Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beta-test av multiuppladdning

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag håller på att snickra till en funktion för att ladda upp flera bilder på en gång.

Fn finns en enklare uppladdningssida som några gärna kan få testa redan nu. När vi sätter detta i drift är tanken att uppladdningssidan ser likadan ut som den för enstaka bilder, med multiuppladdaren integrerad, så att man kan ställa in allt för de bilder som laddas in - manipulerad J/N etc .

Är du sugen att testa detta så gör såhär:
- gå till den vanliga uppladdningssidan för önskat album (som om du kulle till och ladda upp en vanlig bild).
- i webbläsarens adressfönster, byt ut "editpic.htm" till "multiupload.htm"
- nu kommer du till test-multuppladdningssidan istället.

Uppladdaren kräver att man har Adobe Flash installerat.

Felrapporter och synpunkter läggs i denna tråd
 

JazzBass

Aktiv medlem
Perfekt! Jag hör till dem som laddar upp en drös bilder i gången istället för en i taget så den här funktionen är mycket välkommen. :) Får återkomma med feedback, förhoppningsvis hinner jag testa denna vecka.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Sådär, nu har jag provat funktionen. I överlag funkade funktionen rätt hyfsat, men några saker märkte jag som kunde/borde fixas:

- Jag provade först ladda upp en hög bilder varav några hade blivit för stora vid exporteringen från lightroom. Detta reagerade inte uppladdaren på (inget felmeddelande altlså), så jag fick tre bilder utan innehåll i mitt album som jag var tvungen att radera en i taget efteråt.

- På sidan som kommer upp efter att bilderna laddats upp skulle jag gärna ha en möjlighet att redigera mer inställningar/fält simultant än bara en i taget (titel, beskrivning, utrustning mm)

- Det är onödigt att alla bilder från det valda albumet visas, det skulle räcka om endast de man nyss laddat upp syns tycker jag.

- Om jag väljer "utrustning" på ovannämnda sida, så får man skriva in informationen manuellt istället för att välja det man använt ur kameraväskans innehåll. Utrustningen kunde kanske kunna delas upp så att man väljer kamera, objektiv och eventuell tilläggsutrustning utav de man har listade i sin kameraväska? Nu fixade jag denna sak genom att gå in och redigera varje bild för sig.

- Saknade på samma sida en möjlighet att välja i vilket album de skulle placeras. Det fixade jag manuellt efteråt på de bilder jag tyckte hörde bäst hemma nån annanstans.

- Min förinställning att visa bilder med svart bakgrund gällde tydligen inte, så alla bilder visades med vit bakgrund. Ändrade detta manuellt efteråt när jag märkte det.

Använder Safari v 5.0.3 på OS X 10.6.4.
 

Kvartsberg

Medlem
problem

tänkte kicka lite liv i denna döda tråden.

Jag får upp felmedelande 403 (att man har nått maximalt upplagade bilder som man får ha) men jag är silvermedlem och har bara laddat upp 61 bilder. har kollat så att bilderna inte är förstora och försökt några gånger men får det inte att fungera. Någon som har något tips?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det finns ett val under uppladdningsknappen, "Använd IPTC-information" där du kan ställa in teckenkonvertering - Mac kör en annan teckenuppsättning än gängse standard och nåste därför konverteras, men vi kan inte detektera detta automatiskt så man måste ange detta val själv.
 

Njård

Aktiv medlem
Multiuppladdnings tid.

Hur lång tid ska jag räkna med att det tar att ladda upp ca 12 bilder till mitt portfolio album? det har gått ca 10 minuter men inget verkar hända men det kanske ska vara så? Eller har det gått snett och jag ska avbryta?
 

Njård

Aktiv medlem
tillägg

Hur lång tid ska jag räkna med att det tar att ladda upp ca 12 bilder till mitt portfolio album? det har gått ca 10 minuter men inget verkar hända men det kanske ska vara så? Eller har det gått snett och jag ska avbryta?
Vill tillägga att jag fyllt i mac convertering. Titlarna kommer fram men inga bilder. Det står o uppladdade bilder. Bara att avbryta kan jag tro.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ploppar det upp rutor med information under tiden du laddar upp? Vad står det i dem?
 

