Annons

Digitala videokameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

xxx

Guest
Hej!

Visserligen hör kanske inte digitala videokameror riktigt hemma på fotosidan men nästan...

Jag ska köpa en digital videokamera under våren och har försökt läsa en del om dem (men knappt förstått något). Jag kan köpa en för max 10000 kr. Är det någon på fotosidan som känner till vad man bör tänka på när man ska skaffa en videokamera.

Är det någon som känner till någon bra digital videokamera i den ovannämnda prisklassen?

Är det någon kamera man ska akta sig för att köpa?

Finns det någon affär som säljer begagnade digitala videokameror?

Jag har tittat en del på en Canon MV400 (även i-modellen). Är det någon som har testat den?

Alla tips tas emot med stor tacksamhet!
Fredrik
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Hej!

Det där är som vanligt en svår fråga.
Hur ska du använda den?
Lite på skoj, kanske? Semester?
Eller ska du göra kortfilm och kanske beställnings jobb?

En enklare DV kamera är i allmänhet 1-chip.
3-chip är att föredra, då de ger bättre färger & skärpa. Men blir genast mycket dyrare. 25.000:- och uppåt.
Men du har ju redan nämnt din budget på ca 10.000:-

Kika in på www.scandinavianphoto.se
www.cyperphoto.se
www.bjornsfotovideo.se

De säljer DV-kameror.
Bor du i Sthlms området, kan du knalla bort till Expert på Fridhemsplan. De är duktiga. Vill du ha en seriösare kamera och bor i samma stad, hade jag gått till Lindqvist Radio&TV (www.lrtv.se)

De flesta kameror är enkla att använda. Men som vanligt, att blir snyggare med stativ. Om du inte gillar Dogma filmer?
 

xxx

Guest
MVX1i eller PC110?

Tack vare ett generöst stipendium har jag nu möjlighet att köpa en digital videokamera för omkring 20000 kronor. Jag har tittat på följande modeller:

SONY DCR-PC110 och CANON DM-MVX1i

Är det någon som har testat någon av de ovanstående videokamerorna? Eller finns det någon annan bättre kamera för samma pris?

/ Fredrik
 

Northern Star

Aktiv medlem
Bägge är klockrena!

Arbetar själv mest med XM-1 när vi inte kör digibeta eller gamla standardbetor.

Ren smakfråga, hälften av de jag jobbar med kör Canonen & andra hälften Sonyien.
Eller vad de nu kan tänkas kallas i plural.
 

xxx

Guest
Tack för uppgiften! Får fundera vidare på vilken av dem jag ska köpa. Vad är XM-1 för någon modell?

/ Fredrik
 

dig

Aktiv medlem
Hej

Om det är en kamera i prisklassen 10000 så kan jag inte rekomendera någon på rak arm, det beror lite på vilken kvalite du vill uppnå och vad du ska använda den till. Jag kan rekomendera en sony vx1000 om du vill ha lite skoj och om du vill ha lite bättre ljudförutsättningar sony pd150. Canon har också bra kameror men enligt min smak lite konstiga funktioner på xm1 och xl1.

Ta en titt på litebegagnatsidor, det kan ju också vara ett alternativ. Sony pd100 brukar det finnas och vx1000.

MVH///Jonas
 

xxx

Guest
Tack för ditt svar Jonas!

Det gäller numera en digital videokamera för 20000 kronor. Har du någon att rekommendera i den prisklassen? Jag är inte ute efter en professionell kamera utan snarare en lite mindre behändig videokamera för privat bruk (som dock ska ge förhållandevis bra bildkvalité och dessutom bör stillbildsfunktion finnas)...

Hälsningar
Fredrik
 

dig

Aktiv medlem
Hej

Jag har inte så bra koll på rena konsument kameror och kan inte priserna så bra. Men kolla in vx2000 den har stillbildsfunktion och är dessutom en riktigt bra kamera som du kan utvecklas med. Men om du bara vill ha en ren hemmabruks kamera så kan jag inte rekomendera nån. Förutom att jag tycker att sony är bättre än canon på att göra videokameror generellt...

MVH/// Jonas

www.jurhagen.se säljer sony
 

xxx

Guest
Tack för ditt svar Jonas! Jag bor dock i Göteborg och skulle helst köpa min kamera där.

Ett stort problem är emellertid att de som säljer kamerorna inte verkar ha en susning om hur de fungerar. Oavsett vilken affär jag besöker och vilka frågor jag än ställer blir jag hela tiden hänvisad till Internet och respektive företags hemsidor. Men på t.ex. Canons hemsida presenteras ju givetvis alla deras kameror som helt fantastiska.

Inte heller får man numera provfilma med kamerorna. Jag förstår dock inte hur man kan "slänga ut" 20000 kronor på en videokamera som man inte ens fått sätta på?

Vet någon om det finnns "tester" av videokameror på Internet? Har någon erfarenhet av att filma med SONY DCR-PC110 och/eller CANON DM-MVX1i? Är kamerornas stillbildsfunktion något att ha?

