Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips vid smyckesfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

aceeo

Aktiv medlem
Har fått i uppdrag av en vännina att fotografera smycken(halsband/arband/öronhängen/ringar osv) som skall publiceras på hemsida och eventuellt senare i katalog.

Någon som har några tips, eventuella fallgropar, eller
är det som vilken produktfotografering som helst?

// Anders
 

wfrank

Aktiv medlem
Är smyckena små, vad har du för utrustning: kamera, ljustält, vilken belysning har du tänkt dig?

Jag har fotograferat en hel del metallföremål i smått format. Har ingen super-pro utrustning men ett enklare 60cm ljustält. Jag fick inte tillräcklig belysning med (billiga) halogen så vad jag gjort är att skaffa en andra extern blixt. Metall är speciellt, det blir alltid reflexer - men dom kan vara allt ifrån mindre snygga till väldigt fina. Min setup är nu två externa blixtar och ibland använder jag även den inbyggda. Man ställer blixtarnas vikter i förhållande till varandra och framför allt: flyttar på dom om några partier blir för mörka. Låter det svårt så tänk igen, det krävs lite tester bara så fick iaf jag rätt bra kläm på det. E-TTL (automatik) funkar fint men läs på hur din kamera (som jag inte vet vad det är) hanterar de olika autolägena (P, A, T, M ...). Jag har Canon och det är inte ultraintuitivt hur lägena hanteras av blixtautomatiken.

Sen ställer man blixtkompensation för att på det hela taget få en bra grundexponering. Fotografera i RAW så finns det mer att rädda/hämta ur ljusa/mörka partier. Reflexerna blir nästan alltid utbrända, men det är inget problem med metall, bara områdena "känns rätt". 1 min i Photoshop (10 minuter första gången) och du bör ha en kanonbild.

Jag tar också mer extrema närbilder. Det jag valde där (efter goda råd här på FS) var mellanringar (man skulle också kunna tänka sig att använda ett makroobjektiv). Vet inte om du har det behovet.

Som slutkläm till denna svada så är det värt att nämna skärpedjupet. Ofta får du det kort (vilket man ibland vill och ibland inte...). Lösningen heter som vanligt liten bländare och massor med ljus, men i många sammanhang kommer det ändå inte bli så långt man kanske vill.
 

aceeo

Aktiv medlem
Är smyckena små, vad har du för utrustning: kamera, ljustält, vilken belysning har du tänkt dig?.
I detta fallet är det fotografens värsta mardröm, har ingen som helst aning om vad det är för sorts smycken(nylansering). Har kollat runt lite på andras bilder och försökt få mig en uppfattning om hur de är tagna.

Tycker din text var mycket hjälpsam, tack för hjälpen!
 
ANNONS