Njård

Aktiv medlem
Ploppar det upp rutor med information under tiden du laddar upp? Vad står det i dem?
Det blir en text med titeln jag döpt fotot till. Sen står det vid varje avlånga ruta: vänta.....

Det knepiga var att ETT kort av tio fanns med när jag kollade portfolioalbumet så sedan så laddade jag upp resterande på det gamla sättet istället d v s kort för kort. Så nu är dom där i portfolion i alla fall.
 

PetFish

Aktiv medlem
Det finns ett val under uppladdningsknappen, "Använd IPTC-information" där du kan ställa in teckenkonvertering - Mac kör en annan teckenuppsättning än gängse standard och nåste därför konverteras, men vi kan inte detektera detta automatiskt så man måste ange detta val själv.
Njae ...
... inställningen biter i alla fall inte för platsbeskrivning ifylld på multiuppladdningssidan. Jag använder Safari
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
tänkte kicka lite liv i denna döda tråden.

Jag får upp felmedelande 403 (att man har nått maximalt upplagade bilder som man får ha) men jag är silvermedlem och har bara laddat upp 61 bilder. har kollat så att bilderna inte är förstora och försökt några gånger men får det inte att fungera. Någon som har något tips?
Hej!

Kicka var ordet. Jag får denna felkod också, men jag kanske är lite blind för jag hittar inget svar på din fråga? Vad betyder felkod 403?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att välja motiv- eller teknikkategorier gav följande resultat i Opera:

"Fatal error: Class 'ContentCategory' not found in /local1/fs1/fotosidan/cvs/fotosidan-web/php/pages/albums-editpicfield.htm on line 207"

Apropå samma sida. Varför dyker bilder upp som redan ligger i albumet? Det förtar lite av poängen med att kunna sätta samma sak på alla bilder. De två som redan låg där var nämligen inte tagna på samma plats...
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Att välja motiv- eller teknikkategorier gav följande resultat i Opera:

"Fatal error: Class 'ContentCategory' not found in /local1/fs1/fotosidan/cvs/fotosidan-web/php/pages/albums-editpicfield.htm on line 207"

Apropå samma sida. Varför dyker bilder upp som redan ligger i albumet? Det förtar lite av poängen med att kunna sätta samma sak på alla bilder. De två som redan låg där var nämligen inte tagna på samma plats...
Jag skall kika på felmeddelandet.

Fn används samma funktion som för att redigera ett albums alla bilder, jag håller med om att det vore praktiskt med en funktion där man bara fick upp de nyss multiuppladda.de
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Hej!

Kicka var ordet. Jag får denna felkod också, men jag kanske är lite blind för jag hittar inget svar på din fråga? Vad betyder felkod 403?
Får du detta varje gång? Numera så borde det aldrig spärras för förmånga bilder, istället blir det några gamla som avpubliceras om man laddar upp nya (som på Flickr). Det är tanken iallafall, det kan förstås vara feli koden....
 

nilsola

Ny medlem
Synpunkter

Detta är absolut en viktig funktion, eftersom det är ganska trögt att ladda upp och redigera många bilder, det är många saker att skriva in på varje bild, man glömmer lätt en del osv.

Det blev dock en stor besvikelse, eftersom uppladdningen startade innan jag hann skriva in några uppgifter om bilderna.

Vad jag allså skulle önska är
- antingen en knapp som startar uppladdningen, och den skall då finnas längst ner på sidan. Den nuvarande knappen för att ladda upp borde bara vara till för att välja bilderna.
- eller en betydligt bättre och effektivare metod att redigera flera bilder på en gång. T.ex välj ut ett antal bilder i ett album, ange sedan att alla dessa skall ha en viss etikett (t.ex.) eller vara tagna med en viss kamera (motsvarande för alla egenskaper). Med en sådan enklare redigeringsfunktion skulle man kunna ladda upp först och därefter redigera bilderna.
 
ANNONS