/ Fredrik
 

dig

Aktiv medlem
Hittade lite info här: http://www.smartson.se
Det är ju så att om man köper en kamera på typ on-off så får man ingen hjälp men den är lite billigare. Vet tyvärr ingen bra butik i gtb men i sthlm finns det några bra. Det du ska kolla på kameran som är viktigt är: Kasettmatning om den känns plastig och rasslar så är det den delen som går sönder först på kameran, manuella möjligheter tex fokus, vitbalans och bländare, för automat läget kommer du förhoppningsvis nästan alldrig att använda. En annan viktig sak är att det finns fire wire in och ut, annars kan du inte tanka in och ut materialet till din dator. Stillbildsfunktionen brukar inte hålla så hög kvalitet men den kanske har blivit bättre nu, kolla vilken upplösning.

MVH///Jonas
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Ett tips i sen timme.

Jag har en Canon MV 30I.

Den har jag haft i ett år nu och är supernöjd.
Förvisso bara en CCD men fina färger ändå.

Hade jag 20 laxar och inte är "proffs" så skulle jag satsa på den, 16.000:- och spendera resten på tillbehör, t.ex lampa , mikrofon, vidvinkellins, telelins, ev.extra batteri och en snygg väska.

Jag tycker själv att det är dom grejerna som man behöver, mer än bättre kvalitet, för kvaliteten är bra som den är.

Och du köp ett stativ med videohuvud, det är ju det första som du bör lägga flis på .

Videohuvuden kan vara rätt dyra men jag köpte Manfrotto #200 för 450 pix och det funkar bra.

Lycka till



Ps. Spara lite pengar till Videoredigeringsprogram oxå Pinnacle DV studio 7 är bra och lättanvänt ca 2000:- med firewirekort. Annars funkar ju Adobe Premiere fint också men lite dyrare. Ds
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Bor du iGöteborg och jagar Dvkameror ska du kolla med :
www.sosdata.se (snacka med Daniel Eng)
www.hofmann.se , www.litegrip.se (snacka med Jonas)

Jag använder själv Sonys PD-150 (ca 50.000:)
Har aldrig använt stillbilds funktionen...
Jag har oxo en Sony PC-6 (ca 12.000:)
Den mest kul, kanske inte så seriös.
Det beror på hur du jobbar. Jag jobbar med mina grejer.
Vidare klipper jag filerna i FinalCutPro, men det finns biligare alt!
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Tillägg

Jo, på Hoffmann/Litegrip kan man hyra PD-150 o0m du vill testa den.

Även Hyrmax har de lite enklare modellerna. De håller hus vid Olskroken. LiteGrip giller vid Gamlestanfabriker.

Eller prata med Lindqvist RadioTV, www.lrtv.se.
Visserligen i Sthlm, men de har koll på allt!
Prata med Max eller Robert.

mvh

adam
 

xxx

Guest
Tack för alla bra tips!

Har en fråga till:

Vet ni om det att kvaliten på stillbildsfunktionen (1,360x1,020) på de ovannämnda kamerorna räcker för att fotografera av ett A4-papper och sedan på skärmen kunna läsa vad det står på pappret?

/ Fredrik
 

berga

Aktiv medlem
Problemet är att video inte endast är inköp av en kamera, utan du måste köpa stativ och mikrofon också.

Det finns nu många stativ för små videokameror, från 1500 kronor och uppåt. Det finns biligare stativ också, men de är oftast alltför instabila. Vi har ett Heiwa th650 som är vanligt förekommande och kostar runt 1600 kronor om jag mins rätt. Ett alternativ kan vara ett enbenstativ. Manfrotto har videostativ för omkring tusenlappen.

Ljudet är något som man ofta glömmer när det gäller video. Vi använder Sennheisers K6-serie där mickarna kostar runt 3000 kronor. Det finns andra hyftase mickar runt 1000-2000 men jag känner inte till dem.

Sedan till kameran. Som någon sagt tidigare, den stora skillnaden går mellan 1CCD och 3CCD kameror. Börjar du att fundera på priser kring 20000 kronor så tycker jag att du skall spara lite till och köpa en 3CCD-kamera. Förutom Sony och Canon så har Panasonic en bra kamera, NV-300 tror jag den heter. Själv har vi dess föregångera NV-100, och är mycket nöjda med den. Det som särskiljer vår Panasonic från andra kameror som är 2-3 år gamla är att den har förvånadsvärt bra inbyggda mickar. Vi gjorde en dokumentär av en musikfestival med kameramickarna, jag skäms men så är det, och ljudet var inget större problem. Visst vid sida vid sida jämförelse är Sennheiser mickarna mycket bättre, men...

Har du inte råd med en 3CCD så tycker jag att du skall titta på de 1CCD kameror med ett större kamerahus. Detta är lättare att använda och ger lite stabilare bilder än de små kameror. Jag misstänker att du får betala extra för de små kamerornas storlek och det är oftast onödigt.

Du skall också titta på manuella möjligheter och hur lätta de är att ställa in för vitbalans, bländare och avståndsinställning.
 
ANNONS