Annons

Filma med Sony Alpha a33/55

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias.ranbro

Aktiv medlem
Hej!

Jag har köpt mig en systemkamera att primärt använda för att filma med. Det är min första systemkamera så jag är en nybörjare. Jag har valt Sony a33 pga den fina autofokusen.

Nu skulle jag vilja höra om det är någon mer som använder den här kameran för att filma och få lite tips.

Hittills har jag gjort en liten film samt läst igenom manualen till kameran. Följande erfarenheter har jag gjort:

1. Man behöver en extern mikrofon.
Kamerans bildstabilisator surrar och objektivet ger ifrån sig ett knäppande varje gång autofokusen ändras. Vid min första film använde jag en lånad stereomikrofon som jag höll i ena handen medan jag höll kameran i den andra... (http://www.youtube.com/watch?v=-rvNcGDXcMw). Den mikrofonen var inte så bra eftersom den ändå plockade upp ljuden från kameran när det var tyst i omgivningen.

Jag har sett en testvideo på youtube med Sony's mikrofon ECM-CG50 där det verkar som att den inte tar upp ljuden från kameran, så det blir mitt nästa inköp.

2. Kamerainställningar innan man börjar filma
Vad jag kan förstå kan man justera följande när man ska filma:

Mode-ratten. Den lämnar jag i läge P eftersom man då kan kontrollera allting utom bländare och slutare. Bländare och slutare kan man ändå inte ställa in manuellt om man använder autofokus.

Exposure-knappen. Man kan välja ljusare eller mörkare. Jag har märkt att det är användbart när man filmar i en mörkare miljö.

Vitbalans - Det går att ställa in och det bör man nog göra. Har man den på auto kan vitbalansen variera i olika tagningar. Om man kalibrerar mot ett vitt papper får man färgerna så som de ser ut "egentligen" (i dagsljus). Det kanske inte stämmer med det faktiska ljuset som man upplever på platsen, därför kan det vara bra att ställa in det här efter något av de förval som finns och justera med +- tills det ser bra.