Annons

Enhetliga produktbilder till produktblad

Produkter
(logga in för att koppla)

Vicke

Medlem
Hejsan!

Har fått i uppdrag att fota produkter till produktblad, som sedan ska friläggas.

Produkterna är tex skåp, skrivtavlor och bord. Allt är i stål och björkträ. De ska fotas direkt i fabriken mot vit bakgrund.

Det viktigaste är att få alla produkter så enhetliga som möjligt för att minska retuscheringar.

Alla tips om att fota produkterna mottages tacksamt.

Har just inhandlat en digitalkamera: Nikon coolpix 5400. 5Mpix.


Mvh/Viktoria
 

haze

Aktiv medlem
Räkna med att du får frilägga produkterna. Vit bakgrund blir aldrig helt vit på fotot.

Var noga med att du har alla konturer med, speciellt på stålprodukterna då de reflekterar vitt och du sedan kanske inte har någon klar linje att följa vid vinjetteringen. Speciellt då du står på långt avstånd (stor produkt med smala cromade ben) Jag skulle nog välja tex en ljusblå bakgrund istället då det är mycket vita kanter i kontorsprodukter, white boards mm.

Med små produkter, handtag, lampor etc som reflekterar omgivningen gäller andra regler. Bör nog köras i studio med ljuslådor etc. Hör med studioproffsen.

Vill du ha skuggor kan du eller originalaren applicera dessa i PH efteråt.

Lycka till..
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ljuset är viktigt. Ju större ljuskällan är desto mjukare ljus och snyggare reflexer. Paraplyer ger en stor lysande yta. Vissa blanka ytor kräver ännu mjukare ljus och då kan man spänna upp ett stort lakan mellan paraplyerna och motivet.
 

Lotus

Aktiv medlem
Ett litet tips, som du kanske redan har tänkt på, är att använda manuell vitabalans på kameran. Använd exempelvis ett vitt papper att mäta på i den belysning som du ska använda, för att slippa färgstick.

/Dan
 

Vicke

Medlem
Har fått reda på att det är lysrör i frabriken där produkterna ska fotas. Lysrören sitter ca 10 m upp i taket.

Måste jag släcka dem. Problemet är att de som jobbar där blir nog inte så glada då.

Vad kan man tänka när man fotar med lysrör då?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Du kan använda blixtar eller lampor som är så starka att lysrören inte påverkar. Du kan ju också skärma av så att det inte kommer något direktljus uppifrån.

Du kan ju vitbalansera efter lysrören, men då får du ju ett trist ljus som bara kommer uppifrån.
 

Vicke

Medlem
Tack, tack. Tror nog att jag ska låta en proffsfotograf fota denna gången.

Då jag inte äger utrustningen.

De säger att det finns bygglampor där att använda, är det någon som vet om man kan använda sig av bygglampor?

Det här kanske kan bli kul ändå...
Tänk er, paraplyer med ränder, bygglampor...lakan i olika färger. Blåa lakan kanske kan ge fina ljuseffekter. *skrattar*

Är det kanske så en kreativ fotograf arbetar?


Mvh /Viktoria
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Testa först innan du köper en hel studioutrustning att balansera för lysrör, ta mot en vit bakgrund (lakan / papper), frilägg i Photoshop och justera färgerna. Lägg på en liten skugga i Photoshop också.

Man brukar komma ganska långt med detta, men om bilderna skall vara väldigt stora och i ett "glassigt" produktblad, kan denna tekniken vara otillräcklig.

Men testa först.
 

Vicke

Medlem
Finns här någon yrkesfotograf från Uppsala, som är intresserad av ett samarbete med ovanstående projekt.
Digital fotografering.

Kontakt mig isf. omgående.

Mvh/Viktoria Johansson
 
Senast ändrad:
ANNONS