Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var hittar man olika slag av Örnar i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

samispringsteen

Aktiv medlem
Hej
Jag och kompisen är fascinerade av era alla bilder på olika slags örnar här i Sverige.
Men om man inte han en aning om vart man ska vända sig vart ska man då vända sig ? hehe
Nej men har någon något tips om de finns någon plats i närheten av Örebro län där man kanske kan få syn på någon slags örn art ?
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Hej
Jag och kompisen är fascinerade av era alla bilder på olika slags örnar här i Sverige.
Men om man inte han en aning om vart man ska vända sig vart ska man då vända sig ? hehe
Nej men har någon något tips om de finns någon plats i närheten av Örebro län där man kanske kan få syn på någon slags örn art ?
Hör med Närkes Ornitologiska Förening. www.nofnet.se Det finns både Oset och Kvismaren. Just nu står om örnkoll på Kvismaren 2010-12-04 på deras hemsida.
 

Osquar

Aktiv medlem
Hej
Jag och kompisen är fascinerade av era alla bilder på olika slags örnar här i Sverige.
Men om man inte han en aning om vart man ska vända sig vart ska man då vända sig ? hehe
Nej men har någon något tips om de finns någon plats i närheten av Örebro län där man kanske kan få syn på någon slags örn art ?
Lyssna även med Magnus Friberg här på fotosidan, både skådare och fotograf samt bor utanför Örebro. En s.k trippel... ;-)

/Oscar
 

boxen

Aktiv medlem
Vid Kvismaren så är man i stort sett garanterad att se havsörn om man bara ger det lite tid.
Där kan man också ha turen att få se kungsörn.

Vill du skåda i Örebros absoluta närhet så kan jag rekommendera ett besök till gömslet vid Rynningeviken nedanför Venastugan, där brukar man med lite tur kunna få se havsörn.


// Tobbe
 

samispringsteen

Aktiv medlem
Vid Kvismaren så är man i stort sett garanterad att se havsörn om man bara ger det lite tid.
Där kan man också ha turen att få se kungsörn.

Vill du skåda i Örebros absoluta närhet så kan jag rekommendera ett besök till gömslet vid Rynningeviken nedanför Venastugan, där brukar man med lite tur kunna få se havsörn.


// Tobbe
Gillar att ni kommer med mycket tips :) kommer titta upp alla dessa fina platser :) först blir det att fixa en fin glugg =) kan man besöka dessa platser med hopp för att se något dessa tider på året.
 

boxen

Aktiv medlem
Gillar att ni kommer med mycket tips :) kommer titta upp alla dessa fina platser :) först blir det att fixa en fin glugg =) kan man besöka dessa platser med hopp för att se något dessa tider på året.
Jag tror säkert att du kan se örn på båda dessa ställen nu, men Kvismaren är ett säkrare kort.

Enligt artportalen så har kungsörn setts vid Kvismaren den 2 och den 3 november och säkert har man sett havsörn också utan att det rapporterats.

Vet inte om du känner till artportalen,... om du inte gör det så kolla in den här:

http://www.artportalen.se/birds/default.asp


// Tobbe
 

samispringsteen

Aktiv medlem
Jag tror säkert att du kan se örn på båda dessa ställen nu, men Kvismaren är ett säkrare kort.

Enligt artportalen så har kungsörn setts vid Kvismaren den 2 och den 3 november och säkert har man sett havsörn också utan att det rapporterats.

Vet inte om du känner till artportalen,... om du inte gör det så kolla in den här:

http://www.artportalen.se/birds/default.asp


// Tobbe
Vilka sidor man blir tipsad om :) Tack !!!
 

-friberg-

Aktiv medlem
Havsörnar finns året om i Kvismaren och ses varje dag. Bästa stället är Hammarmaden, där finns ett stort träd ute på maden där örnarna spenderar stora delar av dagarna. Vintertid är dock rysjön det bästa stället då det brukar finnas en åtel där.
Kungsörn häckar numera i landskapet, dock är platsen för denna häckning hemlig. Men vintertid så ses det ganska regelbundet kungsörn i Kvismaren, dock inte dagligen. Annars brukar skogarna mellan Brevens bruk och Boo vara bra ställe på vintern för kungsörn. Där är det dock svårare att få en sådan överblick som man har i Kvismaren o det kan därför vara svårare att få syn på örnarna där.
Såhär års är även storhjälmaren en bra plats för havsörn då det kan samlas över 30 havsörnar där vintertid. Kan däremot vara svårt att komma dessa havsörnar nära då dom ofta håller till ganska långt ut.

/Friberg
 

samispringsteen

Aktiv medlem
Imorgon blir det att åka iväg till naturreservatet :) de har rapporterats både kungsörn och havsörn i Lördags så :) ja vi får la se :)

ni kan läsa mer rapporter på min iPad blogg som uppdateras dagligen och innehåller mycket som har med fotografering att göra :)

ipadblogg.wordpress.com
 
ANNONS