Annons

Filma med Sony Alpha a33/55

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias.ranbro

Aktiv medlem
Hej!

Jag har köpt mig en systemkamera att primärt använda för att filma med. Det är min första systemkamera så jag är en nybörjare. Jag har valt Sony a33 pga den fina autofokusen.

Nu skulle jag vilja höra om det är någon mer som använder den här kameran för att filma och få lite tips.

Hittills har jag gjort en liten film samt läst igenom manualen till kameran. Följande erfarenheter har jag gjort:

1. Man behöver en extern mikrofon.
Kamerans bildstabilisator surrar och objektivet ger ifrån sig ett knäppande varje gång autofokusen ändras. Vid min första film använde jag en lånad stereomikrofon som jag höll i ena handen medan jag höll kameran i den andra... (http://www.youtube.com/watch?v=-rvNcGDXcMw). Den mikrofonen var inte så bra eftersom den ändå plockade upp ljuden från kameran när det var tyst i omgivningen.

Jag har sett en testvideo på youtube med Sony's mikrofon ECM-CG50 där det verkar som att den inte tar upp ljuden från kameran, så det blir mitt nästa inköp.

2. Kamerainställningar innan man börjar filma
Vad jag kan förstå kan man justera följande när man ska filma:

Mode-ratten. Den lämnar jag i läge P eftersom man då kan kontrollera allting utom bländare och slutare. Bländare och slutare kan man ändå inte ställa in manuellt om man använder autofokus.

Exposure-knappen. Man kan välja ljusare eller mörkare. Jag har märkt att det är användbart när man filmar i en mörkare miljö.

Vitbalans - Det går att ställa in och det bör man nog göra. Har man den på auto kan vitbalansen variera i olika tagningar. Om man kalibrerar mot ett vitt papper får man färgerna så som de ser ut "egentligen" (i dagsljus). Det kanske inte stämmer med det faktiska ljuset som man upplever på platsen, därför kan det vara bra att ställa in det här efter något av de förval som finns och justera med +- tills det ser bra.

Creative Styles inställningar - Går att ställa in. Här kan man justera färgmättnaden, kontrast och skärpa. Vad jag förstår bör jag ställa man ställa in skärpan på att vara så mjuk som möjligt. Detta för att minska ett fenomen som kan uppstå pga den förminskningen av bilden som kameran utför när jag filmar. Jag läste om det här: http://nofilmschool.com/dslr/aliasing-and-moire/



ISO - Inställningen påverkar inte filmningen.
D-Range - Inställningen påverkar inte filmningen.
Noise reduction - Inställningarna påverkar inte filmningen.

Videoformat - Jag filmar i 1920x1080 i50. Det finns inte så många andra format att välja på. Jag vill ha HD-förhållande mellan bredd och höjd för det är det som verkar komma i framtiden. Sedan vill jag gärna ha filmen i en framerate som direkt stämmer överrens med våra europeiska PAL-TV apparater.När jag editerat filmen renderar jag den färdiga filmen i 1280x720 p25. Detta ger en mindre filstorlek än 1080 och är också det format som youtube rekommenderar för uppladdning av filmer.


Nu vill jag gärna höra om andras erfarenheter av att filma med a33/a55!

/Mattias
 

Kronekull

Medlem
Jag väntar med spänning på vad du tycker om sony mikrofonen, får nog bli ett inköp så småningom.

Har inte filmat så mycket än med min a55 men dom inomhusfimerna jag har gjort på barnen har blivit riktigt bra trots dåliga ljusförhållanden.
/Magnus
 

erik_sylvan

Medlem
Har inte filmat så mycket än med min a55 men dom inomhusfimerna jag har gjort på barnen har blivit riktigt bra trots dåliga ljusförhållanden.
/Magnus
Jag funderar själv på att köpa en a33 för att filma med, så jag kan inte bidra med erfarenheter till tråden (än!). Däremot är jag nyfiken på vad ni tycker. Fungerar den för att filma familjehänderser med, lekande barn osv.?
Är fokusljudet ett problem?
 

mattias.ranbro

Aktiv medlem
Till Erik:

Jag besvarar dina frågor här istället för på meddelanden så kanske svaren hjälper någon annan också.

Vad det gäller att ta foton när man filmar är svaret klart och enkelt - nej det går inte.

Jag har köpt kameran med tanken att dokumentera folkdanstillställningar, familjehändelser och annat. Så snabbhet och enkelhet är viktigt för mig. Därför tyckte jag autofocusen som a33/a55 var något jag ville ha. Det är ju skillnad om man gör videonoveller eller något och har tid att sätta upp en scen och förbereda. Hade jag inte köpt a33'an hade det blivit Xacti VPC-CG20. Den har också CMOS-censor och såldes för 1111:- på ICA innan jul!

Vad det gäller mikrofon så hade man behövt en extern mikrofon även om kameraoljudet inte varit så starkt. Det gäller nog filmning med alla systemkameror. Jag har för mig att det är någon här på forumet som har gjort en testfilm mellan den inbyggda mikrofonen och en extern för 200:- från teknikmagasinet. Skillnaden är enorm.

Jag har inte budget att köpa en mikrofon nu, men när jag gör det blir det nog en med shootgun modell. Antingen den tidigare nämda Röde eller Sonys egna ECM-CG50. Helst skulle jag vilja ha en h1 eller h4 zoom ljudinspelare också.

Hoppas att du köper en sådan här Erik så blir vi en till i klubben!

/Mattias
 

mattias.ranbro

Aktiv medlem
Så här blev det...

Jag bytte till Sony NEX istället. Jag sålde min A33 och köpte en NEX-3 med 16mm och 18-55mm objektiven.

Anledningen till att jag köpte A33'an var att autofokusen var så bra. Men jag lärde mig saker som fick mig att byta. Jag tror det var på det här forumet som jag läste att vad det gäller filmning med systemkamera så satsar Sony på NEX. Och det verkar vara så. A33'ans firmware gör att när man filmar med autofokus är bländaren alltid satt till det lägsta värde som objektivet klarar av men lägst 3,5. Så att filma med snabbare objektiv och autofokus är alltså inte mycket idé. Till NEX'en kom det ganska snabbt en firmware uppdatering som fixar detta. Nu har det nyligen kommit en uppdatering till A33 och det är möjligt att det åtgärdats.

Vidare är NEX'ens objektiv ljudlösa och det finns NEX kameror som är helt riktade mot att användas för filmning, t.ex. NEX-FS100. Till NEX-3 och 5 kom också nyligen en firmware uppdatering som ger tillgång till focus peaking vilket man använder när man filmar med manuell fokus. (Sedan vet jag inte om implementationen i NEX'en är tillräckligt bra för att den ska vara användbar. Tycker att den oftast inte visar så bra.) NEX är också smidigare att ha med sig, det var ytterligare en faktor för mig.

Jag har gjort en första film nu med NEX'en. Nästan allt är filmat med 16mm-objektivet. Vidare har jag använt den enda externa mikrofon man kan köpa till (ECM-SST1) och en monopod.
http://www.youtube.com/watch?v=cWgRBK682K8

Jag skulle nog vilja köpa H1 Zoom också. Men då blir det förstås jobb med att synka ihop ljud och bild i datorn.

/Mattias
 
ANNONS