Annons

funderingar Leica M8, M9

Produkter
(logga in för att koppla)

Seapic

Aktiv medlem
hej, har alltid velat haft en Leica bara för jag gillar utseendet, tekniken, allt runt omkring.. och framförallt hur bilderna blir, man vill helt enkelt ha en bara förr eller senare, förr desto bättre..

ni har som har använt bägge modellerna vad tycker ni? ska man nöja sig med en beg M8 och börja med som första leica kamera och 1 eller 2 objektiv, en beg M9 läre ju vara svårt att få tag i antar jag och vet inte heller hur mycket billigare de är än en ny. alternnativ vänta och köpa en x100 så länge och vänta in en M9. lite funderingar bara så här på onsdagskvällen vad man ska lägga lönen på :)
 

frekil

Medlem
Hej, har inte använt bägge. Men jag köpte en begagnad M8 nyligen och ett objektiv. Ångrar mig inte! Begagnade M9 är ganska dyra om man får tag på en och en ny är ungefär så mycket som jag kunde tänka mig att lägga totalt. Eftersom jag aldrig använt en rangefinder tidigare känndes det bättre med en M8, den förlorar ju inte så mycket i värde då den relativt sett är ganska billig. Bättre att köpa bra optik som går att använda om man uppgraderar kameran. Men nu känns det som om det blir en M9 om något år då de börjar komma ut på begagnatmarknaden :)
 

Seapic

Aktiv medlem
ja det är nog så sant, kanske bäst å börja med en M8 och se var de bär. ska iaf köpa en finepix x100 när den kommer och vänta in nå bra tillfälle för M8 alt M9
 
ANNONS