Annons

Panasonic DMC-TZ10 vad tycker ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska ut och resa med min flickvän å skall besöka similian i thailand och sipadan på borneo. Nu har jag tänkt att inhandla en hyfsad kompaktkamera med tillhörande hus. någon som har erfarenhet av Panasonic DMC-TZ10 eller som kanske kan hjälpa mig med bedömning av dess kvalitér. Om det inte är något att ha eller kanske om ni kan ge mig tips på någon annan kamera isåfall som ligger i ungefär samma prisklass. Hade tänkt lägga 5000 sammanlagt på kamera och hus.

Tack på förhand.

Tim
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Du behöver svara på några saker för att man ska kunna avgöra om det är en bra kamera för dig.
Ska dyka, fridyka eller bada/snorkla?
Vilken erfarenhet har du av dykning/fridykning?
Din erfarenhet av uv-foto.
Din erfarenhet av foto på land.
Vad är det du vill uppnå? Vill du ha bevis för att du dykt, små bilder på skärm eller i album eller vill du kunna hänga en förstoring på vägg.

Det kan låta grinigt att ställa en massa motfrågor istället för att bara svara på frågan, men det finns goda skäl. Att fota under vattnet är lite som att fota på land i en kombination av dimma, snöfall och skymning ståendes på en pilatesboll. Vilken kamera som är lämpligast beror rätt mycket på hur man hanterar situationen i övrigt.

Kameran i sig har två saker i specarna jag fastnade för. Den har bra vidvinkel (25mm) vilket är mycket bra, men den saknar också möjlighet att fota i RAW vilket är ett jätteminus under vattnet.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag utgår från att du skall göra en påkostad resa och vill ha bilder från den och att kameran kanske inte överlever resan är mindre synd för investeringen i kameran än att du därför inte får några bilder.

Några tankar:
1) Undervattenshus för en kompakt är överlag en dålig investering då de bara fungerar för en modell. Då denna blir omodern får man inte på långa vägar tillbaks pengarna för UV huset som i o f s skulle förhindra att kameran skadades av fukt regn sand o s v.
2) Din resa utsätter kameran för det värsta en kamera kan tänka sig - sand och fukt. Räkna inte med att en oskyddad kamera, särskilt en känslig kompakt utan UV hus överlever
3) Behöver du så mycket zoom? Regskogar är mörka och fuktiga. Frågan är om du kan använda teleläget på en kompakt i den miljön i den utsträckning du hoppas på.

Mina tips (budget 5000:)
1) Skall du snorkla (och även i viss mån om det regnar eller är fuktigt i regnskogen) en vattentät kompaktkamera som tål 3m-10m djup. Scandinavian Photo har utförsäljning på en del utgående kompakter, tyckte mig se en vattentät modell där. Köp denna billigt - håll dig under 2000:-. Begränsad zoom och ljusstyrka men skall överleva sand, regn, fukt.
2) För andra tillfällen, eller om du inte skall in i det värsta av regnskogen köp en systemkamera billigt. Den klarar bättre av det dunkla ljuset i regnskogen. Om du inte skall behöva vara rädd om den föreslår jag en billig modell med kitzoom. Detta borde du kunna få för under 3000:-. Hur? Se nedan.

a) Det kryllar av Olympus E420 och 450 på blocket nu. Med kitoptik skall du inte betala mer än absolut max 1700:- för detta, varför? Jo Mediamarkt säljer ut nya E450+14-42 för 2300:-. Man har mer nytta av större sensor och vidvinkel (OK motsv 28mm är inte så vidvinkligt men duger för en hel del). Den är det billigaste och lättaste man kan få i systemkameraväg, men har 1/2 så stor sensor som konkurreneterna vilket ger minst ett stegs mindre ISO för samma brus - men jämfört med Panasonic TZ10 är det hästlängder bättre vad gäller brus.

b) En beg Pentax K-x (heter väl den förra?)+ kitzoom, Canon 450D+kitzoom,Nikon D40,40X,60,80, Sony instegsmnodell (finns hur många varianter som helst (föredra med deras 18-55 över 18-70) borde man kunna få med kitzoom för max 3000:- (bara att pruta).

Det är fullt möjligt att systemkameran inte överlever resan om du har otur men med tanke på vad resan kostar, vad spelar det för roll - du får bättre bilder med dig hem, ffa i mörka regnskogen.

