att läsa en fotobok för att förstå hur bländare och slutartidens relation till varandra och i manualen vad P, AV och TV innebär och vad du kan påverka i dessa lägen. Detta skriver jag inte för att vara elak utan vet av egen erfarenhet, många dåliga bilder blev det, att man behöver dessa baskunskaper för att bemästra sådant för att få bra bilder i tex ridhus.

lycka till
 

puttez

Ny medlem
Hej igen !
Jepp det stämmer nog zoomen EF-S 18-55
Kanske har ett för risigt objektiv ?
Kan du rekommendera ett bra inte allt för dyrt objektiv jag kan köpa som funkar bra ?
Vill ha det så simpelt som möjligt om det går =)

Mvh // Patrik
 

hvenafoto

Aktiv medlem
Hej igen !
Jepp det stämmer nog zoomen EF-S 18-55
Kanske har ett för risigt objektiv ?
Kan du rekommendera ett bra inte allt för dyrt objektiv jag kan köpa som funkar bra ?
Vill ha det så simpelt som möjligt om det går =)

Mvh // Patrik
Kolla något objektiv som kan ha bländare 1,4 till 2,8 typ en 50 mm 1,4. Det beror på vilken brännvidd du behöver också.
 

and30ers

Aktiv medlem
Det blir inte speciellt mycket bättre med ett dyrt objektiv som ger dig 1 eller 2 steg mera ljus om du inte vet hur man ställer in kameran. Lär dig vad bländare, slutartid, skärpedjup, ISO, RAW etc. är, hur de påverkar bilden och hur du genom att ha koll på läget utnyttjar kameran på bästa sätt i olika fotosituationer. Först då kan du nå bättre resultat. När du bemästrar fotograferandet, utnyttjar kamerans kapacitet på ett bra sätt, då kan du köpa ett nytt/bättre/dyrare objektiv.
 

Josten

Medlem
Hej,

Jag håller med Anders i stort, men här kommer ett råd från en som haft en 400D och själv är långt ifrån någon expert.

Gå över på TV inställning och ratta upp bändaren till 3.5 (hjulet upptill). Zooma ut så du får så brett bildfält som möjligt annars kommer bländarsiffran öka till ett högre värde pga objektivet.
Sedan trycker du på ISO knappen och bläddrar upp till 1600. Nu är det bara att prova att ta bilder igen. Bilderna kommer bli ljusa och bra men det är stor risk att häst och ryttare kommer bli suddiga då slutartiden kommer bli för lång. Den bör vara 1/500 ungefär men du kommer säkert att hamna under 1/100.
Billigaste objektivet som är väldigt billigt ljusstarkt och skarpt är Canon 50/1.8 (c:a 1200 kr nytt). Det är väldigt plastigt men det gör inte så mycket tycker jag då det är resultatet som räknas. Autofokusen kan man också bli irriterad på och alla bilder kommer inte bli bra, men när den träffar så kommer du bli överraskad hur bra det blir.
Köper du det objektivet så kan du skruva ratten upptill till 2.0 och troligen dra ner ISO till 800 och ändå hamna på tider som iallafall är i närheten av 1/500 beroende på ljuset i Ridhuset.
Av erfarenhet så bör du undvika ISO 1600 eftersom bilderna blir väl brusiga iallafall för min smak.

Lycka till!

/Johan
 

mapem

Aktiv medlem
Bruset kan tas bort rätt bra med de senaste versionerna av populära raw-hanteringsprogram, dock inte DPP vad jag vet, ännu i alla fall. Jag har pressat min egen 400D till 3200 ISO med bra resultat, men det kanske är överkurs.
 
ANNONS