Annons

Vad fotar man i vinter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sarajevo

Aktiv medlem
Ursäkta min tråkiga attityd, men nybörjare som jag är, så får jag noll inspiration och noll motivation av att fotografera något som helst när himlen är grå (mörkgrå) från morgon till kväll. Skithimlen vägrar ge sig utan den behåller samma dystra jävla färger och minsta lilla ljus som möjlit från det att man vaknar till det att man somnar.

Det enda jag har lyckats fotografera för några dagar sen är en solnedgång i väldigt vackra färger, men himlen fortsätter vara grå, det fortsätter vara 0 till -2 grader och ibland om man har tur så regnar det. Det är som att det är 5 km tjockt lager med skittrista grå moln på himlen som vägrar släppa igenom det minsta ljus.

Jag tror att jag är på gränsen att bli mentalsjuk. Hur fan orkar jag bo i det här landet med det här vädret?

Måste man ge ett intryck av frustration, desperation och gråsamhet och skitnödighet bara för att det är november?

Tack.
 

Peterus

Aktiv medlem
Inte ska man deppa i mörkret.

Ta med Dig en blixt t.ex. och skapa ett eget spännande ljus.
Använd lampor (gatulampor) och andra ljusskällor för att få igång inspirationen.
Fota inomhus i värmen? En vacker modell framför en öppen spis?!

:)

/Peter
 

Faunan

Aktiv medlem
Här är ett exempel som passar utmärkt mulna dagar. Inga skuggor, mjukt och fint ljus. Djurmotiv gör sig ofta bra mulna dagar om man inte får med himlen.
Mvh Rolf
 

Bilagor

Maximus3D

Aktiv medlem
Vad man gör är att vänta tills dess både ljuset och vädret blir bättre och fotar då. Att sitta och irritera sig på det dåliga höst/vinter vädret just nu är lönlöst. Det är bara slöseri med tid. Istället förbered dig, leta platser och motiv nu som du vill plåta sen när vädret och ljuset är bättre så du vet vars du ska gå då.

Jag har inte heller plåtat på länge nu pga jag väntar på att snön ska komma hit till Göteborg så jag får gå ut med mina grejor och ta massa bilder. Fram tills dess är det inte så stor idé att försöka få fina bilder.

Finns det inget att fota, då fotar man inte! så enkelt är det. :)

/ Magnus
 

Mr_H

Aktiv medlem
Jag ligger också lågt med fotandet just nu. Här är i alla fall lite förslag:
Nattbilder med lång slutartid, småfåglar nu när löven är borta från träden (finns enklast runt fågelborden där de kan få mat), morgondimma kan det bli ibland, arkitektur går att fota året om, höststormar vid hav och sjö...
Bara några idéer.
 

White and Black

Avslutat medlemskap
Detta ju en fin tid för gatufoto.
Stressade menniskor med överfyllda bärkasser.

Lag dej ett tema! T.ex. "Julstress".......................nytt tema i januari..."tomma plånböcker"; i februari " inndragna kredikort"......

Och derefter är det vår! Lev väl!

/Emil
 

Sarajevo

Aktiv medlem
Tack för förslagen! Ös gärna på med mer! Bara för det ska jag sätta upp ett fågelbord sen ska jag sätta upp stativet och sitta där med en termos och några smörgåsar hela dagen. Min familj kommer tro jag är tokig, men det är jag ju redan.

Får ut och "skjuta" älg också. ;-)
 

LisaOlsson

Medlem
Tack för förslagen! Ös gärna på med mer! Bara för det ska jag sätta upp ett fågelbord sen ska jag sätta upp stativet och sitta där med en termos och några smörgåsar hela dagen. Min familj kommer tro jag är tokig, men det är jag ju redan.

Får ut och "skjuta" älg också. ;-)
Fågelbordet rekommenderar jag skarpt. Har haft mitt uppe i typ sex veckor och har fått massor bra och trevliga bilder på sammanlagt 23 olika besökande fågelarter. :)
Jag har inte bara fågelbord utan även hängt upp talgbollar närmare där jag sitter med kameran för bättre bilder. Ena hörnet av altanen har jag också gjort om till något av ett gömsle med hängande lakan. Fungerar utmärkt!

Här är bästa bilden från idag:
DSC06630_800x1200.jpg

Edit:
Jag är rätt säker på att mina grannar tycker jag är helknäpp. :)
 
Senast ändrad:

Lars_E

Aktiv medlem
Oj, det finns hur mycket som helst att fota om man vill anta utmaningen att ta vara på det lilla ljuset vintern erbjuder.
Använder man stativ och tar sig tiden att planera varje foto går vintern snabbt.
Det är inte att trycka på avtryckarn som är jobbet, det är kluret innan.

Bifogar ett fyrverkeri tagetmed en enkel kompaktkamera (Casio Exilim) på stativ.
Bilden på paret vid kyrkan är tagen med en EOS 450D och en 18-55/3.5-5.6 IS.
Biltak som stativ.
 

Bilagor

dumbo

Aktiv medlem
ANNONS