Min lösning blir alltså 2 kameror. Varav en garanterat överlever - vattentäta kompakten som du har till snorkling och som backup om systemkameran lägger av.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ett tips till: Då du inte använder den - lägg systemkameran i en plastpåse som är försluten och försök att packa in den i plast då det är minst fuktigt vilket skall fungera om du planerar dina fotobehov efter nästa dags schema.
 
Tycker inte alls att det låter grinigt är fruktansvärt tacksam för era snabba svar. Det var ju lite klantigt av mig att inte påpeka tydligare att kameran kommer nästan uteslutande att användas till dykning ner till 30 meter.
Har hyfsad erfarenhet av dykning och kommer förmodligen att bättra på mina buoyancy skills avsevärt. erfarenheter av foto på land är väl ganska begränsande men vill har dock planer på att bli en hejjare på undervattensfoto.
Men vill kanske inte börja med en systemkamera. ska väl kolla lite om det är för mig, men vill ändå inte ha värsta skit kameran. ska kolla när jag kommer ner om jag kan hitta en extern blixt till huset. slavblixt? vill därför ha ett uv-hus med blixtsko. bilderna är inte till för bevis för att jag har dykt utan för eget bruk. så ja kanske förstoring på vägg vore något för mig.
Flickvännen har systemkameran med all utrustning hon behöver till den,
Så jag har väl bestämt mig för kompaktkamera med ett passande UV-hus även om det inte passar till någon annan kompaktkamera för dykning är det jag kommer syssla med.

Så vad säger ni med den nya information jag har gett er? Förkastar ni TZ10 fortfarande? Jag förstår att inte kunna fotta i RAW kan vara ett stort problem. Förslag på andra liknande kameror uppskattas. kan tänka mig att kanske gå upp en tusenlapp i pris om jag får RAW bilder. Tack på förhand

//Tim
 

PatrikGbg

Aktiv medlem
Kanske är försent nu men ett svar från min sida. Just den kameran har jag inte kört så jag kan inte direkt svara bu eller bä om modellen men lite generellt om UV foto utefter din fråga.

Ett lite tråkigt tips kanske men, att lära sig fota på 30 m djup för att ha ambitionen att bli duktig på det, hitta kamera med hus med blixtsko för TTL och en budget på 5000:- ... låt bli. Spara ihop mer pengar eller sänk ambitionskravet är mitt tips. Anledningen till mitt "hårda råd" är följande:

På det djupet kommer du normalt behöva blixt för att få seriösa bilder. På 30 meter har du i främst den blåa färgen kvar från solljuset så skall du ha fullfärgsbilder måste du tillföra ljus. Detta ljus kan du i o f s tillföra genom att hålla en lampa mot motivet. Skall man köra seriöst bör man dock ha en blixt och denna blixt måste sitta på en blixtarm som kommer en bit ut från kamerahuset.

Att köra en UV blixt med TTL som du önskar kräver en hyfsat dyr utrustning. Det vanligaste på hobbynivå är att man slavstyr blixten med en fiberoptisk kabel mot kamerans egna blixt. Sedan reglerar man blixtstyrkan direkt på blixten.

Ju ljusstarkare objektiv ju bättre. Steget upp till systemkamera är rätt stort så man bör då hitta de kompaktkameror som hör till de ljusstarkare. TZ10 ser hyfsad ut på den fronten? En bra funktion på en kamera för UV bruk är om man kan ställa färgtemperaturen manuellt. Att man har direktaccess till de viktigaste funktionerna utan att behöva gå in i menysystem och krångla. Att det finns bra Macrofunktion (ju närmare man kommer motivet under vattnet, ju bättre, lite generellt sett), RAW funktionalitet gör inte heller ont.

Mitt råd om du fastnat för modellen är att kolla upp på forum om det finns dykare som kör TZ10 och om de är nöjda. Annars titta på begagnatmarknaden för UV kamera med strobe. En hyfsat vanlig setup för dykare härhemma är Canons G10, G11, G12 serie som ger mycket för pengarna. Med en sådan kamera, Canons egna enkla UV hus och en grundläggande blixt (utan TTL) så har du ett bra paket att växa lite i för strax över 10.000:-

Köper du UV utrustning för max 5.000:- tror jag tyvärr, utefter att läst om dina ambitioner, att du snabbt kommer bli besviken och vilja uppgradera.

Lycka till och ha en fantastiskt trevlig resa. Är rätt avundsjuk, skulle sitta fint att få komma iväg och dyka lite nu...
 
ANNONS